Full version: övervintra olivträd
jennyp
jag tog in mitt olivträd för ca en månad sedan och nu har det börjat tappa bladen... säkert hälften av bladen har ramlat av och även en del sena oliver.

Ska den tappa bladen eller har jag gjort fel med det? Det står ljust men utan extra belysning eller värme utan bara i rumstemperatur och med det ljus som kommer från fönstret och hoya-hyllan (ljusslingor + halogenbelysning).

Detta är första trädet jag har fått frukt på och som har vuxit så bra att jag har fått beskära det flera gånger under sommaren, så jag vill gärna att det klarar vintern. Vad ska jag göra med det?
josohl
Jag har ett olivträd som jag sått själv, det är några år, men inte så stort som ditt! Mitt träd brukar i alla fall tappa en hel del blad på vintern, jag brukar ställa det så ljust det går (inget extra ljus) och så svalt jag kan (inomhus). Missa inte att vattna! Olivträd gillar inte att vara för torra (tvärtemot vad man kunde tro).
Lady Hamilton
Kanske rumsluften är för torr? Och då kan du duscha olivplantan med en blom dusch emellanåt. Blad fallet kan även bero på att det blev för stor "klimat förändring" när du tog in plantan. Men tvärt emot josohl så brukar jag vara sparsam med vattningen, allra hellst på vintern. Men har du plantan i rumstemperatur så behöver den så klart mer vatten än om den står svalare.
Alexander-VG-zon3
som hamilton säger en chock tror jag vad som hänt.

har du mölighet så sätt den i +10csen lite vatten . har man oliven ute länge ända framm till frost *som är bra* . men så när dne kommer in från svala dagar kyligga nätter så får dne en chokc . har amn dne ute så länge ska man ha den i +5c-+10c ev extra ljuse . har man den svalre mindre vatten å ljuse .

ska du ha dne inne i rumstemp hoppas på dte bästa ge den extra ljuse och vattna lagom
jennyp
när jag tog in den var det +3 som kallast på natten och den står vid balkongdörren... det är först nu den har börjat fälla bladen så jag tror inte det är en chock, kanske har jag slarvat för mycket med vattningen.
Alexander-VG-zon3
oki då är dte lite konstigare wink.gif
annars har du den svalt och vattnar lite .
eller om du har slarvat med vattnigen så vattna mer nu .
eller har den för lite ljuse . solen bler svagre nu är dte varmtn å ingen sol bler det inget som en växtvill ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon