Rapchic
ok jag har nog missat nått men det fick inte plats nå mer
rättelse högst upp ska det stå anime
Hannele
Var är kärleksfilmerna? wub.gif
Rapchic
var tyvvär tvungen att ta bort flera alternativ
man får ju max ha 10
LadyG
Jag gillar de flesta film-typer utom möjligen musikaler (Phantom of the Opera undantaget) och kärleksfilmer (inga undantag).
Monarda
Väljer jag från listan blir det komedi. Annars föredrar jag filmer som utspelar sig i historisk tid, gärna på 1700-talet. Riktigt maffiga kostymfilmer med pudrade peruker och krinoliner. rolleyes.gif
Lady Hamilton
Anemi? smile.gif = Blodbrist.....kanske du menade Animerade?
Stussi
Valde två eller mer av dom över

Ser nästan uteslutande bara på action, skräck, eller komedi.
Castea
CITAT (Hamilton @ 04-11-2006, 15:41)
Anemi? smile.gif = Blodbrist.....

laugh.gif

Eller så menade hon kategorin "Anti-Dracula-filmer". biggrin.gif
Rapchic
CITAT (Hamilton @ 04-11-2006, 17:41)
Anemi? smile.gif = Blodbrist.....kanske du menade Animerade?

hmm skrev jag fel namn nu...
manga fast dom rör sig
Lady Hamilton
laugh.gif Nu har jag konsulterat en "expert" min 12 åriga son som ser på Manga han säger att det heter Anime wub.gif Så då hade både du o jag rätt/fel -beroende på hur man placerar bokstäverna laugh.gif
herkules
jag saknar romantiska komedier, sk "feel good" filmer! smile.gif
Rapchic
CITAT (Hamilton @ 04-11-2006, 16:51)
laugh.gif Nu har jag konsulterat en "expert" min 12 åriga son som ser på Manga han säger att det heter Anime wub.gif Så då hade både du o jag rätt/fel -beroende på hur man placerar bokstäverna laugh.gif

stavfel bara alltså tack
Rapchic
jag ska kanske säga vad jag svarade....
två eller mer av dom över
jag gillar, skräck (japansk)
action (allmän asian vision)
och anime (mest naruto då)
Castea
Stumfilmer från 1920-1930-talet (Chaplin, Louise Brooks).
Barnfilmer (animerat och vanlig spelfilm, typ Disney och de andra).
Japansk skräckfilm.
Kärleksfilmer...? Jo, vissa är ok.
Litet science fiction.

Absolut inte action eller kostymfilmer. Hittar sällan kul komedier.
Kathy
CITAT (Castea @ 04-11-2006, 16:10)
Japansk skräckfilm.

Åh.....japansk skräckfilm.
Då har du kanske sett Ju-On?
Jag såg nämligen Grudge igår....den engelskspråkiga versionen av Ju-On.
AnitaO
Saknar min favoritkategori nämligen romantiska filmer smile.gif
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 18:27)
Saknar min favoritkategori nämligen romantiska filmer  :)

Snyft, inga kärleksfilmer kan man rösta på... bara action och skräck och thriller sad.gif
askar
Gamla klassiker är ju ofta romantiska...man får ladda upp
med ett gäng näsdukar innan man bänkar sig. tongue.gif
Castea
CITAT (Scrollan @ 04-11-2006, 17:23)
CITAT (Castea @ 04-11-2006, 16:10)

Japansk skräckfilm.

Åh.....japansk skräckfilm.
Då har du kanske sett Ju-On?
Jag såg nämligen Grudge igår....den engelskspråkiga versionen av Ju-On.

Ja, jag har sett Ju-On, både 1:an och 2:an.
2:an var så vansinnigt otäck att jag skrek rakt ut tre gånger under filmen och funderade på om jag ö h t skulle se klart den. Har aldrig sett något så skämmande förr.

Amerikanska versionen har jag inte sett. Ser bara japanska originalen, de har ett intressantare psykologiskt tempo.

Jag kan rekommendera Ringu (1,2 och 3) också. Mycket bättre än amerikanska The Ring.
Pjater
Den japanska The Ring är ju så mycket mer detaljerad biggrin.gif
Annars ska det vara Skräck, allra mest nu i höst mörkret med lite ljus brinnande och en filt att krypa under biggrin.gif
Älskar film.....
*Molly*
Komedier eller dokumentärfilmer se jag helst.
Jejja
Jag ser på allt möjligt utom skräckfilmer. Det beror lite på vilket humör jag är... Jag gillar filmer som inte är oförutsägbara, det ska inte bara vara en upprapning av gamla manus som man redan sett, utan filmerna får gärna ha en oväntad twist.

(Och om Colin Farrell är med ser jag dem gärna oavsett vad de än handlar om... wub.gif )
Klura
Jag ser väldigt sällan på film och det kan ta flera dagar för mig att se klart en film om jag inte ligger sjuk och nerbäddad i soffan.
Komedi och drama ser jag helst på.
Gärna filmer som är verklighetsbaserade.
Castea
Glömde nämna att jag gillar engelska och irländska dramakomedier.

The Full Monty (Allt eller inget) wub.gif
The Commitments, The Snapper, The Van wub.gif
faith
Romantiska komedier.
Pjater
Vill ni ha en bra film skaffa Deadbirds en western-skräck den e så spännande biggrin.gif
Eller lite asiatiskt Dragon Tiger Gate kanske lite mer action, men det e bra filmer wink.gif
zaaritha
Jag ser helst rysare o "skräckfilmer".
Rapchic
såg det var mer än jag som gillar japanska skräckisar
vet ni om det har kommit utnågra nya
har sett ringu, ringu 2, ringu 0, uong, uong 2(ursäkta om det är stavfel)
darkwater, one missed call, a tale of two sisters... hmmm det var nog allt
nån som vet nån mer som finns i svergie
Snöflinga
Ser helst komedier, både drama och romantiska rolleyes.gif Aldrig deckare och skräck, eftersom de följer med mig in i drömmen sad.gif Gärna dokumentärer, önskar mig "Pingvinresan" av Tomten wub.gif
Kathy
CITAT (Castea @ 04-11-2006, 20:04)
Ja, jag har sett Ju-On, både 1:an och 2:an.
2:an var så vansinnigt otäck att jag skrek rakt ut tre gånger under filmen och funderade på om jag ö h t skulle se klart den. Har aldrig sett något så skämmande förr.

Amerikanska versionen har jag inte sett. Ser bara japanska originalen, de har ett intressantare psykologiskt tempo.

Jag kan rekommendera Ringu (1,2 och 3) också. Mycket bättre än amerikanska The Ring.

Klart att orginalet är så mycket bättre - som det alltid brukar vara.

"The Ring" tyckte jag var ren smörja...iddes inte ens titta klart på den.
Hmmm...man skulle kanske se "Ringu" istället?
Rapchic
har inte sett dom amrekanska, bara för att dom är kopiar...
dom har väl både kopierat ringu filmerna, u-on filmerna (jag stavar nog fortfarande fel)
one missed call och dark water
min syrra har sett darkwater am versonen och vill nu inte se orginalet för att kopian var dålig

för att vara ärlig tyker jag det är obehagligt när det är "myrornas krig"
på tv efter att jag såg ringu
Castea
CITAT (Rapchic @ 04-11-2006, 20:30)

Har sett alla de du räknar upp, i japansk version. Plus ett antal till, men minns inte namnen på alla.

"Wishing stairs" hette en i alla fall, som var bra.

"The uninvited" hette en annan.

Kolla på Asian Visions hemsida, så ser du vad som finns på den svenska marknaden!
birgitek
Jag vet inte hur jag skall etikettera min filmsmak men följande är ett litet smakprov på vad tycker är riktigt bra film; Mitt liv som Hund, Gilbert Grape, Gudfadernfilmerna, Deer Hunter, Easy Rider, Sista tangon i Paris.
Birgit Ek
Glömde min lite nyare favorit "Sideway"
Leia
CITAT (faith @ 04-11-2006, 19:42)
Romantiska komedier.

Det ovanstående eller Drama. Fanns inte som alternativ så jag har inte röstat. smile.gif
Hannele
CITAT (Leia @ 05-11-2006, 09:28)
CITAT (faith @ 04-11-2006, 19:42)
Romantiska komedier.
Fanns inte som alternativ så jag har inte röstat. smile.gif

Jag gillar filmer för damer 50+
med vuxna skådespelerskor, sådana har börjat komma:

Greenfingers (Gröna fingrar) med Clive Owen, Helen Mirren, David Kelly. En sann historia om en grupp kriminella som i rehabiliteringssyfte börjar med trädgårdsodling. Det går bra och de får ställa upp i trädgårdstävling, Chelsea Flower Show.

Something's Gotta Give (Galen i kärlek) med Diane Keaton, Jack Nicholson. Gubbsjuk Nicholson blir kär i Keatons dotter, strul hit och dit. En ung snygg trevlig läkare (Keanu Reeves) blir kär i Keaton, men tyvärr på amerikanskt vis väljer hon gubben Nicholson..

Shall We Dance med Richard Gere, Susan Sarandon, Jennifer Lopez. Underbar film om ett medelålders par, givande, även om man har annat i huvudet än dans. Det japanska originalet också helt underbar.

Calendar Girls (Kalenderflickorna) med Helen Mirren Julie Walters och andra vackra vuxna damer. Man blir riktigt glad av filmen - maken tyckte också om den. En sann historia om en grupp medelålders engelska kvinnor från Yorkshire som sätter ihop en nakenkalender för att samla in pengar till en fond för leukemisjuka. (Går nog att göra paraleller med Allt eller inget, båda filmerna mår man bra av, skratt förlänger ju livet.)

Chocolate av Lasse Hallström, riktigt sevärt med Juliette Binoche, Johnny Depp om utanförskap, trångsynhet och kärlek, en underbar film att njuta av i vintermörkret.

Timmarna med Rita, arbetarklasstjejen Rita tröttnar på sitt liv som gift hårfrisörska och börjar läsa litteratur på universitetet. Julie Walters nominerades till Oscar för Bästa kvinnliga huvudroll.

Så som i himmelen av Kay Pollak, så många olika sorters människor, man blev glad av all generositet.

Vägvisaren av Akira Kurosawa får presentera en av många japanska filmer jag sett.

Klart att jag även har sett Matrix Trilogy, I Robot,
alla Star Wars, den första redan 1980, Episode III,
alla Sagan om ringen, fattas bara, man läste ju böckerna på 70-talet.
Kathy
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 12:04)

Greenfingers (Gröna fingrar) med Clive Owen, Helen Mirren, David Kelly. En sann historia om en grupp kriminella som i rehabiliteringssyfte börjar med trädgårdsodling. Det går bra och de får ställa upp i trädgårdstävling, Chelsea Flower Show.

Something's Gotta Give (Galen i kärlek) med Diane Keaton, Jack Nicholson. Gubbsjuk Nicholson blir kär i Keatons dotter, strul hit och dit. En ung snygg trevlig läkare (Keanu Reeves) blir kär i Keaton, men tyvärr på amerikanskt vis väljer hon gubben Nicholson..

Shall We Dance med Richard Gere, Susan Sarandon, Jennifer Lopez. Underbar film om ett medelålders par, givande, även om man har annat i huvudet än dans.  Det japanska originalet också helt underbar.

Calendar Girls (Kalenderflickorna) med Helen Mirren Julie Walters och andra vackra vuxna damer. Man blir riktigt glad av filmen - maken tyckte också om den. En sann historia om en grupp medelålders engelska kvinnor från Yorkshire som sätter ihop en nakenkalender för att samla in pengar till en fond för leukemisjuka. (Går nog att göra paraleller med Allt eller inget, båda filmerna mår man bra av, skratt förlänger ju livet.)

Chocolate av Lasse Hallström, riktigt sevärt med Juliette Binoche, Johnny Depp om utanförskap, trångsynhet och kärlek, en underbar film att njuta av i vintermörkret.

Timmarna med Rita, arbetarklasstjejen Rita tröttnar på sitt liv som gift hårfrisörska och börjar läsa litteratur på universitetet. Julie Walters nominerades till Oscar för Bästa kvinnliga huvudroll.

Så som i himmelen av Kay Pollak, så många olika sorters människor, man blev glad av all generositet.

Vägvisaren av Akira Kurosawa får presentera en av många japanska filmer jag sett.

Nääää.....det där är inte alls filmer som är vikta för damer 50+.
Jag har sett flertalet av de där filmerna. rolleyes.gif
Berith
Gillar deckare allra mest. Sen slinker en och annan action, thriller och komedi ner tillsammans med nåt romantiskt. Och när jag är ensam hemma står TCM på hela dagarna (där kommer dom svart-vita filmerna in), även om jag lyssnar mer än jag tittar.

Tecknade långfilmer ser jag inte öht. Det enda tecknade blir Simpsons. Och Kalle Anka på julafton förstås!
Hannele
CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 12:15)
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 12:04)

Shall We Dance med Richard Gere, Susan Sarandon, Jennifer Lopez. Underbar film om ett medelålders par, givande, även om man har annat i huvudet än dans.  Det japanska originalet också helt underbar.

Nääää.....det där är inte alls filmer som är vikta för damer 50+.
Jag har sett flertalet av de där filmerna. rolleyes.gif

Huvudskålerspelerskor är vuxna kvinnor, 50+ och inga bimbos.
Klart, bra filmer även för yngre. biggrin.gif
Gillan
Jag röstade på två eller fler. Får nog lov att kalla mig allätare. Det enda jag absolut inte tycker om är när actionfilmerna går ut på vem som skjuter mest eller använder mest våld. Då får jag ont i magen. Även av en del skräckfilmer som går till överdrift kan jag få ont i magen.

Nåt som jag aldrig förstod förr är komedier. Jag var säkert den enda som satt och funderade på vad det var som var så roligt och vad i herrans namn folk skrattade åt. Kronan trillade helt enkelt inte ner. Idag är jag väldigt förtjust i komedier och skrattar ibland så jag tjuter.

En film som imponerade stort på mig var Titanic. Jag var så fascinerad av själva inspelningen att det tog mig en bra stund att förstå vad det var för konstiga ljud jag hörde runt om mig. Det var ju folk som satt och grät hejdlöst. Och jag brukar vara den förste att gråta rolleyes.gif laugh.gif . Så kan det också gå wub.gif
Rapchic
CITAT (Castea @ 05-11-2006, 00:11)
CITAT (Rapchic @ 04-11-2006, 20:30)

Har sett alla de du räknar upp, i japansk version. Plus ett antal till, men minns inte namnen på alla.

"Wishing stairs" hette en i alla fall, som var bra.

"The uninvited" hette en annan.

Kolla på Asian Visions hemsida, så ser du vad som finns på den svenska marknaden!

ha ha whising stars ha vi hur kunde jag glömma den tongue.gif
the uninvited kanske vi har sett me.....
sidan gick inte att komma inte på men jag får väl testa senare tack
kristerh
komedi förståss rolleyes.gif tänk rosa pantern filmerna med peter sellers biggrin.gif
pejori
Allt utom Asiatiska filmer och kärleksfilmer... smile.gif
mest deckare, skräck och triller smile.gif
och komedi och tecknat....älskar tecknade filmer wub.gif
Tezzla
Jag kan inte riktigt välja genre. Jag gillar mycket bara det är välgjort, har en bra story och hyfsade skådisar. Skräckfilmer är väl dock inte min favoritgenre, det var det när jag var "ung" men ju äldre jag blir ju fånigare tycker jag skräckfilmer är. Och något som nästan alltid går bort är kärleksfilmer. Usch, sånt trams, särskilt om Kevin Costner är med wacko.gif
Summersun
Skräck är min favoritkategori smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon