Full version: Söt överraskning
Nutten
För ett år sedan ungefär, tog jag en liten stickling från vad jag då trodde var en nästan död planta av liten porslinsblomma. Sticklingen rotade sig, men det dröjde innan den ville växa ordentligt. Den mådde dåligt periodvis, tills jag började ignorera den fullständigt, då tog den sig plötsligt. Bara det borde ha gett mig en hint om att det inte var någon liten porslinsblomma! En närmare studie av bladen visade sig också tyda på att det var något annat och jag funderade på om det inte kunde vara en gloxiniaväxt.

För en vecka sedan dök det upp knoppar och spänningen steg. Så igår när jag skulle ge den en skvätt vatten, såg jag att de första blommorna hade slagit ut! Vita, små näpna blommor i stil med kornettblommor. Den var ju jättesöt!!!!

wub.gif

Vad det var? Codonanthe crassifolia. Kan inte påstå att det hör till det vanligare sortimentet av krukväxter man ser ute i affärerna...men den börjar väl komma så smått nu!

Bilder på växten
VUB
vilken vacker växt! trevliga blommor!/Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon