Har frösått en karamellilja, och de har kommit upp som spjut ur krukorna. Har någon erfarenhet av hur gamla de måste bli innan de blommar. I år, verkar inte vara att hoppas på. Och hur ska jag övervintra dem? I kruka eller rabatt?
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2003, 10:56
Vet inte hur lång tid det tar jag frösådde förra året men jag hoppas på lite blom iår, enligt Impecta ska den vara härdig till zon 3-4 så jag planterade ut dem(5-6st) i rabatterna på lite olika ställen, än så länge har jag bara sett en planta som kommit upp ett par centimeter. Men det har ju varit en tuff vinter så man kanske har tur att någon kommit upp överhuvudtaget, karamelliljan påminner om iris i växtsättet så även om det bara dykt upp en planta så går den nog att dela om några år. Tur också är att den plantan som kommit upp är den som sitter bredvid en Echinacea och enligt Jelittos hemsida så ska karamelliljan passa att odla bredvid exempelvis Echinacea.
Litet tillägg:
Har varit ute och rensat lite och såg att karamellilja nr 2 stack upp någon centimeter ovanför jorden så det kanske är en växt som är sen att komma igång så det kanske dyker upp fler.
Tack för tipset! Då ska jag plantera ut dem när frostrisken är över. Och det är lite kul - men platsen där jag tänkt ha dem är bredvid de vita och röda rudbeckiorna! Så då borde det fungera bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.