langeman
Hej köpte min trumpet i april plantan var 10-15 cm hög den har stått i vårt inglasade uterum hela sommaren och har blommat mycket .
Nu har jag tagit in den för vintern den är 1m hög tot 75cm till yformen.
Jag undrar om jag kan kapa den under y:et för att den skall bli lite buskigare undertill?
Är det ok att göra detta nu?
just nu står den i pannrummet vid fönstret men lite hög temp 22grader
skall sätta ut den i garaget sedan men är orolig för att den får för lite ljus.

langeman
Hum
Kapa inte under Y:et, då får du inga blommor innan den Y:at sig på nytt. Änglatrumpeten är väl egentligen mer ett träd än en buske. Jag vet inte om det är en bra idé, men kanske du kan ta en stickling av Y:et på våren och plantera om, ifall du vill ha den lägre och buskigare.

-jb-
Katti med torpet
Håller med Hum, ta en stickling om du vill ha en buskig planta som grenar sig lågt. Sticklingar tagna över y-et är ju liksom redan färdiga för att förgrena sig.

Själv kämpar jag med sekatör och såg för att undvika att mina blir buskiga. Det dyker hela tiden upp rot- och stamskott under Y-et på mina stam-änglar.
Vill ha stamen minst en meter hög innan de börjar förgrena sig. Tycker att trädformen är trevligast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon