Margith
Svärmor har en philanopsis med en keiki som nu börjar växa till sig. Det börjar bli dags att plantera den i egen kruka.
Nu undrar jag hur vi ska göra: keikin sitter ju mitt på en blomstjälk. Ska jag försöka att lossa den från stjälken utan att skada blomstjälken, eller kan jag klippa av blomstjälken och låta en bit av den komma med under jord när jag planterar?
Svärmor vill alltså att jag ska göra det här åt henne och jag är livrädd att jag ska lyckas dräpa den innan jag ens fått den i en egen kruka wacko.gif
Hjälp! tongue.gif
kristerh
tänk på att den måste ha 3-4 bra rötter innan du separerar den wink.gif oftast så växer den ut från moderstängeln så att det bara är att lossa den unsure.gif kan sitta åt lite, men du kan även om du är osäker klippa stängeln så att en bit av den sitter kvar på keikin, det gör inget om den planteras med keikin, den lossnar så småningom.
använd vitmossa iallfall den första tiden.
Margith
Då klipper jag den biggrin.gif
Den har bara 3 rötter ännu och jag hade velat ha fler, men det största bladet är över 1 dm långt och jag är rädd att hela plantan dör om jag väntar mycket längre unsure.gif
Nå, det är ett par veckor kvar innan jag kommer hem till svärmor igen, har jag tur kanske den har några fler rötter då biggrin.gif
Tack för hjälpen wub.gif
kristerh
CITAT (Margith @ 03-11-2006, 13:47)
jag är rädd att hela plantan dör om jag väntar mycket längre unsure.gif

ingen fara den dör inte så lätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon