Wilmer
Jag kapar friskt på mina krukväxter emellanåt, men får ont i hjärtat av att slänga det jag skurit bort. OM någon är intresserad av dem, hur skickar man dem? Går det?

// I förebyggande syfte, Wilma
Fenja
Spännande, berätta vad du har för något!! Jag brukar packa in sticklingarna med vått papper i plastfolie runt foten. Sedan lägger jag något lager silkespapper, bubbelplast och i en wellpappkartong. De klarar då en del kyla men givetvis inte hur mycket som helst. Just under de kallaste vintermånaderna är det säkrast att inte posta alls.
Mvh
Fenja
Sollan
Om man är händig kan man göra paket av delade mjölkpaket åxå... Med innehållet paketerat som Fenja beskrev.
Blomsterkisen
Jätteintresserad. Vad har du?
Wilmer
OK, men blir de inte manglade i dagens moderna posthantering? Får jag klipp mani i vinter kan jag ju rota och ställa i källaren om någon vill ha..

Jag har inget speciellt Fenja, men Skobusken var det en intressent på i våras. Har en fin fin "julkaktus" av gammal härstamning som blommar flera gånger om året. Den trimmar jag ofta! (Tror det finns bild i albumet?). Så har jag en (nja några) begonia med prickar och röd undersida som blommar och växer som hejjsan, den kapas också ofta... Gummi plantan kapas också.. Så har jag något jag tror är kläng aloe som sprider sig som ogräs. Ja, så de där gröna lansettliknande bladen, vad de nu heter? Som spränger krukorna tillslut om man inte håller efter.. Och denna dära som får nya skott på klasar som hänger ner... Alltså inget speciellt, men det är så svårt att slänga. Ja, så är det den platta "mussepigg" kaktusen som jag kapar öron av i tid och otid. Slängde en hel hög i komposten för ett tag sedan (rys).

Namnen har fallit bort, men växer gör de ändå!! smile.gif
Blomsterkisen
Är intresserad av Aloe och julkaktus, om du skulle få någon över.
Wilmer
Noterat!

Just nu blommar de (kaktusarna) som sjutton. (nyss inkommna från trädgården). Men frampå är det aktuellt att klippa... Jag återkommer! Hade flera småkrukor med rotade. Såg i dag att de stog kvar i snön... I hop med en sprätt i väg. (Ja just det, sådana vill jag bli av med ibland. Har även frön...). Så, de mår nog liiite kymigt, tyvärr. Vintern kom överraskamde..

Wilma
Fenja
Jag tar gärna en stickling av den vackra hästen wub.gif wub.gif Skämt åsido så kanske vi kan byta lite kaktus längre fram, jag har en del november-, jul och påskkaktusar, finns även en och annan epiphyllum.
Mvh
Fenja
Gertie
Jag byter gärna till mig en stickling eller två av Skobusken.
wub.gif

Det här är vad jag kan erbjuda:

Småplantor:
Ampellilja
Doftranka
Livsblad
Plectranthus ernestii

Småplantor SaintPaulia:
Dib´s Swiss Geneva
Emerald Love
Hawaiian Pearl
Pandora
Ramblin´ Spots
Scandal
Silverglade Candies
Sketch Mee

Rotade sticklingar:
Ceropegia Monteroie
Ceropegia Elegance

Blad SaintPaulia:
Ajohn´s Winter Moon
Dib´s Swiss Geneva
Emerald Love
Hawaiian Pearl
LG:s Krakatau
Pandora
Ramblin´ Spots
Scandal
Silverglade Candies
Sketch Mee

Intresserad av något? wink.gif
sudden
jag är enormt intresserad av julkaktusen!! stog precis igår i affären och hade ångest över att plånboken just nu är för liten för att köpa en.... jag vet inte om jag har något som du är intresserad av dock.... jag ska fota mina växter och lägga upp i albumet sen....
Wilmer
smile.gif Fenja, du kan fortfarande få hämta torven efter honom, några tagelstrån också... Men tyvärr blir det inga sticklingar efter "honom"... (Hästen).

Oj vad kul att folk vill ha sticklingar! Jag får hoppas på varmare väder så de kan skickas. Men nu vet jag att intresse finns.

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon