Full version: Sockblommefrö - VAR?
cosmic
Jag har betat av de flesta fröfirmorna nu i fröfirmelistan här på sajten. Och INGEN verkar ha frö till Gul sockblomma?! (Inte Vit sockblomma heller förresten - men jag har fått för mig att den gula varianten tål skugga bättre?)
Jag tänkte plantera en hel, relativt stor slänt i öster- och söder läge med sockblomma som marktäckare, under en massa stora vresrosor. Det går åt ganska många, så jag vill driva upp själv. (Har växthus.)
Är det svårt - är det därför det inte finns att få tag på??

Vet någon var jag kan köpa sockblommefrö?

Per
Ingrid på Västkusten
Vad heter den på latin tro?

Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Epimedium pinnatum ssp. colchicum ´Elegans´ = Guldgul sockblomma
Epimedium x versicolor ´Sulphureum´= blekgul sockblomma
Epimedium x youngianum ´Niveum´= vit sockblomma

Den som brukar vara vanligast av de gula i handeln är nog blekgul sockblomma och den brukar förökas via delning inte frö. Tror delning är det som gäller för de flesta sockblommearter.
cosmic
Förlåt en okunnigs fråga - men nog måste det väl finnas frö också? Tar en väldig tid annars om man vill fylla upp ca 40 kvadratmeter...

Nån som vet om de tre arterna har likvärdiga egenskaper? De jag har är nog mycket riktigt blekgula.

Per
Åsa, mälardalen zon 2
En del växter förökar man inte med frö och det kan finnas många orsaker till varför men ofta är det för att vi odlar namnsorter i våra trädgårdar och många namnsorter är inte fröäkta = fröplantorna blir inte riktigt lika moderplantan.

Epimedium alpinum är dock en ren art så den borde man kunna fröså.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/berberida/...me/epimalp.html

Det verkar dock vara mycket ont om Epimediumfrö inte ens Jelitto har frön.
cosmic
Jaha, nu när det inte finns sockblommefrö att uppbringa finns det väl två alternativ:

1) betala många pengar och köpa många plantor
2) dela befintliga växter

Om alternativ 2:

* När ska man dela plantan? På hösten, eller går det även nu i juni?
* Hur många plantor kan man dela upp en 2-3-årig planta i?

F ö tycker jag den har växt ganska långsamt (står i en halvskuggig slänt mot öster). Kan man ge den någon speciell slags näring el göra nåt annat för att få bra fart på dem så att de breder ut sig någorlunda snabbt?

Per
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon