|
Full version: klimat fråga
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 21:35
hejsan jag i farten igen
undrade på en sak om man tar skåne Gotland öland vilken av dom 3har bäst klimat i växtväg
jag tycker ju skåne för dte är jju alltid som dte bästa å varmast å så i växtväg . men skåne har många negativa bitar med som jag vet
men dom andra har ju med fördelar .
vad tycker ni
skulle vara roligt å veta så man kna flytta där klimat är bäst
RibesRubusVitis
02-11-2006, 21:54
Skåne har ju inte bara en utan flera klimatzoner med en högsta höjd precis över 200 meter. Så högt når väl inte de platta öarna. Det beror nog på vad du tänker odla. Öland och Gotland brukar ha fler soltimmar, men det är ju Blekinge som kallas ”Sveriges trädgård”.
Om du är ute efter det mildaste stället i Sverige så är det Skanör/Falsterbo som utan tvivel kan klassas som USDA-zon 8a med en årlig absolut minimumtemperatur på ca -9ºC. Efter 1987 har den lägsta temperaturen i Falsterbo varit -12.9ºC. Glöm inte att det är stor skillnad på inre skåne och sydvästra kuststräckan. Men som sagt sydvästra skåne är mildast som det även bör med tanke på att det ligger sydligast i Sverige. Därefter är det norra öland skulle jag gissa som ligger bäst till.
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 22:00
jo skåne tänker jag mig med som bästa för allt så söder ut man kan komma i skåne måste vara bäst . men dte har negativt med som ingen snö å mycket dimma .
och dte är ju bra att öland å gotland har mer sol . men dom två måste väl ha mer bra som har en fördel .
faölsterbo låter i temp som om det ligegr bäst till flsterbo ligger väl först? skanör över .
RibesRubusVitis
02-11-2006, 22:04
Då kom jag att tänka på det gamla talesättet att ”Sverige kan i odlingshänseende indelas i två likvärdiga hälfter: söder och norr om landsvägen”. (Då avses alltså den gamla landsvägen Malmö-Alstad-Anderslöv-Skivarp-Ystad.)
Du fäster dig för mycket på snöen påg, snö bidrar till att optimera inversionen som ger dom absolut lägsta temperaturerna. Om du nu ska skydda mot tjäle så är det bättre med plusgrader och frigolit än minusgrader och snö. Men snö har ett bra isoleringsvärde så om det väl skulle vara kallt och snö finns tillgängligt kan man använda det men man ska inte önska sig snö. Solen ska du inte stirra dig blind på iheller, Gotland har ca 100 timmar mer sol per år än skånes sydkust vilket är i snitt 16 minuter per dag. Temperaturen gör större skillnad än skillnaden på 1800 eller 1900 timmar sol/år. Gotska sanön ligger också bra till såg jag men där vill man knappast bo, inte jag iaf:P
Till RibesRubusVitis, jag bor söder om landsvägen;) Om du vill veta det med flaxss så finns en av världens bästa odlingsjordar söder om landsvägen (söderslätt).
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 22:26
fast bler dte inte kallre än -13c vargvinter kankse -15c?? men så är inte dne tempen så fasligt låg för växter . när komemr våren i falsterbo å när komer vintern ?? kan bli ett problem att loacka med sig dom man ska fflytta ihop med men dte är en anna fråga det fast sne har väl öland å gotland kalkrik jord och mer havsklimat väl
Jodå temperaturen går ner till -15 med men väldigt sällan på falsterbonäset, 20 år sen sist. Tar man då klimatförändringen i åtanke så lär det väl bli ytterst sällan i framtiden. Våren kommer först i sverige vid falsterbo enligt SMHIs definition, samt vintern sist. Men den senaste klimatperioden (1990-2005) har vintern upphört i sydvästra skåne om man ser till SMHIs definitioner.
Varför skulle det vara ett problem att få med dom, du kan ju flytta hit innan du träffar någon du är ju inte så gammal inu.
Som sagt söderslätt har betydligt näringsrikare jord än öland/gotland det hjälper även öka härdigheten en del.
Varför tror du Sveriges två ända palmer på friland växer här, och då menar jag friland och inga konstbyggda hus över dom och så.
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 22:45
falsterbo låter bra dom kankse har plats för en *(2)* till . det är någ svindyrt där med men ur klimatsyn låter det bra .
tack för upplysnigen det behövdes
soulfire
02-11-2006, 22:49
hej jag har inga meterologiska fakta men om man tittar lite på trädgårdar i skåne så har även österlen med sina milda höstar ett ganska intressant växtklimat... förutom för mig.... vi har fritidshus på österlen men eftersom vi bor så högt så är det lika sen vår som i stockholm, även om höstarna är längre... - och jag tittar AVUNDSJUKT på trädgårdarna i Kivik som verkar tropiska i jämförelse Falsterbo är säkert varmt, men också blåsigt och himla sandig jord... och sen är det rätt dyrt att flytta dit  Jag tror att det finns många små mircoklimat som han vara gynsamma - tex de gamla kringbyggda trädgårdarna i malmö, lund, simrishamn tex... för att inte tala om ystad... jisses- alla ställen verkar bättre än ens eget
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 22:56
kan lungt hållamed om att många andra ställen är bättre än mitt . men tännker vi ur klimatmässigt så är det bättre än zon8.
blåsten å sanden gör någ inte mig nåt . då känns det mer marint eller vad man ska säga
kerstin z5-6
02-11-2006, 23:34
och vad gäller soltimmar kan skåne aldrig mäta sig med Västerbotten
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 23:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2006, 23:34) och vad gäller soltimmar kan skåne aldrig mäta sig med Västerbotten  då kan dom få det
Man vill ju inte bo i en zon som växterna klarar man vill ju zonknäcka..
Skånes kust har lika mycket soltimmar som västerbottens kust, kommer du en bit in i västerbotten blir det betydlig färre timmar, så jag vet inte var du har fått det ifrån att där skulle vara mer sol. Dessutom på dom bredgraderna är solen så svag på vintern så det gör varken till eller från en solig dag där på vintern.
soulfire
03-11-2006, 10:09
men i västerbotten har de ju sol dygnet runt under sommaren... det måste väl ändå bli fler eller? själv minns jag hur jag åkte till skellefteå i maj för några år sedan och blev så himla solbränd av att vara ute och rumla med min kompis. Alla frågade om jag hade varit utomlands när jag kom hem till malmö- näää jag har varit i Norrland.. så snopna alla såg ut Min syster bor på sydkusten och kom är en riktig trädgårdsmarodör - täcker inga växer, göder aldrig, klipper närsomhelst hursomhelst(- och gärna med motorsåg- tvärsöver bara--- VROOM)Och hon har ändå fått magnolia och agapantus att överleva. Det måste tyda på gynnsamt klimat iallafall för hennes omvårdnad är så gott som obefintlig. .. så i skåne tror jag attt de gynsammaste ställena är: muromringade stadsträdgårdar, österlenskusten- ej för högt, sydkusten- skyddade lägen, skanör-falsterbo. flaxx - du som verkar intresserad av medelhavsväxter - så du avsnittet av Söderläge från Gotland? Det verkar vara något för dig!
Det finns stora lokala skillnader också. Inne i en stad blir det alltid varmare, inne i viby är det betydligt mildare klimat än utanför.
Alexander-VG-zon3
03-11-2006, 22:38
nu har jag kommit på en lösning .
man bor på sommaren i sveriges bästa klimat . sen för partnerns skull så har man ett vinterhus . men man är på våren,sommaren,hösten i zon 1 och sina växter lika dant sen slänger man på skydd fira jul i zon 3 så bler partern nyd och jag får ha min trädgård i zon 1
Ludvig Johansson
03-11-2006, 22:40
Mystisk diskussion detta för en som inte bor i Skåne. Visst bore det kul att bo på falsterbo näset eller varför inte på rivieran, men jag skulle inte byta det mot skönheten i Falbygden. Avseende sandjord är den överlägsen för övervintring av ömtåliga växter, om det inte är problem med sandstorm därnere?
Apropå palmerna i Skanör så visst är de symboler för ett annat klimat men det är knappast någon bedrift att odla väderkvarnspalmer som tål nedåt -18 om man har -13 som lägst på 20 år. Då är det mycket häftigare att odla äkta valnöt i Stockholm. Bor man i sydskåne så sitter ribban vid trädormbunkar och kålpalmer (Cordyline).
Äh, jag är nog bara avundsjuk. Nu när jag rest runt lite i Skåne så förstår jag vidden av hur mycket klimatet skiljer sig mellan södra och norra Sverige.
Intressant är att många ökenväxter som yucca knappt ses som härdiga i Skåne i äldre trädgårdsböcker när de under samma period odlades långt upp i norrland. Det finns nog många växter som bara de kan hantera lägsta temperaturen i norr trivs bättre där och övervintrar säkrare. Skiftningarna kring noll som finns i söder sliter hårt på vintergröna växter/perenner.
Sedan är det (nästan) faschinerande vad lite snö kan göra för lägsta temperaturen på natten. Nu när snön kommit har vi genast under -10C på natten, mot någon minusgrad som lägst tidigare nätter.
Alexander-VG-zon3
03-11-2006, 23:03
CITAT (soulfire @ 03-11-2006, 10:09) flaxx - du som verkar intresserad av medelhavsväxter - så du avsnittet av Söderläge från Gotland? Det verkar vara något för dig! nej vad ahnlade dte om
Ludvig Johansson
03-11-2006, 23:17
Jag har för mig att de gick omkring i nån slags grusträdgård där de odlade timjan och tyckte det var jättefräckt. Visste ni att Gotland sätts till zon 2 i nya Norska zonkartan över Skandinavien. Jag tror de viktat in lägsta vintertemp lite tyngre i den?
soulfire
04-11-2006, 02:33
flaxx - de pratade om varför det går så bra att odla medelhavsväxter på gotland- det var pga kalksten och ett speciellt öklimat tror jag. det går säkert att ladda ner på söderläges hemsida. Du varkar ju ha massa spännande palmer och medelhavsväxter så jag tänkte på dig. din "vinterhusidé " låter smart- du kan säkert hitta någon som vill byta hus med dig som har tröttnat på snön... Ludvig J- jag kan tänka mig att diskussionen blir lite skåne intern- men den var ju inte en diskussion om bästa jord eller vackraste plats- bara om klimat. och valnöt, skulle det vara svårt?
kerstin z5-6
04-11-2006, 03:00
Varför tror du inte att din partner skulle vilja bo i zon1 ?
Ludvig Johansson
04-11-2006, 22:45
Som sagt var, Skåne har ett underbart klimat. Däremot vore det kul att som flaxx började reda ut var i Skåne klimatet är bäst. Om man får räkna in tätorter så borde centrala Malmö ligga bra till antar jag. Skulle tippa att det är USDA 9 där, Simrishamn borde vara i närheten av det också. Intressant nog så kan det bli mycket kallare några mil in från kusten, t.ex. Lund och Staffanstorp hade under -15C förra vintern, medan Simrishamn hade -6.
Jag tjurar vidare över att skåningar är så malliga över sitt klimat...
CITAT (flaxss @ 03-11-2006, 22:38) ..... men man är på våren,sommaren,hösten i zon 1 och sina växter lika dant sen slänger man på skydd fira jul i zon 3 så bler partern nyd och jag får ha min trädgård i zon 1 Har du en partner som kommer från/bor i zon 3 eller utgår du bara från att alla "partners" måste ha snö på julafton för att vara lyckliga ?? Jag har lurat min partner att flytta från zon 1 till zon 1. Hon har inte klagat hittils.
CITAT (Ludvig Johansson @ 04-11-2006, 22:45) Som sagt var, Skåne har ett underbart klimat. Däremot vore det kul att som flaxx började reda ut var i Skåne klimatet är bäst. Om man får räkna in tätorter så borde centrala Malmö ligga bra till antar jag. Skulle tippa att det är USDA 9 där, Simrishamn borde vara i närheten av det också. Intressant nog så kan det bli mycket kallare några mil in från kusten, t.ex. Lund och Staffanstorp hade under -15C förra vintern, medan Simrishamn hade -6.
Jag tjurar vidare över att skåningar är så malliga över sitt klimat... Ja jag tror faktist också att malmö har bland de bästa klimaten i Sverige just eftersom det är en storstad. Tror nästan att det blir mindre kallt där än i falsterbo.
Alexander-VG-zon3
05-11-2006, 11:06
CITAT (Gurkan @ 04-11-2006, 21:56) CITAT (flaxss @ 03-11-2006, 22:38) ..... men man är på våren,sommaren,hösten i zon 1 och sina växter lika dant sen slänger man på skydd fira jul i zon 3 så bler partern nyd och jag får ha min trädgård i zon 1 Har du en partner som kommer från/bor i zon 3 eller utgår du bara från att alla "partners" måste ha snö på julafton för att vara lyckliga ?? Jag har lurat min partner att flytta från zon 1 till zon 1. Hon har inte klagat hittils. ja jag har en som komemr från zon3 och älskar snö och skidor å alltsånt . men med vinterhus så löste dte sig .
Alexander-VG-zon3
05-11-2006, 11:09
CITAT (zine @ 05-11-2006, 00:50) CITAT (Ludvig Johansson @ 04-11-2006, 22:45) Som sagt var, Skåne har ett underbart klimat. Däremot vore det kul att som flaxx började reda ut var i Skåne klimatet är bäst. Om man får räkna in tätorter så borde centrala Malmö ligga bra till antar jag. Skulle tippa att det är USDA 9 där, Simrishamn borde vara i närheten av det också. Intressant nog så kan det bli mycket kallare några mil in från kusten, t.ex. Lund och Staffanstorp hade under -15C förra vintern, medan Simrishamn hade -6.
Jag tjurar vidare över att skåningar är så malliga över sitt klimat... Ja jag tror faktist också att malmö har bland de bästa klimaten i Sverige just eftersom det är en storstad. Tror nästan att det blir mindre kallt där än i falsterbo. det har jag inte tänkt på det är ocksåå värt att tänka på sttadsmicroklimat . därväxer väl ett olivträd inne i malmö uutan skydd väl??? nån som vet fakata om dte trädet
Anders zon 1
05-11-2006, 22:51
Det är nog svårt att med säkerhet avgöra exakt var i Sverige klimatet är bäst för växtodling. Olika växter har olika behov och svagheter vilket gör att det som är optimalt klimat för den ena växten inte behöver vara det för den andra. Vissa behöver till exempel långa, varma, soliga somrar. Andra vill ha långa, milda höstar och ytterligare andra klarar starkt kyla men ogillar temperatursvängningar runt noll under vintern.
Malmö kan mycket väl ha Sveriges mildaste klimat, just på grund av att det är en stor stad som ligger i Sveriges varmaste hörn. Det kan ofta vara mer än tio grader kallare på slätten utanför Malmö under stilla, klara nätter på vintern. Jag skulle gissa att Mölle, som ligger på en halvö med Kullaberg i "ryggen", också har ett mycket bra klimat. Bra klimat har säkerligen också Ven mitt i Öresund och Hallands Väderö utanför Bjärehalvön. Fast Visby innanför ringmuren ligger nog också bra till! Där finns förmodligen Sveriges största apskräcksträd och många stora fikonbuskar. En hint om var klimatet är varmast kan man få genom att studera var just fikon kan växa och bli stora buskar som inte fryser ner. Här i Skåne har jag sett riktigt stora fikonbuskar i både Mölle och på Falsterbohalvön.
Nackdelen med Skåne är att kalla nordliga vindar kan nå i princip hela landskapet utan att värmas upp av havet. Öland och Gotland har fördelen att vara helt omgivna av vatten som kan mildra extrem kyla från alla vindriktningar så länge havet är isfritt.
Anki på Öland
06-11-2006, 11:34
Dom pratade om klimatförändringarna i Sverige på TV för ett tag sedan. Man hade räknat med klimatförändringar som fler stormar, översvämningar och sådana extrema väder. Man sa att dom kommit fortare än man räknat med. Bara en del av landet skulle bli torrare och soligare och det var det sydöstra hörnet, blekinge, södra Kalmar län och Öland. ANki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|