susa
Jag postar min fråga från krukodling i denna avdelning där den bättre hör hemma. Jag misslyckas helt med att ta sticklingar från min brokbladiga Änglatrumpet(som är favoriten). De gröna går bra båda från de som är släta och de som är ludna. Jag sätter dem oftast i vatten men och då får de gröna rötter ganska snabbt, äve de jag tog sent, men de brokbladiga bara löses upp och blir slemmiga. Jag har också prövat att sätta dem i jord men inte lyckats hittills.

Har någon tips?

Hälsningar
Susa
Fenja
Jag har inget råd, för det gick precis likadant som för dig med min stickling... De kanske är svårare än de gröna? Är det någon som lyckats och hur gjorde du?
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jag har tagit flera sticklingar av min brokbladiga Änglatrumpet rolleyes.gif Jag planterar dom direkt i jord och drar en påse över med lufthål, ställer på fönsterbrädan, sedan får man kolla så att jorden inte torkar ut fullständigt utan sköts om som en krukväxt... Sen dröjer det inte länge för sticklingen är rotad och då åker plastpåsen bort, efter det ställer jag krukorna svalt och under växtbelysning. /Helen
susa
då prövar jag detta sätt, jag har nu skurit bort det "slemmiga" som satt i vattnet och satt direkt i såjord. Skall också sätta di en plastpåse.

Tack för era svar!
Susa
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar låta den nyskurna sticklingen ligga och torka någon timme före planteringen så att snittytan torkar upp något, men jag vet ej ifall det är så nödvändigt med det. Lycka till susa! / Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Den här årstiden är sämsta möjliga att sätta sticklingar, färgsammansättningen i det naturliga ljuset är sådant att det inte stimulerar rotbildning hos växter så sätt gärna en lysrörslampa över sticklingen för att ge den bättre förhållanden.
susa
jo det vet jag förstås men problemet med den brokbladiga har jag haft sedan i våras och de försök jag gjort under sommaren. Nu är det sista försöket med sticklingar jag var tvungen att klippa av när jag tog in dem.

/susa
Eva St
Skulle jättegärna vilja se en bild på brokbladig Ängel om någon kan visa
Eva St
Helen i Piteå Zon 5
Jag hittade ingen speciellt bra bild på mina, men så här ser dom ut rolleyes.gif
http://www.odla.nu/album/data/helen/5213_p59280.jpg
Eva St
Det var väl en jättebra bild. Den var ju Kanonfin. Om någon skulle få en stickling över så är jag väldigt intresserad av att köpa av dessa
Eva St
Floppy
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-11-2006, 07:19)
Jag hittade ingen speciellt bra bild på mina, men så här ser dom ut rolleyes.gif
http://www.odla.nu/album/data/helen/5213_p59280.jpg

wub.gif wub.gif wub.gif ...otroligt vacker ängel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon