Full version: Hjärtan på tråd
Brigitte
Hej,

jag har en Hjärtan på trådplanta som är ca 5 år gammal. Sen två år dyker det upp lustiga vita bollar på trådarna, upp till 2 cm diameter, som är gröna som ärtor inuti. VAD ÄR DETTA? Någon som vet?

Brigitte
yenny
Jag kan börja med att säga att det är helt naturligt i alla fall.
Fast om jag kan förklara vad det är är en helt annan sak.
Men jag vet att det är sånna där knölar nere i jorden också, jag tror de samlar på vätska, de är ju sukulenta.

Vi får hoppas någon annan kan komma med en bra förklaring, för mitt minne är alldeles bortblåst rolleyes.gif biggrin.gif
lolo
Bollarna kan planteras i jord och bildar då nya plantor, helt naturligt! rolleyes.gif
Mia, zon 3
Den vetenskapliga förklaringen vet jag inte, men det är en form av luftrötter, precis som man ibland kan se t.ex. paprdisträd få rötter ute på grenarna. De är (som lolo skrev) ett bra sätt att få nya plantor. Tycker man att plantan ser tråkig och kal ut kan man bara trycka ned "bollarna" i jorden i samma kruka, så blir plantan fylligare. På mina plantor ser jag tydligt att "bollfaktorn" ökar ju sämre förutsättningar plantan har, så det är helt klart en överlevnadstaktik. (Så fick ni en hint om vad vissa växter får genomleva hos mig....)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon