Full version: Känguruäpple
nissenissen
Hej igen alla glada!

Har lite funderingar kring mina kääära känguruäpplen igen... För kanske två månader sen så fick jag en, ja EN frukt på varje av de två plantor jag har, och de växte sej kanske 3-4cm långa å 2cm breda på bara ett par veckor, men sen *poff* så stannade de i växten. Å de har fortfarande inte växt mer sen. E det jag som gör nåt fel, eller ska det vara såhär? Tänkte ju att ja skulle få lite frön från de här två frukterna sen innan plantan dör, eller vad det nu är som kommer att hända med den tongue.gif För det e väl ingen mening å plocka frön från frukter som fortfarande bara är gröna? huh.gif

/Fredrik
Lady Hamilton
Har du din "känguru" inne? I så fall kan du låta den vara som den är och ha den som krukväxt. Huruvida den kommer att överleva vet jag inte eftrsom jag endast har odlat en säsong och det ute i rabatten. Men den gröna frukten kommer troligtvis att mogan och då blir den orange. När frukten mognat kan du "mosa" den i en te-sil eller liknade och skölja bort frukt köttet sedan torkar du fröna och förvarar dem torrt fram tills i våren. Skulle du misslyckas så har jag frön till övers som du kan få smile.gif

En av de tidigare "känguru" trådarna.........
Fenja
Jag har övervintrat känguruäpplen flera år, som vanlig krukväxt i ett fönster. Frukterna kan skrumpna av ljusbristen... De brukar behöva en rejäl klippning på vårkanten. Har man ett svalt och ljust utrymme är nog det optimalt.
Mvh
Fenja
nissenissen
Jajamen, jag har dom inomhus i ett fönster. Dom är typ upp till taket nu tongue.gif Jodå, hur jag ska göra med frukten sen, det läste jag i den andra tråden. Var bara orolig att jag inte får nån frukt att göra det med huh.gif
Men jag avvaktar en stund till då. Växterna är åtminstone gröna och fina ännu iallafall. Annars ber jag nog dej om några frön Hamilton, ifall detta inte skulle fungera. Verkligen jättesnällt av dej smile.gif

Kul å höra att det kan gå att övervintra dom iaf. Fönstret jag har dom i har sol nästan hela dagen. Men ska det va kallt? Kanske tillåme ska ha fönstret lite lite på glänt då, för just nu e det väl sisådär 22grader inne i rummet ohmy.gif
Fenja
Drag kan skada dem så var lite försiktig med det. Du kanske kan sänka temperaturen lite när du är på jobbet eller så i stället? Men jag övervintrade mina i rumstemperatur som sagt, de tappar en massa blad och ser rätt anskrämliga ut frammåt vårkanten, men det går!!
Mvh
Fenja
nissenissen
Tack för dom tipsen! smile.gif
Hade blivit alldeles hysterisk annars när alla blad börjar å falla. hihi
dom står ju verkligen precis ovanför ett element också nu, så jag ska nog börja me å flytta bort dom därifrån då blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon