Full version: Kaniner
zaaritha
Läste på en kaninsite att det var farligt att ge dem knäckebröd?
Stod ej varför!
Jag gav Louise o Silke, samt marsvinen knäckebröd; för att deras tänder ej skulle växa för mycket!
Ger dem grenar också!
Så nu oroar jag mej för att Louise kanske ej tålde knäckebrödet?
Rapchic
kan vara att det är laktos i det...
de flesta djur (förutom människan)
är laktos intoleranta efter en viss ålder
zaaritha
Tack för svar!
Har det alltså skadat smådjuren, ger dem inte dylikt längre!? sad.gif
Rapchic
antagligen inte mer än en laktosintolerant människa....
jag vet inte så mkt om sånt här
bara att eftersom människan i många generatoner har druckit mjölk längre
än vad djuren gör (pga kor mm) så har vi blivit mer
toleranta till mjölk annars skulle alla över fem vara laktosintoleranta
och det var en gissning att kaniner inte har hunnit utveklas på detta sätt
jag skulle fråga en vet om jag var orolig
det finns säkert nån sida på internet där man kan fråga vetrinärer
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka knäckebröd är det som innehåller laktos??? Jag kollade på wasaknäckes hemsida och de ingredienser som visas där på deras knäckebröd innehåller inget med laktos. Grundrecept för knäckebröd brukar bara innehålla mjöl, vatten, jäst och salt.

Våran kanin fick en hel del knäckebröd och han hängde kvar i 9år då vi avlivade honom för en infektion i benet som inte gick över. Med tanke på att många kaniner inte lever så länge verkar han inte ha tagit någon skada av detta.
zaaritha
Tack för svar!
Ophelia
Hmm....salt och jäst är väl inte så himla bra för en liten rabbis. Saltsten är väl bra men där kan ju kaninen själv bestämma sitt behov. Sedan är väl spannmåsprodukter inte bra utifrån att kaninen kan bli ganska rund samt orsaka tarmstörningar (diaréer är inte så bra). Bäst med grenar för dem att gnaga på.
zaaritha
Spannmålsprodukter? De ska ju ha havre, hö, solrosfrön, o s v.
Ophelia
Helst inte. Det är ganska fett- och kolhydratrikt och inte så bra för kaniner dagligdags. Detta kan även gälla för knäckebröd. Som godis någon gång kanske men en del frukt är bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon