Full version: Klippa ner sparris?
Margith
Läser just i Land att sparrisen ska klippas ner när den frusit, nov-dec i södra delen av landet och något tidigare längre norrut blink.gif Den skulle dessutom klippas så långt ner som möjligt.
Min var grön, stor och fin när snön lade sig över alltihop wink.gif
Ska jag skotta bort snön och klippa ner den imorgon? Eller är den som vilken perenn som helst, i norra delen av Sverige, klipp inte ner den, den klarar sig bättre om du inte gör det..??
Tilläggas kan väl att jag inte odlar den för att äta upp den biggrin.gif För mig är den bara en vacker växt wub.gif
Eva i Västerås
Jag har aldrig klippt sparrisen förrän vid snösmältningen, och det har den trivts bra med. Den är ju vacker under vintern också, och snön ligger luftigare över grenarna och skyddar bättre mot frosten kring rötterna.
Klipper över huvud taget väldigt lite på hösten.
Straffas för detta med miljoner fröplantor av alla slag...
Margith
Tack wub.gif
Vad skönt, nu slipper jag skotta snö idag smile.gif
Eva i Västerås
Men nog är det väl slöseri att inte äta några av de första skotten ändå.
Gröna.
Tag dom när dom är ca 2dm långa.
Bryt vid marken och skär av det sega (vita, lila)längst ner. Förväll i kokande lättsaltat vatten i bara en minut eller så.
Gott som det är eller med smör, hollandaise eller vad som helst till.
Eva i Höga
Läste också om sparrisen i Land och nu blev jag ju sugen på att odla detta också. Sår man i landet på våren eller ska fröna förkultiveras? Har ingen aning om hur de ska skötas. Nån som kan?
Eva
KURT
CITAT (Eva i Höga @ 03-11-2006, 13:06)
Läste också om sparrisen i Land och nu blev jag ju sugen på att odla detta också. Sår man i landet på våren eller ska fröna förkultiveras? Har ingen aning om hur de ska skötas. Nån som kan?
Eva

Sök här (om sökningen fungerar). Det går betydligt fortare om du kan köpa plantor i stället för att så. Men det går att så också. Eftersom det är en flerårig växt så har det ingen betydelse när de sås, de första åren kan man änå inte skörda, utan man får vänta tills plantorna blir lite kraftigare.
linnea-maria
Jag har frösått mina sparris. det tar kanske ett år längre innan man kan skörda men det är värt pengarna (fröpåsar är billigare än plantor). Jag sådde min sparris för två år sedan och har inte klippt ner den. Den kommer upp som den ska ändå. Som man har läst så ska man inte klippa i plantor eftersom den öppna brottytan kan vara grogrund för svampangrepp (gäller generellt). Jag hoppas på att smaka en primör till våren tongue.gif
Mia, zon 3
Och som sparrisstjälkar är uppbyggda tycker i alla fall jag att det känns som att öppna en kanal rakt ned till roten för vinterfukten när man klipper av dem på hösten...
Vad gäller så/köpa - jag har fått omtalat för mig att hanplantor ger ca 30% fler skott än honplantor, samt att man slipper alla sådder. Jag ska anlägga sparrisbädd till våren (har hittills fått tigga skott av snäll granne wub.gif ), och jag kommer att köpa plantor, det krävs ju inte så många för att få ganska rejäl skörd.
KURT
CITAT (linnea-maria @ 04-11-2006, 21:07)
Jag har frösått mina sparris. det tar kanske ett år längre innan man kan skörda men det är värt pengarna (fröpåsar är billigare än plantor). Jag sådde min sparris för två år sedan och har inte klippt ner den. Den kommer upp som den ska ändå. Som man har läst så ska man inte klippa i plantor eftersom den öppna brottytan kan vara grogrund för svampangrepp (gäller generellt). Jag hoppas på att smaka en primör till våren tongue.gif

Oavsett on man frösår eller köper plantor så är det ju nästan alltid F1-hybrider som odlas. Men hur är det om man frösår och får hälften han- och hälften hon-pantor. Är det inte risk att dessa i sin tur frösår sig så att man får en massa plantor som inte är F1-hybrider och som producerar sämre? D v s bör man klippa bort fröställningarna?
Gurkan
Du kan inte klippa bort fröställningarna, då får du i princip klippa bort hela blasten.

Möjligt att dom kan fröså sig själva men det tar ju ett bra tag innan de nya plantorna etablerat sig och man måste ju ändå hålla efter ogräset i landet så det ska nog inte vara några problem att ta bort frösådderna när man ändå rensar ogräset.

Mina plantor har varit fulla av små röda "bär" fulla av kärnor i hela hösten men det är första säsongen så jag vet inte om fröna kommer att gro. Sorten heter Rambo F1 och där är blandat han- och honplantor.
linnea-maria
jag tror inte min sparris är F1-hybrid. sådana växter undviker jag helst. Jag kommer inte ihåg vad sorten heter men jag köpte påsen via Runåbergs och de saluför F1 i undantagsfall
KURT
CITAT (linnea-maria @ 06-11-2006, 12:58)
jag tror inte min sparris är F1-hybrid. sådana växter undviker jag helst. Jag kommer inte ihåg vad sorten heter men jag köpte påsen via Runåbergs och de saluför F1 i undantagsfall

Runåbergs säljer för närvarande sorten "Mary Washington", och det är inte någon F1-hybrid. men å andra sidan så producerar F1-hybriderna ca
3-4 ggr så mycket som de sortäkta varianterna. De sterila F1-hybriderna satsar allt på tillväxt och läggger ingen energi på fröproduktion.

Och det är väl också svaret på min tidigare fråga! F1-hybriderna tycks oftast vara sterila, så de ger inte några frön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon