Full version: vervintra olivtrd
jennyp
jag tog in mitt olivtrd fr ca en mnad sedan och nu har det brjat tappa bladen... skert hlften av bladen har ramlat av och ven en del sena oliver.

Ska den tappa bladen eller har jag gjort fel med det? Det str ljust men utan extra belysning eller vrme utan bara i rumstemperatur och med det ljus som kommer frn fnstret och hoya-hyllan (ljusslingor + halogenbelysning).

Detta r frsta trdet jag har ftt frukt p och som har vuxit s bra att jag har ftt beskra det flera gnger under sommaren, s jag vill grna att det klarar vintern. Vad ska jag gra med det?
josohl
Jag har ett olivtrd som jag stt sjlv, det r ngra r, men inte s stort som ditt! Mitt trd brukar i alla fall tappa en hel del blad p vintern, jag brukar stlla det s ljust det gr (inget extra ljus) och s svalt jag kan (inomhus). Missa inte att vattna! Olivtrd gillar inte att vara fr torra (tvrtemot vad man kunde tro).
Lady Hamilton
Kanske rumsluften r fr torr? Och d kan du duscha olivplantan med en blom dusch emellant. Blad fallet kan ven bero p att det blev fr stor "klimat frndring" nr du tog in plantan. Men tvrt emot josohl s brukar jag vara sparsam med vattningen, allra hellst p vintern. Men har du plantan i rumstemperatur s behver den s klart mer vatten n om den str svalare.
flaxss
som hamilton sger en chock tror jag vad som hnt.

har du mlighet s stt den i +10csen lite vatten . har man oliven ute lnge nda framm till frost *som r bra* . men s nr dne kommer in frn svala dagar kyligga ntter s fr dne en chokc . har amn dne ute s lnge ska man ha den i +5c-+10c ev extra ljuse . har man den svalre mindre vatten ljuse .

ska du ha dne inne i rumstemp hoppas p dte bsta ge den extra ljuse och vattna lagom
jennyp
nr jag tog in den var det +3 som kallast p natten och den str vid balkongdrren... det r frst nu den har brjat flla bladen s jag tror inte det r en chock, kanske har jag slarvat fr mycket med vattningen.
flaxss
oki d r dte lite konstigare wink.gif
annars har du den svalt och vattnar lite .
eller om du har slarvat med vattnigen s vattna mer nu .
eller har den fr lite ljuse . solen bler svagre nu r dte varmtn ingen sol bler det inget som en vxtvill ha
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon