Jonas70
Hej!

Jag läste någonstans (eller hörde) att man inte skulle odla gurka tillsammans med tomat. Stämmer det? Och i så fall; innebär det att man inte ska ha både gurk- och tomatplantor i samma växthus, eller?
Eva 33c
Det har jag också läst. Jag tror teorin är att gurkor vill generellt sett ha varmare och fuktigare än tomater. Men i verkligheten går det hur bra som helst rolleyes.gif
Dagen gurksorter (de som säljs till oss vanliga dödliga i allafall, proffsodlarna har kanske andra sorter) är anpassade för odling i hobbyväxthus och klarar samma miljö som tomaterna. Jag hade i år 14 gurkplantor (ett misstag dock, vem kan äta så mycket gurka...) och 12 tomatplantor i mitt växthus som är ca 12 kvm. Förutom en del annat smått och gott.
Jonas70
CITAT (Eva 33c @ 02-11-2006, 14:53)
Det har jag också läst. Jag tror teorin är att gurkor vill generellt sett ha varmare och fuktigare än tomater. Men i verkligheten går det hur bra som helst rolleyes.gif
Dagen gurksorter (de som säljs till oss vanliga dödliga i allafall, proffsodlarna har kanske andra sorter) är anpassade för odling i hobbyväxthus och klarar samma miljö som tomaterna. Jag hade i år 14 gurkplantor (ett misstag dock, vem kan äta så mycket gurka...) och 12 tomatplantor i mitt växthus som är ca 12 kvm. Förutom en del annat smått och gott.

Det låter ju gott, för jag skulle gärna vilja ha någon gurkplanta i mitt växthus (dock inte 14 st som du ohmy.gif ).
Eva 33c
14 är för många! Men det kom sig av att jag hade 7-8 olika sorter och två-tre plantor av varje, sedan missade jag plantbytardagen i våran trädgårdsförening och det var hög tid att plantera ut dem, och de var så fina att jag omöjligen kunde slänga dem...(någon fick slängas trots allt)
Så blev det dom det blev. rolleyes.gif Gott om gurka alltså.
jåj
Vist går det bra att odla gurka tomat melon paprik physalis i samma växthus biggrin.gif

Men de gamla råden för att få bästa skörd där någon går manuelt och öppnar luckor duchar ... o.sv. kunde väl få bättre skördar med flera växthus ... wink.gif

14 st gurkor i ett litetväxthus ! det måste ha blivit som en djungel ?

En sotr värd att prova är Painted Serpent skörda när den är 2- 4 cm tjock blir gärna lite krokig och 1 till 2 meter lång ! söt och krispig
wub.gif
Tomater missa inte de "svarta" ser räliga ut men smakar desto mer.. det är nog bara körsbärstomater som konkurera om bättre smak.

//
JÅJ
Eva 33c
CITAT

Jo gissa om... Någon gurkplanta smet ut genom tackluckorna och la sina frukter där jag inte kunde komma åt dem utan stege!
Jonas70
CITAT (Eva 33c @ 02-11-2006, 17:53)
14 är för många! Men det kom sig av att jag hade 7-8 olika sorter och två-tre plantor av varje, sedan missade jag plantbytardagen i våran trädgårdsförening och det var hög tid att plantera ut dem, och de var så fina att jag omöjligen kunde slänga dem...(någon fick slängas trots allt)
Så blev det dom det blev. rolleyes.gif Gott om gurka alltså.

Så då blev det till att stå på torget varje helg och sälja gurka då, eller?
Jonas70
CITAT (jåj @ 02-11-2006, 22:55)
Vist går det bra att odla gurka tomat melon paprik physalis i samma växthus biggrin.gif

Men de gamla råden för att få bästa skörd där någon går manuelt och öppnar luckor duchar ... o.sv. kunde väl få bättre skördar med flera växthus ... wink.gif

En sotr värd att prova är Painted Serpent skörda när den är 2- 4 cm tjock blir gärna lite krokig och 1 till 2 meter lång ! söt och krispig
wub.gif
Tomater missa inte de "svarta" ser räliga ut men smakar desto mer.. det är nog bara körsbärstomater som konkurera om bättre smak.

//
JÅJ

Menar du att gurkan blir 1-2 m lång? ohmy.gif Nej, jag måste ha uppfattat det hela fel, eller?

Jag har beställt fröer till ett par svarta tomatsprter. Ska bli intressant och se hur det kommer bli med dem, och alla säger ju att de ska smaka så gott.
jåj
CITAT (Jonas70 @ 03-11-2006, 08:28)
CITAT (jåj @ 02-11-2006, 22:55)
Vist går det bra att odla gurka tomat melon paprik physalis i samma växthus  :D

En sotr värd att prova är Painted Serpent skörda när den är 2- 4 cm tjock blir gärna lite krokig och 1 till 2 meter lång !  söt och krispig
wub.gif

//
JÅJ

Menar du att gurkan blir 1-2 m lång? ohmy.gif Nej, jag måste ha uppfattat det hela fel, eller?

Jag har beställt fröer till ett par svarta tomatsprter. Ska bli intressant och se hur det kommer bli med dem, och alla säger ju att de ska smaka så gott.

Hej.
Du har fattat rätt gurkorna blir långt över metern långa ...
Ofta lite krokiga !

De växer snabbt på längden senare börjar de bli tjocka,!
Skörda långt innan de blir så tjocka som slangurkorn blir ...

Plantorna har både han och honblommor vill du ha fröer så låt en gurka hänga kvar och mogna ... det blir massor av fröer i gurkan .... minst en meter att skravsa ut !

//JÅJ
P.S.
Gratulerar till de svarta tomaterna ... här kan du också ta fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon