Full version: Elsparartips
ingrid fuxwall
Kan Ni dela med Er av hur Ni sparar på elen?

ingrid
gammelnalle
Planering!!! planering planering...

Det beror ju på HUR man bor Var man bor och hur familjen ser ut.

Men gå in på någon hemsida: ex:

http://www.vattenfall.se/privat/tips_och_rad/spartips/
http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/F_P...1257109003300BB
http://www.viivilla.se/spartips.asp
osv

stirra er inte blinda på just EL-sparandet utan ENERGI!!

Vad drar mest?
Vad drar mest i hushållet?
VAd kan jag påverka?
Sparar jag verkligen energi genom att minska belysningen?
VEM drar mest vatten?
Vem förbrukar mest VARMVATTEN?

osv osv
SEN kan man börja planera!!

Tro inte heller alla spartips fullt ut. Ex så räknar folk på sina "Energisparlampor" att man om man byter ut en 60W lampa till en "11W" så sparar de 50W (49 då om man är petig...)
PYTTSAN... IKEAS 11W lampor är märkta 230V 90mA 11W... men med enkel matematik och Ohms lag om effekt P=U*I får man att dessa sk 11Ws lampor faktiskt drar MINST 230*0.09= 20W
!!!!!!

b
Gillan
Jag är nog helt fel person att svara Inga, men vad vi gör är att använda energilampor överallt där det går. Vi stänger av allt som går att stänga av när vi går och lägger oss. Alltså manuellt, inte med fjärrkontrollen. Sen har ju vi fördelen att vi värmer upp huset med ved. Vi har alltså inte mer än tre element till ett hus på 145kvm. Vi snålar så mycket det går med elen. Det finns sååå mycket annat kul att spendera pengar på.

Fast nu under vinterhalvåret har vi ju en himla massa smålampor som lyser överallt förstårs rolleyes.gif
Snöflinga
Vi har bytt ut TV, tvättmaskin, kyl frys och spis och genom det verkligen fått ner elräkningen rolleyes.gif Däremot har vi belysning på i alla rum, även ute, känns så konstigt annars wub.gif
RibesRubusVitis
Ta på en tröja i stället för att gödsla med elvärme. S k lågenergilampor ger ingen påtaglig besparing. Den energi som inte blir ljus, blir till värme (frånsett en mindre del som strålar ut genom fönstret). Och vid vilken årstid behövs värme? Jo samma årstid då man behöver extra belysning.
Sollan
Vi har investerat i en luft-luft värmeump. Kan rekommenderas varmt (sic!).
Sommartorparn
CITAT (gammelnalle @ 02-11-2006, 21:56)
PYTTSAN... IKEAS 11W lampor är märkta 230V 90mA 11W... men med enkel matematik och Ohms lag om effekt P=U*I får man att dessa sk 11Ws lampor faktiskt drar MINST 230*0.09= 20W

Menar du att just ikeas lågenergilampor inte spar energi, eller gäller det alla? unsure.gif
Gurkan
CITAT (Sommartorparn @ 03-11-2006, 00:18)
CITAT (gammelnalle @ 02-11-2006, 21:56)
PYTTSAN...  IKEAS 11W lampor är märkta  230V 90mA 11W...  men med enkel matematik och Ohms lag om effekt P=U*I får man att dessa  sk 11Ws lampor faktiskt drar MINST  230*0.09= 20W

Menar du att just ikeas lågenergilampor inte spar energi, eller gäller det alla? unsure.gif

Det är nog ingen större skillnad på om det står IKEA eller nåt annat på etiketten.

Man kan köpa en lite dosa som man sätter mellan apparat och vägguttag som visar det verkliga förbrukningen, det kan vara en bra investering om man vill veta vad olika apparater egentligen drar.

Mitt bästa spartips är : Skaffa en söt sambo som stickar varma, helgoa och snygga yllestrumpor och en varm tröja och sänk värmen lite. laugh.gif Oavsett vilken form av uppvärmning man har sparade det mycket energi att sänka tempen nån liten grad. Dessutom sover man (jag ?) bättre när det är lite svalt.
Pirum
Sänka värmen, ta på en kofta, och spara på varmvatten. Där är receptet tror jag. Elektriska apparater, matlagning etc står för en mindre del av energiförbrukningen.

Lågenergilampor är ok också, speciellt utomhus, men för att ersätta en 60W vanlig glödlampa krävs 13W eller 15W lågenergilampa, 11W är för dåligt.

Jag har fortfarande för varmt i min lägenhet, jag behöver inte mer värme (speciellt inte nära taket), att använda glödlampor är alltså onödigt, hellre lågenergilampa.
Anma
Mitt bästa tips utöver det andra kommit med är att skölja disken i kallt vatten. Inte bara sparsamt, kallt vatten löser bort diskmedelsresterna snabbare och bättre också. Känns så iaf.
Pirum
Jag använder varmvatten, men försöker att snåla med det. Inte ha det rinnande rätt ner i vasken. Ett tips kan vara att låta vattnet stå och kallna innan man häller ut det, gäller även bad. Då blir lägenheten/rummet varmare. Fast kanske lite fuktigare, vet ej om det är så bra...men, badrum och kök ska ju palla det.
LadyG
Inte ställa stor soffa framför elementet samt vädra effektivt är väld e två jag spontant kommer på, annars är jag dålig på det där. Tyvärr.
Sommartorparn
Har alla elapparater (tv, radio, dator, video, mobilladdare m.m.) kopplade till två grenurtag med avstängningsknapp. Enkelt att stänga av när dom inte används. Alla dessa stand-bylägen lär visst dra massor med ström.

Det där med värme och varmvattenvanor är ju olika beroende på om man bor i villa eller lägenhet med centralvärme.........
Trots att jag inte betalar för varmvattnet klarar jag inte av att skölja disk under rinnande vatten. Sköljer alltid i balja. Sitter i ryggmärgen efter uppväxt i villa. Tvättar aldrig halvfulla maskiner heller, trots att tvättnigen är gratis. Hoppas det gör nytta mot växthuseffekten.... rolleyes.gif
kristerh
stänga av varmvattnet när man tvålar in sig i duschen är nog det man sparar mest på wink.gif och energisparlampor
Magdis
Jag vet iallafall vad vi slösar mest på, och det är nog att både dottern och jag älskar varma bad!

spara försöker vi göra genom att alltid köra diskmaskinen så full som möjligt på lägre temperatur. Det blir rent ändå. Samma sak med tvättmaskinen, fulla maskiner och oftast inte mer än 40 grader om det är normalt smutsat.
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 03-11-2006, 14:19)
stänga av varmvattnet när man tvålar in sig i duschen är nog det man sparar mest på wink.gif och energisparlampor

Det har ju varit delade åsikter om energisparlampor i den här tråden. Är det någon som har bevis om det ena eller andra?

Sedan är det ju tyvärr så att dessa lampor inte ger något behagligt ljus samt är de är för stora för många lampskärmar/kupor.
olgak
Jag sparar inte på el direkt. Men att bo med fjärrvärme, utan frysbox och i ganska liten lägenhet gör väl automatiskt att man inte har så stor elkonsumtion. Försöker komma ihåg att stänga av standby-erna.
Anma
CITAT (Sommartorparn @ 03-11-2006, 14:38)
Det där med värme och varmvattenvanor är ju olika beroende på om man bor i villa eller lägenhet med centralvärme.........

Hos mig ingår vatten och värme i avgiften till bostadsrättsföreningen, för det slösar jag varken med det ena eller det andra. På stugan är vattenavgiften 300:-/år, slösar inte där heller. Jag sparar inte på energin för att själv vinna ekonomiskt på det utan för att jordklotet mår bättre av det. Alla bäckar små...
gammelnalle
CITAT (Sommartorparn @ 03-11-2006, 15:36)
Det har ju varit delade åsikter om energisparlampor i den här tråden. Är det någon som har bevis om det ena eller andra?

Sedan är det ju tyvärr så att dessa lampor inte ger något behagligt ljus samt är de är för stora för många lampskärmar/kupor.

Jag läste det i en facktidning (kommer inte ihåg om det var "Elinstallatören" eller Elektiktern)... har artikeln kvar på jobbet..men kan återkomma.

Givetvis sparar man energi....men inte FULLT så mycket som vissa menar...

b
ingrid fuxwall
Tänkte mest på sådana där tips som att inte ha mobilladdaren i störmuttaget när den inte används - hade jag inte en aning om!

Att datorn drar en massa ström har jag förstått så numera stängs den helt ner wub.gif om jag tänker mig för innan den används.

Tack för tipsen!

ingrid
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 03-11-2006, 14:36)

det finns ju numera alla möjliga storlekar som passar de flesta lampor, utom päronlampor, men de drar ju inte så mycket ström,
men jag har märkt att det är olika sken på olika märken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon