Hej,
Jag har fått en kaprifol av min far som han var tvungen att gräva upp nu när han skulle förbereda marken för carport.
Det är en röd och gul sort, jättefin. Nu är den rätt hög (kanske 4 meter) och har bara några grenar. Hur gör jag med den nu och hur vill den stå?
Jag har ett vindskyddsplank vid uteplatsen och jag har funderat på att klä den med någon klätterväxt. Nu har jag ju en kaprifol, men är det ett bra ställe för den? Själva växten kommer isf vara planterad i rätt fuktig, sval jord som får sol sent sent på eftermidagen enbart sommartid (den har stått i nordosthörn hitintills). Det är ett lite "ruggigt" hörn. Själva grenarna hade jag tänkt dra igenom planket och då har vi helt plötsligt ett jättevarmt hörn. Lä och mycket sol och mycket värme, sommar som vinter. Kan den trivas under dessa omständigheter? Tänkte om den blir förvirrad?!
Ska jag klippa av ända ner när jag planterar (hur mycket lämnar man då?) eller kan jag låta den vara (tänkte man kanske kunde slingat grenarna rån höger till vänster?) eller klippa så mycket jag behöver? Planket som det isf ska klä in är ca 1x2 meter, kan man klippa den när den når två meter eller ska man släppa den så en härjar fritt?
Lite råd och hänvisningar tack.....