Full version: pilförökning-hjälp
LenaTuring
Jag som bor i mellannorrland zon 5 har haft oturen att råka ut för snöoväder (som många andra) och fått min pil som är mer en större buske än träd, knäckt. En stor gren har gått av vid markbasen ca 3,5-4 m lång. Eftersom jag skulle vilja ha fler pilar så tänkte jag försöka använda några av de större grenarna till att göra nya träd av. Här behöver jag lite råd. Det är fruset och jag har 20-30 cm snö nu, vad gör jag med grenarna? ska jag sätta dem i vatten och förvara dem frostfritt fram till våren eller vad?
cato
Jag tror faktiskt att du kan förvara dem under snön fram till våren.
Där torkar de inte eller börjar växa i förtid. Till våren sätter du dem sedan i fuktig jord.
OBS! Jag skrev TROR.
Hälsningar
Cato i zon 1
kerstin z5-6
Ja , gräv ner grenen - och ha den täckt av snö så länge du kan -när det tinat o tjälen gått kan du sticka i stor kruka -om det är en stor gren -eller direkt i rabatt , vattna noga första veckorna smile.gif
Sommartorparn
Sedan skulle man visst karva lite på knoppanlagen på den del som man sticker ner i jorden, för då rotar den sig lättare.

Någon som kan förklara detta bättre än jag?
RibesRubusVitis
Nja, svårrotade växter kan stimuleras att bilda rötter om man sargar barken, men ingen annan växt är lika lättrotad som just pil.
LenaTuring
Tack för svar! då får de ligga under snön till våren smile.gif
Dzad
Jag tycker annars det enklaste sättet att rota en pilkvist i alla fall, är att sätta den i en flaska vatten (typ stor läskflaska). Rötterna blir för svaga för jord, men har man den där några veckor brukar det bildas så mycket rötter att de klarar sig tillräckligt bra för att plantera i jord... Planterar jag pinnen direkt i jord tycker jag det är svårt att få den att rota sig... speciellt om det är torrt väder o man måste vattna som en galning antar jag.
zine
Pilar är ju så otroligt lättrotade, bara sticka ner en pinne i marken sen är det ett träd/buske där när man vänder ryggen till...
Katti med torpet
En kickstart som jag gillar är att sätta pinnen i vatten tills man ser att rotanlagen börjar svälla då sticker man den i jorden.
Vänta bara inte för länge så du får riktiga rötter för de är så sköra så då måste du istället plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon