Fjolårsinköpt murklocka fick bli kantväxt i en solig rabatt. Och där trivs den inte! Den är jätteynklig. Skulle jag ha planterat den i skugga? Eller vad kan det vara för fel?
Louise i Göteborg
02-06-2003, 06:57
Den kanske bara vill vänja sig vid platsen först. En del växter surar ett år eller två innan dom sätter fart. Hos mig trivs dom i sol men fanns här före mig så vänja-sig-teorin är bara en spåning. Det finns dvärgformer.......
Annki
02-06-2003, 12:09
Tack Louise! Vet inte vart tålamodet tog vägen?? Den växer säkert på sig nu när jag rensat upp rabatten och när nätterna blir varmare framöver. Skönt att den tål sol i alla fall, så jag inte måste flytta den!
ÅsaF
03-06-2003, 19:43
Jag har också planterat murklockor och de var lite sega i starten. Kan tillägga att de står väldigt soligt. Har nu haft de i snart tre år och först nu börjar de ta sig ordentligt. Så ha tålamod bara så löser det sig nog. Glöm inte bort att vattna emellanåt bara. Jag planterade tre stycken tillsammans och totalt kanske det blir 40 cm i diameter efter tre år, så det kan hända att om du vill ha en stor spridning att du måste plantera flera krukor tillsammans med en bit mellanrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.