|
Tihi, jag vet att det är tantvarning  på att använda broddar och tant vill man ju inte va.  Men det kan ju bli glashalt så här års och ramlat har jag redan gjort några gånger tidigare vintrar. Inte så kul ju. Så jag har funderat på det här med broddar. Jag har lite frågor. Använder ni broddar? Funkar de bra? Är de lätta att använda? Vilken sort har ni? Vart köper man dem?
Jaha då anmäler sig första tanten. Jag har en nackskada och är livrädd att halka. Jag använder broddar på båda fötterna. Har köpt på apoteket. En enkel brodd som fäster i framdelen av foten och med gummiband över foten och runt hälen. Den längst ned av bilderna har jag. Lätt att sätta på sig och ta av. Ryms i fickan. APOTEKET sök på halkskydd
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2006, 15:46
Broddar, ja just ja jag köpte ju vinterskor förra året med inbyggda broddar som man fällde ut de var jättebra, undrar vart jag ställde undan dem Har just nu bara vårskor, jag är hemma hos mina föräldrar och när jag packade såg det som om det skulle bli kallt en dag och sedan varmt igen.
Har aldrig använt de,och tänker väl inte göra det heller trots att jag är pensionär. Mössa däremot använder jag.
Hannele
02-11-2006, 15:48
Vinterdäck på cykeln.
Snöflinga
02-11-2006, 15:55
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-11-2006, 16:46) Broddar, ja just ja jag köpte ju vinterskor förra året med inbyggda broddar som man fällde ut de var jättebra, undrar vart jag ställde undan dem Har just nu bara vårskor, jag är hemma hos mina föräldrar och när jag packade såg det som om det skulle bli kallt en dag och sedan varmt igen. Var köpte du dem och hur fungerar ut och infällningen av broddarna
CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 15:48) Vinterdäck på cykeln.  Ska tydligen vara superbra har jag hört!  Har dock aldrig provat själv, då jag aldrig cyklar vintertid.
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2006, 16:38
CITAT (Snöflinga @ 02-11-2006, 16:55) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-11-2006, 16:46) Broddar, ja just ja jag köpte ju vinterskor förra året med inbyggda broddar som man fällde ut de var jättebra, undrar vart jag ställde undan dem :huh:
Har just nu bara vårskor, jag är hemma hos mina föräldrar och när jag packade såg det som om det skulle bli kallt en dag och sedan varmt igen. Var köpte du dem och hur fungerar ut och infällningen av broddarna  Jag köpte skorna i den lokala skobutiken här som inte hör till någon kedja så vilken butik hjälper nog inte. Det var sista paret kommer tyvärr inte ihåg vilket märke. Svårt att beskriva dem utan en bild. De är svarta i fårskinn med en dragkedja på sidan och sulan är ganska grovt räfflad. När plastgrejen med dubbarna är invikt så sitter dubbarna inuti sulan, när man vill ha ut dem viker man bara runt plastgrejen med dubbarna så dubbarna kommer utåt. Det sitter 2 plastgrejer på varje fot både fram och bak under sulan. Det är lite svårt att pilla ut dubbarna så jag tror inte att det är skor gjorda för äldre människor.
CITAT (Leia @ 02-11-2006, 16:19) CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 15:48) Vinterdäck på cykeln. :) Ska tydligen vara superbra har jag hört!  Har dock aldrig provat själv, då jag aldrig cyklar vintertid. Grannen byter däck både på bil och cykel. Superbra säger han.
Hannele
02-11-2006, 16:41
CITAT (Alba @ 02-11-2006, 17:40) CITAT (Leia @ 02-11-2006, 16:19) CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 15:48) Vinterdäck på cykeln. :) Ska tydligen vara superbra har jag hört!  Har dock aldrig provat själv, då jag aldrig cyklar vintertid. Grannen byter däck både på bil och cykel. Superbra säger han. Ja, superbra - men lite dyra kanske. Men billigare än bensin.
Borde väl ha broddar för här är det glashalt. Men har aldrig haft några.
Jajjamen! fyra på varje fot = sexton stycken...på hästen alltså.
Skulle gärna använda på mig själv också om jag hittade något praktiskt som inte behöver tas av när man kommer in.
Eva i Skåne
02-11-2006, 17:50
Sådana som man fäller in i sulan har jag sett nån av de billiga postoderkatalogerna, Sparköp kanske. Jag tror min mamma beställde ett par sådana ifjol och hon var nöjd med dom. Ananrs vågar hn sig inte ut om det varnas för halka.
evarina
02-11-2006, 19:00
Jag har broddar. Men dem har jag bara när jag bär min son i sele. (Har köpt dem på nätet, finns i många "babybutiker", bl a www.babyboden.nu). Så har jag vinterdäck på både cykel och bil
Jag ska inhandla broddar så fort jag bara kommer ihåg det.
Halkade och slog ihuvudet 27 mars förra året...det slutade med övernattning på sjukhuset med kraftig hjärnskakning och ett hack i ögonbrynet....fy f******n vad ont det gjorde....som en baksmälla x 100
Så jag är gärna 'tant' .... går helre i snödrivorna eller i diket om det är halt...
Köp broddar...det är en billig kostnad jämfört med konsekvenserna jag lovar...
Ingen tantvarning alls... Broddar ska man ha vid halka. KIka på den här sidanMaken har Tvärstopp sedan några år... jättebra. Den har också brevbärare och tidningsbud.
netaave
02-11-2006, 23:01
Jag har snökedjor, dom gör inga märken på golv och jag behöver inte ta av dom i affärer. Bergstieger heter dom och är bättre än broddar, täcker hela undersidan av foten i två kors liksom. Görs av samma firma i Linköping som gör snökedjor till bilar.
birgitek
04-11-2006, 07:47
Yes, förra vintern råkade både min man och min svägerska ut för komplicerade benbrott p.g.a halkolyckor och då gick jag köpte broddar. Såna som man trär över skor eller stövlar, jätteeffektiva. Nog dags att plocka fram dem igen. Tack för påminnelsen Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 07:47) Såna som man trär över skor eller stövlar, jätteeffektiva. Minns du var du köpte dem och/eller namnet på dem? Tack för alla tips!
birgitek
04-11-2006, 14:04
CITAT (faith @ 04-11-2006, 14:59) CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 07:47) Såna som man trär över skor eller stövlar, jätteeffektiva. Minns du var du köpte dem och/eller namnet på dem? Tack för alla tips!  Jag köpte dem i en vanlig skoaffär, minns dock inte fabrikatet. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 14:04) Jag köpte dem i en vanlig skoaffär, minns dock inte fabrikatet. Birgit Ek Tack!
Björken
04-11-2006, 15:10
CITAT (askar @ 02-11-2006, 23:43) Ingen tantvarning alls... Broddar ska man ha vid halka. KIka på den här sidanMaken har Tvärstopp sedan några år... jättebra. Den har också brevbärare och tidningsbud. Jag kan bara hålla med när det gäller broddar, är tidningsbud och har använt broddar under flera år. Använder just de broddarna som beskrivs här. Tantvarning eller ej, jag kallar det att vara mån om sig själv istället.
CITAT (Björken @ 04-11-2006, 15:10) Jag kan bara hålla med när det gäller broddar, är tidningsbud och har använt broddar under flera år. Använder just de broddarna som beskrivs här. Tantvarning eller ej, jag kallar det att vara mån om sig själv istället.  Hur funkar de broddarna i trapphus? Blir det "halkigt" att gå med dem inomhus? Jag tänker även på när man är på stan och går ut och in i affärer.
Lady Hamilton
04-11-2006, 15:56
Jag använder också broddar Sådana som man spänner på skorna. Inköpta på våran lokala järn affär
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-11-2006, 16:28
CITAT (netaave @ 02-11-2006, 23:01) Jag har snökedjor, dom gör inga märken på golv och jag behöver inte ta av dom i affärer. Bergstieger heter dom och är bättre än broddar, täcker hela undersidan av foten i två kors liksom. Görs av samma firma i Linköping som gör snökedjor till bilar. Finns det nån HP till dom? Skuelöle gärna vilja se dom. Är livrädd för att halka med min dåliga rygg
Nämen, såna har jag aldrig sett. Kan vara bra att ha när det är som värst....
Björken
04-11-2006, 18:32
CITAT (faith @ 04-11-2006, 15:27) CITAT (Björken @ 04-11-2006, 15:10) Jag kan bara hålla med när det gäller broddar, är tidningsbud och har använt broddar under flera år. Använder just de broddarna som beskrivs här. Tantvarning eller ej, jag kallar det att vara mån om sig själv istället.  Hur funkar de broddarna i trapphus? Blir det "halkigt" att gå med dem inomhus? Jag tänker även på när man är på stan och går ut och in i affärer. Jag tar aldrig av mina när jag går i trapphus det skulle inte funka då.......men det är klart att man får vara lite försiktig och inte springa på för fullt.
Hannele
04-11-2006, 20:23
CITAT (faith @ 02-11-2006, 15:41) Tihi, jag vet att det är tantvarning  på att använda broddar och tant vill man ju inte va. Men det kan ju bli glashalt så här års och ramlat har jag redan gjort några gånger tidigare vintrar. Judoklubbar borde ordna kurser i Fallteknik för tanter.  Jag ramlar ofta, men landar mjukt... ta i trä
zaaritha
04-11-2006, 21:06
Jag ska använda broddar--eftersom jag har "ledvärk" o det är ett helsicke att halka omkull!
Åsa, mälardalen zon 2
05-11-2006, 12:41
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-11-2006, 16:38) CITAT (Snöflinga @ 02-11-2006, 16:55) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-11-2006, 16:46) Broddar, ja just ja jag köpte ju vinterskor förra året med inbyggda broddar som man fällde ut de var jättebra, undrar vart jag ställde undan dem Har just nu bara vårskor, jag är hemma hos mina föräldrar och när jag packade såg det som om det skulle bli kallt en dag och sedan varmt igen. Var köpte du dem och hur fungerar ut och infällningen av broddarna  Jag köpte skorna i den lokala skobutiken här som inte hör till någon kedja så vilken butik hjälper nog inte. Det var sista paret kommer tyvärr inte ihåg vilket märke. Svårt att beskriva dem utan en bild. De är svarta i fårskinn med en dragkedja på sidan och sulan är ganska grovt räfflad. När plastgrejen med dubbarna är invikt så sitter dubbarna inuti sulan, när man vill ha ut dem viker man bara runt plastgrejen med dubbarna så dubbarna kommer utåt. Det sitter 2 plastgrejer på varje fot både fram och bak under sulan. Det är lite svårt att pilla ut dubbarna så jag tror inte att det är skor gjorda för äldre människor. Fortsätter här mitt inlägg. Det var svårt att beskriva hur skor med inbyggda broddar såg ut men i den lokala reklamblaskan som kom för ett par timmar sedan fanns en reklamannons med bild på skorna som jag köpte förra året med inbyggda broddar.  Piggarna finns på andra sidan av de där blå grunkorna. Jag försökte hitta lite info om varumärket Manna men allt jag hittar är att varumärket hör till skofabriken i stockholm.
*Stintan*
05-11-2006, 14:11
Jag använder den här typen av broddar eftersom jag vis av erfarenheten insett att det behövs broddar även under hälen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|