|
Hej, Jag hade en massa krukor där jag hade frön som skulle ta lång tid...men när tiden gick och det inte kom något stjälpte jag ur innehållet i krukorna i en kokosfiber ampel som jag inte använde. Nu har det kommit upp 2 plantor som jag inte vet vad det är...kan ni hjälpa ig med den här som är ca 15 cm hög( till att börja med)
Jag tycker det ser ut som nån sorts murgröna men är inte alls säker..
Hej Tesa, du har rätt i att formen påminner om murgröna, men i verkligheten är dom här tunnare, ljusare och bladgruppen sitter i toppen av stammen...Det ser verkligen ut som ett miniatyr träd. Visserligen har jag murgrönor, men dom har aldrig blommat, och dessutom är jag säker på att den här kom från ett frö.. Vet inte varför jag tycker mig känna igen bladformen, men vet inte vad dom heter...ni vet det där bladet dom har på de Kanadensiska flggan, är det Acer dom heter ?? tack för att du svarade Tesa...
Visst är det ett Lönnlöv (Acer) på Kanadas flagga.
Tror du verkligen att det kan vara det ??? I så fall..yuppiiiii , då kanske jag bode sätta den i en egen kruka..ska det vara en stor en att växa i, eller tar man en liten till att börja med....?? Tack för hjälpen
kerstin z5-6
04-11-2006, 19:35
Kan även tänka mig en annan variant Bägar eller blomsterlönn Abutilion Vilka frö har du att välja ur -som det kan vara ?
jag tycker det liknar bomull, Gossypium herbaceum eller G. arboreum mvh zazu
kerstin z5-6
04-11-2006, 19:40
Kanske det lustiga är att jag också är säker på att jag sått den -för jag känner igen bladen .. men vad är det ? Går igenom mina såddbilder ......hm
 Tyvär har jag inte en aning, där den befinner sig vet jag att jag hade sått cobea som jag tog bort för att dom blev så tråkiga, men tror mig komma ihåg att jag i den ampeln hällde över jord från några pyttekrukor som det inte hade grott något på typ ett år...meningen var att jag inte längre skulle ha något i den ampeln, utan bara sätta krukor i den..så i princip kan det vara en massa olika frön som jag tog med mig från trädgården hemma...bla lönn, fläder, rönn etc etc. Jag kommer ihåg att det var flera frön som jag tog ut ur sina "näsor"..Tror absolut att det är ett träd pga växtsättet. Har tagit nya kort på nästan alla mina växter idag, än har jag bara satt in ett på XX som kommer här, man ser bättre formen här tycker jag  Ps, tack för era svar
ny gissning: papaya mvh zazu
pusillus
05-11-2006, 15:42
Bladen på den första bilden tycker jag liknar tulpanträd
/Pusillus
Papaya..hmm, det vet jag att jag har sått någonstans men den kom inte upp..så då kan det ju stämma efersom jag tömde så krukorna där... Tulpanträd måste jag nog kolla upp för att se hur dom ser ut..Själv skulle jag nog helst VILJA att det var, men jag vill ju inte gå omkring och tro att det är så om det inte är sant.... Tack för all hjälp jag får med det här mysteriet
Hej igen..Tulpanträd är det inte...det har nästan fyrkantig avslutning på flikarna, åtminstonde på bilderna jag har sett..
Agneta z5-6
06-11-2006, 15:26
Min gissning är julstjärna
Tyvärr, ingen julstjärna...du menar väl Ponsetian ??? Ursäkta att jag tar till det latinska namnet, men jag kan inte så många växter på svenska..men här lär jag mig.. Ville bara kolla mes namnet, för jag vet att en del kallar amaryllisen för julstjärna eftersom man har den mycket då..Som den ser ut just nu så tippar jag nog på Lönn..kanska önsketänkande, men det ser faktiskt ut som en liten Lönn.. Tack för er hjälp, om det visar sig att det är något annat så skriver jag...
Agneta z5-6
06-11-2006, 21:03
Naturligtvis menar jag poinsettia , ingen amaryllis.Du måste tala om vad det blev.
Ok Agneta..men vi får nog vänta lite till för att vara på den säkra sidan...Tack igen till er alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|