Full version: Hjrtan p trd
Brigitte
Hej,

jag har en Hjrtan p trdplanta som r ca 5 r gammal. Sen tv r dyker det upp lustiga vita bollar p trdarna, upp till 2 cm diameter, som r grna som rtor inuti. VAD R DETTA? Ngon som vet?

Brigitte
yenny
Jag kan brja med att sga att det r helt naturligt i alla fall.
Fast om jag kan frklara vad det r r en helt annan sak.
Men jag vet att det r snna dr knlar nere i jorden ocks, jag tror de samlar p vtska, de r ju sukulenta.

Vi fr hoppas ngon annan kan komma med en bra frklaring, fr mitt minne r alldeles bortblst rolleyes.gif biggrin.gif
lolo
Bollarna kan planteras i jord och bildar d nya plantor, helt naturligt! rolleyes.gif
Mia, zon 3
Den vetenskapliga frklaringen vet jag inte, men det r en form av luftrtter, precis som man ibland kan se t.ex. paprdistrd f rtter ute p grenarna. De r (som lolo skrev) ett bra stt att f nya plantor. Tycker man att plantan ser trkig och kal ut kan man bara trycka ned "bollarna" i jorden i samma kruka, s blir plantan fylligare. P mina plantor ser jag tydligt att "bollfaktorn" kar ju smre frutsttningar plantan har, s det r helt klart en verlevnadstaktik. (S fick ni en hint om vad vissa vxter fr genomleva hos mig....)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon