|
Willyson
04-11-2006, 16:54
Hej alla glada! Är det någon som lider av sömlöshet vi fullmåne!? I alla fall var jag uppe inatt, kunde inte sova, men jag fick en naturupplevelse , Två små rådjur strövade igenom min trädgård på jakt efter godsaker. och ett tiotal meter ute på ett träde stod enstor älgko och betade. Hela scenariot upplystes av fullmånen. Det gjorde faktisk ingenting att senare på dagen så att rådjuren tydligen gillade bladen på mina Heuchera. det var faktiskt en högtidstund Snöiga hälsningar från zon 6, 2mil söder om Luleå Tyvärr hade jag igen kamera att föreviga det hela..
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-11-2006, 17:01
Här är en som inte kan sova veckan innan fullmåne.
Min smabo skrattade bara åt sån dummhet. Men nu är han likadant. Vandrar på nätterna, uppe inna f.n får på sig tofflorna.
Björken
04-11-2006, 17:03
Kan inte heller sova när det är fullmåne, men tack och lov bara när månen är som "fullast".
Ett par dagar innan fullmånen är som fullast brukar jag ha problem med att sova.
Här har ni en till "Månkvinna" (som det faktiskt kallas)
Hmmm ... har ju svårt att sova ibland, men har aldrig funderat på sambandet med fullmåne. Ska nog kolla det nästa gång jag ligger och skruvar mig i sängen
jag med... sover iofs. alltid dåligt, men vid fullmåne är det riktigt illa
malin72
04-11-2006, 18:01
CITAT (malin72 @ 04-11-2006, 17:01) böcker är bra att ha på lager då ja
Är det fullmåne nu? Förklarar kanske varför jag var uppe och vankade inatt....
Kul att denna tråd dök upp. Tänkte själv igår att jag skulle lägga in frågan. Har haft väldiga sömnproblem vid fullmåne men tycker mig märka att det är lite bättre nu. Jag kan också känna mig lite "låg" när månen närmar sig full. När den är på tillbakagång känner jag inget. Kulmen är vid fullmåne.
Jag sover som en medvetslös, oavsett vart himlakropparna befinner sig.
Hannele
04-11-2006, 19:45
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 19:14) Jag sover som en medvetslös, oavsett vart himlakropparna befinner sig.  Men om himlakropparna rör sej, sätter jag på väckarklockan, så jag kan se.
zaaritha
04-11-2006, 19:59
Jag blir verkligen påverkad av månen!
Rapchic
04-11-2006, 21:46
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 20:14) Jag sover som en medvetslös, oavsett vart himlakropparna befinner sig.  lyllo dig.. har såna sömnproblem att det går ut över skolan men om det har med fullmånen och göra har jag inte tänkt på
Fotade kl 22.05.. jag har aldrig ens tänkt på att månen är full.
Vilken fin måne, är det fullmåne NU? Det var som attan.
Vilken läcker bild Agneta!
Och jag som också sover helt vansinnigt i normala fall, sover ännu sämre vid fullmåne. Inte kul alls. Här har det också smittat av sig på maken.
CITAT (Evgeni @ 04-11-2006, 22:41) Vilken läcker bild Agneta!
Och jag som också sover helt vansinnigt i normala fall, sover ännu sämre vid fullmåne. Inte kul alls. Här har det också smittat av sig på maken. sånt är livet... Fullmåne och älsklingen borta, så det får bli böcker för hela slanten istället ja ja...man kan inte få allt här i världen, vad är en bal på slottet.... * säger moonligt lady för sig själv *
Min dotter verkar bli lika påverkad som jag av fullmånen. Sist det var fullmåne sov vi fruktansvärt dåligt bägge två, hon var klarvaken en lång stund under natten och jag låg bara och vred och vände mig. På morgonen kollade jag i almanackan om det varit fullmåne och det hade det. Jag brukar alltså inte vara medveten om det förrän efteråt så det handlar ju inte om att man ligger och förväntar sig att sova dåligt. Det bara blir.
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 22:39) Vilken fin måne, är det fullmåne NU? Det var som attan. Astronomiska händelser
grycken
05-11-2006, 08:25
Enligt min almanacka är det fullmåne idag, 5 november. Betyder det att det var fullmåne natten som gick eller är det fullmåne natten som kommer? Jag sov i alla fall ovanligt länge i morse. Igår morse däremot vaknade jag mycket tidigare än vanligt.
Willyson
05-11-2006, 12:21
Jag är tydligen inte ensam om fenomenet.Det är ju förstås vackert med fullmåne. Man kan ju göra en del på natten, ex läsa trädgårdsböcker och planera lite. Vilen häftigt snygg bild på månen. Jag undrar om det är några varulsgener som gör sig gällande!?!?
Jag, som inte alls är någon skrockfull person egentligen, har fått vika mej för fenomenet fullmåne - sömnlöshet. Jag håller aldrig reda på när det är, märker när det infaller på att jag sover mycket sämre än vanligt. För mej är det inte just precis EN natt, utan nätterna runt fullmåne som ger mej sömnsvårigheter. Ofta får jag förklaringen till min sömnlöshet av en arbetskamrat som på morgonen säger: usch, jag har sovit så dåligt - du vet fullmåne. En aha-upplevelse för mej varje gång.....
Jag tror inte det har med skrock att göra. Fullmånens inverkar är nog ett faktum. Tänk hur månen påverkar ebb och flod. aftonbladet
Gossen Ruda
05-11-2006, 20:10
Inga problem att somna när det är fullmåne. Fast sen när jag vaknar dagen efter är det en massa hår i sängen, fattar inte varifrån dom kommer.
Rapchic
05-11-2006, 20:11
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 21:10) Inga problem att somna när det är fullmåne. Fast sen när jag vaknar dagen efter är det en massa hår i sängen, fattar inte varifrån dom kommer.  har ni oförklarliga försvinnanden i området också
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 20:10) Inga problem att somna när det är fullmåne. Fast sen när jag vaknar dagen efter är det en massa hår i sängen, fattar inte varifrån dom kommer.  Är det du som springer runt och ylar på nätterna och håller folk vakna vid fullmåne
Gossen Ruda
05-11-2006, 20:13
CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:12) CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 20:10) Inga problem att somna när det är fullmåne. Fast sen när jag vaknar dagen efter är det en massa hår i sängen, fattar inte varifrån dom kommer. :rolleyes: Är det du som springer runt och ylar på nätterna och håller folk vakna vid fullmåne  Kanske det, jag är lite hes också.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 20:13) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:12) CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 20:10) Inga problem att somna när det är fullmåne. Fast sen när jag vaknar dagen efter är det en massa hår i sängen, fattar inte varifrån dom kommer.  Är det du som springer runt och ylar på nätterna och håller folk vakna vid fullmåne  Kanske det, jag är lite hes också.
Gossen Ruda
05-11-2006, 20:30
AAAAAAAAOOOOOOOOYYYYYYYLLLL Nej, om man skulle försöka vara lite allvarlig. Givetvis finns det en förklaring på att kvinnor, särskilt dom, på nåt sätt skulle reagera på fullmånen. Fullmånen kommer var 28:e dag och som alla vet är menscykeln också 28 dar. Graviditeten är sen normalt 10 menscykler=280 dar. Är det så att kvinnorna är på fertilitetstopp just vid fullmånen och det är därför ni är pigga för att kunna vara ute och bli jagade är oss ludna? Att sakerna på nåt sätt hänger ihop är jag övertygad om, fast vår "civilisation" ställer till med problem för att kunna följa dom inre drifterna. Ja, inte legenden om varulvarna då.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 20:30) AAAAAAAAOOOOOOOOYYYYYYYLLLL
Nej, om man skulle försöka vara lite allvarlig. Givetvis finns det en förklaring på att kvinnor, särskilt dom, på nåt sätt skulle reagera på fullmånen. Fullmånen kommer var 28:e dag och som alla vet är menscykeln också 28 dar. Graviditeten är sen normalt 10 menscykler=280 dar. Är det så att kvinnorna är på fertilitetstopp just vid fullmånen och det är därför ni är pigga för att kunna vara ute och bli jagade är oss ludna? Att sakerna på nåt sätt hänger ihop är jag övertygad om, fast vår "civilisation" ställer till med problem för att kunna följa dom inre drifterna. Ja, inte legenden om varulvarna då. :lol: Jämrars vad du är kunnig rudan Var det så här du lät inatt?
japp...sedan har förlossningarna alltid mer att göra vid fullmåne... så det ligger nått i det, att det är kvinnor som reagerar mest på jordens dragningskraft
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2006, 21:30) AAAAAAAAOOOOOOOOYYYYYYYLLLL
Nej, om man skulle försöka vara lite allvarlig. Givetvis finns det en förklaring på att kvinnor, särskilt dom, på nåt sätt skulle reagera på fullmånen. Fullmånen kommer var 28:e dag och som alla vet är menscykeln också 28 dar. Graviditeten är sen normalt 10 menscykler=280 dar. Är det så att kvinnorna är på fertilitetstopp just vid fullmånen och det är därför ni är pigga för att kunna vara ute och bli jagade är oss ludna? Att sakerna på nåt sätt hänger ihop är jag övertygad om, fast vår "civilisation" ställer till med problem för att kunna följa dom inre drifterna. Ja, inte legenden om varulvarna då. :lol: I mitt fall sammanfaller den allra säkraste perioden i menscykeln med fullmånen så där sprack den teorin...  eller så är jag undantaget som bekräftar regeln...? Inatt låg jag och läste till halv 2... det händer bara runt fullmåne!
Gossen Ruda
05-11-2006, 20:40
Han är inte dum han, rudan som lurar i vassen. Även om kvinnorna reagerar mest på fullmånen så reagerar givetvis dom ludna också pga att kvinnorna reagerar. Det hänger ihop på nåt sätt men jag tror inte reaktionen är så känd hos oss. Bara ere(a)ktionen då.
Lars-Olof Arvids
06-11-2006, 11:38
För att återknyta till trådens början så har jag inte märkt några sömnproblem när det är fullmåne, men älskar att sitta uppe och se på rådjuren som äter äpplen utanför köksfönstret i månljuset. Jag tar också gärna en stämningsfull skogspromenad när fullmånen lyser, särskilt när det är vinter och snö.
Olle
Hannele
06-11-2006, 11:40
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-11-2006, 11:38) Jag tar också gärna en stämningsfull skogspromenad när fullmånen lyser, särskilt när det är vinter och snö. Ännu mysigare på sensommaren, vid havet. Det var vacker fullmåne, när jag var på kyrkogården på Allhelgonakvällen.
Jag har aldrig känt av fullmånen. Är jag inne i en period då jag sover bra spelar månen ingen som helst roll. Är allvarligt talat lite skeptiskt till alla "fullmåne-kvinnor" där ute...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|