Full version: Porslinsblomma-
Brigitte
Hej,

vad gillar en porslinsblomma och hur får man den att blomma? Jag fick en fin planta för ett år sen som blommade då men sen dess har den bara växt och växt med långa tentaklar.

Brigitte
jennyp
vet du vilken sorts hoya det är du har?
Pfaffan
Jag har vad odlas medlemmar talat om för mig en Hoya Bella, "liten porslinsblomma"
Den stod still i växten i flera år och blommade inte, men dog iofs inte heller... sen började den växa som tokig, och blommade först två ggr per år och sen mer och mer. Nu mest hela tiden.

Min porslinsblomma trivs bäst i ampelkruka i norrfönster, gärna dåligt tätat så det drar kallt...
Enlingt min uppfattning har den en allt för liten innerkruka ( i plast) med gammal, torr och fnasig jord, men så länge den ser ut att trivas med det så gör jag inget åt det. Gödning får den inte heller...

Du kanske sköter om ditt exemplar för bra?

Ibland behöver de utsättas för lite "hårda tider" för att trigga överlevnadsinstinkten och blomma?
Det är iaf min teori efter att jag råkade knuffa min frodiga grönväxt till St Paula i golvet vid dammsugning för många år sedan. Jag skopade upp den mesta jorden och den trasiga plantan i en godisburk som också skulle städas bort, ställde burken bakom gardinen och glömde bort den i flera veckor... har aldrig sett så mycket blomknopp som när jag hittade igen den igen, och de höll och blommade vackert efter en omplantering laugh.gif

Lycka till med din porslinsblomma!
Den blommar nog förr eller senare, kanske i ett annat fönster... eller efter en flytt nån gång. De är vackra gröna också!

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon