Ragnwald
05-11-2006, 01:38
Planterade ett 2 meter högt körsbärsträd förra våren, nu är det 3 meter högt, men hur får jag grenar på trädet.
Det är enbart en 3 meter hög snipa med mycket blad, men utan grenar, kommer de av sig själv så småningom, eller måste jag beskära på en godtyckligt lämplig höjd för att skapa fler toppskott som ska bli grenar ?
Läste någonstans att man ska vara restrektiv med beskärning av körsbärsträd, om man ens alls ska göra det.
Går det att göra nu (Gotland) vi har ännu plusgrader ?
Ja, man ska vara restrektiv med beskäring av körsbärsträd.
Vänta och se till juli nästa år. Jag tror att det kommit grenar då.
Det är sällan man behöver beskära körsbärsträd.
Hälsningar
Cato
Ragnwald
08-11-2006, 10:13
Tack för svaret, får ge mig till tåls då.
arborator
12-01-2007, 19:30
Jag vill fråga opinioner om en punkt om körsbärbeskärning. Jag anser att trädet måste vara låg, av två skäl.
Körsbär måste plockas, plommon kan man skaka ned,det betyder att man måste ha stegar eller dylikt och det är inte lätt om trädet är för hög.
Trastar tycker om körsbär och äter mycket snabbt skörden. Att sätta upp nätet, det är inte lätt om trädet är hög.
Det här måste man iaktta och då måste man vid behov börja beskärningen när trädet är ung.
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2007, 19:35
Njae om man vill ha ett lågt träd ska man väl tänka på det innan man planterar och då plantera ett körsbärsträd ympat på ex. Gisela5 inte syssla med hård beskärning. Vanliga körsbärsträd ympade på P. avium blir 10-15m höga och hur små som helst blir det inte bra att klippa dem till då förkortar man livet betydligt (och körsbär ha ändå relativt kort livslängd), man får nog inte så mycket frukt om man klipper hårt samt problem med gummiflöde lär ju öka om man försöker tvinga ett normalt sett stort träd till att vara ett litet träd genom beskärning.
Håller absolut med Åsa. Ska man plantera körsbär för att få maximal bärskörd ska man antingen sätta dem på svagväxande grundstam eller plantera körsbärsbuskar.
Sätter man ett körsbärsträd på annan grundstam, t ex Prunus Avium, får man annat av trädet - ett 10-15 meter högt men relativt glest träd med fantastisk blomprakt och en hel del bär som man får själv, medan resten äts av andra djur. Körsbär i våra trädgårdar är både ett prydnadsträd och bärträd, men vill man ha fokus endast på bär bör man byta ut det stora träd man har.
Att sätta såg och sekatör i ett körsbär för att förminska eller göra det lägre är att göra sig själv och träden en otjänst. Träden blir lika vanskapta som björk som beskärs i samma syfte och dessutom får de sjukdomar.
Till Ragnwalds fråga om uppbyggnadsbeskärning av körsbär:
Grenarna på körsbär kommer glest och man behöver inte med beskärning stimulera fram skottbildning. Det är inte till fördel att ha många toppskott, det blir en svag konstruktion sedan.
Jag skulle ha satsat på att under rätt beskärningstid (juli-augusti-september) stamma upp trädet, dvs varje år ta bort de lägst sittande grenarna så att du om några år kan gå under kronan. Sidogrenarna kommer för alltid att sitta på den nivå de gör nu men bli mycket grövre och längre.
Körsbär är beskurna i plantskolan och detta anser jag brukar räcka men det finns undantag. För att kunna avgöra måste man se bilder tagna från olika håll.
I vilket fall som helst är det bra att låta trädet stå en eller ett par växtsäsonger i marken innan man gör någon beskärning alls.
arborator
14-01-2007, 09:00
Tack för svaren, tydligt är att körsbär växer ofta för höga. Jag ville ta fram det här att man planterar körsbär i alltför små växtplatser etc. Här i Finland man planterar mest rotäkta surkörsbär, och får på köpet rotstammar.
Det här vet nybörjarna just inte.
Jag har prövat begränsa höjden, då måste man förkorta bara unga toppar och där även tidigt på våren, utan skada. Om man avlägsnar stora grenar, dör barken lätt över grenkragen och skadan blir större årligen.
Klimaten är även i Södra Finland ofta för hårad, det finns nya sorter, men antagligen vi har inte tillräckligt erfarenhet om dessa.
Nu har jag ett sötkörsbär och tänker odla den som häck. binder grenarna på tråd. Läget är dock inte bra, beroende på tomten.
Ja, det är många som blir förvånade över att många körsbär satta på Prunus Avium grundstam blir 10-12 meter höga och att de växer snabbt.
Jag har sett flera mer eller mindre formklippta körsbär som du beskriver arborator, men det är inget jag rekommenderar. De flesta är inte beredda på det stora och regelbundna beskärningsarbete som det innebär efter några år. Dessutom ser jag inte att man på det sättet kan sporra fram mer frukt (som man kan med äpple och päron) utan att man får mycket begränsat med bär.
Jag menar nog att om man har ambitionen att äta upp varenda körsbär som kommer i trädgården, man gör bättre i att plantera körsbär på buske eller på svagväxande grundstam. Körsbärsträd satta på de vanligare grundstammarna är mer att betrakta som mycket vackra prydnadsträd som dessutom ger en del bär till ägaren, och en hel del ger sommarmat till småfåglar.
Mina egna körsbärsträd betraktar jag som ovanligt vackra fågelmatare. Jag måste visserligen själv hänga upp fågelmaten i dem på vintern, men på sommaren producerar de fågelmat själva, och dessutom blir det en hel del över till mig på de lägre grenarna.
Att körsbärsträd växer snabbt har jag fått erfara!
Det fanns definitivt inte något träd utanför köksfönstret när jag köpte huset år 2000 — åtminstone inget som syntes i bef. buskage.
Nu är det redan så högt att jag öht inte når några bär. Det svider i mig, men trädet måste bort.
Däremot har jag beställt en körsbärsbuske (H-green) som skall planteras på betydligt bättre ställe på tomten.
Och jag som beskar mitt körsbärsträd lite när jag planterade det - vad göra jag framöver då? Ska jag bara låta det vara?
Jag skar bort över en utåtriktad knopp vid planteringen i höstas på alla fem grenar som stod rakt upp, säkert en meter innan jag beskar. Frågade på plantskolan och de sa att det var ok att göra så...
Är det samma sak med plommon - som jag beskar på samma sätt?
Mvh frugb
Det blir säkert bra Frugb!
Vad man än gör med saxen i ett träds unga grenar (1-2-årsskott) så är det lätt både för trädet och för en beskärare att rätta till. Och eftersom ett ungt träd nästan bara har unga grenar så är ett och annat snitt i dem aldrig något man måste oroa sig för. Men man kan lära sig av dem genom att se hur trädet reagerar!
Kanske dina träd inte behövde beskäras, det måste man se bilder på för att avgöra - men oavsett det så är klipp i unga grenar något man kan göra för att lära sig. Kolla i augusti hur resultaten blev så vet du inför nästa säsong!
Generellt är det bättre att låta träden växa minst en säsong på platsen innan man beskär, men om man ändå beskär under denna tid är det som vanligt bevattning, att hålla gräs borta över rötterna och att luckra jorden över och kring rötterna som gör susen.
Jan af Lisö
17-01-2007, 13:00
Om man vill ha ett stort träd med bär till sig själv så skall man plantera gula körsbär, har jag hört, t.ex Dönissens Gula.
Vet ej om det stämmer, men fåglarna lär låta bli gula bär, gäller visst även hallon.
Tack Cilla för svar! Ja, man lär sig hela tiden...
Mvh frugb
Johan.S
16-07-2007, 09:40
CITAT (arborator @ 14-01-2007, 10:00)

... tydligt är att körsbär växer ofta för höga. Jag ville ta fram det här att man planterar körsbär i alltför små växtplatser etc...
Körsbärsträd blir höga, dock ganska varierande höjd beroende på sort.
Men såvitt jag förstår tar träden trots det lite plats i sidled, träden blir trots allt ganska smala (jämfört med tillexempel äpplen och päron).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.