|
Hannele
04-11-2006, 23:49
Det är något speciellt, när all ljusen är tända.  Men vi får inte glömma de levande, så många ensamma. Besöker ni kyrkogården på Alla helgons helg?
Björken
05-11-2006, 03:42
Ja jag besöker kyrkogården på Allhelgona inte bara för att minnas de som lämnat oss, för de finns ändå nästan jämt i mina tankar utan lika mycket för att det är så vackert med alla ljusen som är tända där.
Snöflinga
05-11-2006, 16:05
Min son och jag var där och tände ljus för bortgångna kära ... stämningsfullt med alla ljus och människor, en fin tradition tycker jag.
Ja, en helg för eftertanke på både livet och döden. Något underbart vackert att lyssna på är Lux Aeterna (Evigt Ljus) av Steve Dobrogosz, med S:t Jacobs Kammarkör. LänkLåt nr 3 i listan. Hi-Fi-knappen för icke medlemmar funkar.
Ja vi besökte kyrkogården och tände ljus för mina föräldrar. Det är så vackert och stämningsfullt. Denna tradition ska vi värna om. Precis som Hannele skriver ska vi inte heller glömma de som finns ibland oss i livet.
Maria i Helsingborg
05-11-2006, 16:25
Min morfar, syster , dotter och jag lade kransar och tände ljus på mormors (D. 2001) och mammas (D. 2002, 52 år gammal) grav och sedan gick hela dagen i familjens tecken med födelsedagsfika (mormor skulle blivit 74 i lördags) och middag på kvällen. Så nog värnade vi om oss kvarlevande Tack för länken, Castea!
Hannele
17-11-2006, 23:49
Bjud en levande ensam på julmiddag, så behöver dom inte äta Findus jultallrik.
aanderss
02-11-2007, 19:20
flyttar fram allahelgonatråden i från förra året
Vi var nere på kyrkogårn ikväll och tände ljus hos sambons farmor och farfar, min morfar och en god vän. En skogskyrkogård, ganska stor och alla ljusen, jättefint! Sedan har vi varit på "trick-or-treat" hos tjocka släkten
ingrid fuxwall
02-11-2007, 20:32
Själv bor jag precis bredvid en kyrkogård och en välbesökt sådan, det är sällan kyrkogården är helt tom utan oftast är det någon annhörig där och pysslar om graven, detta trots att det är en relativt liten kyrkogård men de sista dagarna har där varit, nästan trängsel så nog är denna helgen något som uppmärksammas av flertalet.
Själv har jag en lillasyster som tragiskt dog under sommaren men jag besöker ingen kyrkogård, tänker istället på henne väldigt mycket.
ingrid
Snöflinga
02-11-2007, 21:07
Har jag missat nå't  visst är det i morgon som man tänder ljus på graven  Blir lite orolig faktiskt ...
CITAT (Snöflinga @ 02-11-2007, 21:07)  Har jag missat nå't  visst är det i morgon som man tänder ljus på graven  Blir lite orolig faktiskt ... Javisst är det imorron.... Alla helgons dag.
JAg tror det är valfritt faktiskt. Vi brukar gå dit redan fredagkväll och tända ett ljus som brinner länge
CITAT (Tosan @ 02-11-2007, 21:44)  JAg tror det är valfritt faktiskt. Vi brukar gå dit redan fredagkväll och tända ett ljus som brinner länge  Visst är det valfritt... tänkte bara på att Alla helgons dag är imorron.  Vi har höstens första marschaller brinnandes ikväll.
Snöflinga
02-11-2007, 22:18
Tack för svar, det är så fint att gå omkring och titta på alla ljusen
CITAT (Snöflinga @ 02-11-2007, 22:18)  Tack för svar, det är så fint att gå omkring och titta på alla ljusen  Vi tänder numera här hemma, ett ljus för varje familjemedlem som gått ur tiden.
sqrulan
02-11-2007, 22:56
 Inte skrämmas så,jag fattade inte först att det var fjolårets tråd Ska tända ljus på min pappas,farbrors och farmor och farfars grav i morron.
Jag brukar åka och tända ljus på min farfars grav, mest för att det är så stämningsfullt på kyrkogården. Vi var varandra inte speciellt nära och han var inte alltid speciellt snäll eller omtänksam. Men han symboliserar på något sätt mina barndomssomrar på Gräsö där han satt och rökte pipa och svor en massa över "badjävlarna" som han tyckte kom och störde på somrarna. (jag antar att vi också tillhörde badjävlarna  ) Men någonstans tror jag att han ändå lät mer än vad han menade. Jag tänder även en lyckta för varje saknad hund. Lycktorna ställer jag utanför köksfönstret, på gräsmattan runt en lycktstolpe.
Elisabeth67
03-11-2007, 10:59
Jag ska gå upp på kyrkogården i dag och tända ljus för mina föräldrar, min pappa gick bort för 15 år sedan och mamma gick bort den 3 oktober i år.
Till minne av min mamma
Döden är ingenting alls jag har bara smugit in i rummet intill.
Jag är jag, och du är du allt vad vi var för varandra det är vi fortfarande.
Nämn mig vid mitt gamla vanliga namn, tala till mig på det sorglösa sätt som du alltid gjorde.
Använd inte annorlunda tonfall. Bär inte en pressad min av allvar eller sorg.
Skratta, som vi alltid skrattade åt de små skämt som vi hade tillsammans.
Bed, le, tänk på mig, be för mig. Låt mitt namn alltjämt få vara på allas läppar, så som det alltid var.
Varför skulle jag vara ur sinne, därför att jag är ur sikte?
Jag väntar på dig i en paus, någonstans mycket nära, bara runt hörnet.
Den här texten fick vi av begravningsbyråns representant efter mammas begravning, jag tycker den är så fin att jag vill dela med mig av den.
Tänk på och ta hand om era nära och kära den här helgen man vet aldrig hur länge man får ha dem kvar...
sqrulan
03-11-2007, 11:04
 Gulligt att du sätter ut ljus för dina saknade hunda, Leia!  Väldigt vackert, Elisabeth67.Visst ska man tänka på dom som lever här och nu.
|Birgitta|
04-11-2007, 23:24
*raderat*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|