Full version: vackra nejlikor
malin72
jo min minsta lillson kom med en vacker bukett nejlikor till mig wub.gif wub.gif nu undrar jag kan man hitta sånna här någonstans så dom kan växa i trädgården???????
och hur är det med blommorna man får i bukett kan man låta dom vissna ner och ta frön från dom unsure.gif wub.gif eller är det bara när växten "lever" i jord det går wink.gif
kerstin z5-6
Det går inte att ta frö från snittblommor -däremot finns nejlikor i stort urval hos de flesta fröfirmor
Thomson o Morgan har tex ett stort urval
Åsa, mälardalen zon 2
Impecta har fröer till en vit nejlika med röda kanter i sitt sortiment.
malin72
tack för svaren...hoppas att jag hittar något liknande för dom är så fina och stora...inte som dom små blommorna jag brukar ha wub.gif
kerstin z5-6

dessa har jag sått de var väldigt fina om jag minns rätt -blommar samma sommar om de sås tidigt
Dianthus caryophyllus Stripes & Picotees
ToM
malin72
ja dom var fina bilden från mig gör inte rättvisa den är vit och vinröd wub.gif men jag hittade en som var vit och svart jätte fin.....det finns massor att välja på.... rolleyes.gif
Monarda
Jag brukar så en sorts Hedvignejlika som heter 'Black and White Chianti'. Blommorna blir väl kanske inte sådär väldigt stora men desto fler. En del av plantorna överlevde t o m förra vintern i zon 4. Fröna finns hos Impecta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon