Siv i Bollnäs
Vårt stora Åkeröäppelträd har fått en stor toppgren knäckt av en storm som drog förbi här i början av veckan. Trädet är inte så många år men har jättestor krona där löven ännu sitter kvar. Stället där den knäckts är splittrat och fult och där är även många mindre grenar som blåst av. Frågan är: hur ska vi bära oss åt med detta? Ska man försöka såga av så det splittrade kommer bort och det blir ett renare snitt och i så fall när ska detta ske? Måste man göra det nu eller kan man vänta tills man kommer åt bättre (det är väldigt svårt för närvarande med tanke på all snö)?

Tack för eventuella svar!

sad.gif Siv
cato
Det här borde Cilla kunna svara på, men hon har kanske annat för sig, och hinner inte kolla webben hela tiden.

Jag tror att du kan vänta med åtgärder tills våren, om du inte har chans att spjäla grenen. Eller är den helt av?

Jag blev utsatt för ett liknande problem då en gren (= 30 %) av min rosenrubinia (drygt 1 m hög) bröts loss av stormen.
Jag tog fram en rulle el-tape och fixerade grenen i rätt läge.
Kanske kan den växa fast igen med hjälp av barkremsam som fortfarande höll samman bitarna.

Jag har tidigare fixerat en rönsumak med bra resultat på liknande sätt.

Hälsningar
Cato
Cilla
Hej,
Jag har planterat träd i USA en tid och därför inte svarat. Har samma frågor som Cato om hur grenbrottet ser ut, hur grov toppgrenen är, vad som kan ha varit orsaken till knäckningen osv.

Om du kan sätta in en bild kan många av oss ge sina erfarenheter av liknande situationer.

I allmänhet är det bäst att utföra större grensågningar i juli, augusti, september, då trädet har som bäst försvarsförmåga mot angripare. Man kan såga av det som dinglar och skaver i kronan och göra slutsnittet under sensommaren.
Siv i Bollnäs
Jag har inte tittat på forumet på ett bra tag och visste inte om att jag fått svar, men tack ska ni ha i alla fall!
Trädet visade sig ha större skador än jag från början trott; flera stora höga grenar var avbrutna till exempel. Orsaken var den tunga blötsnö som föll här i slutet av oktober (sen har det varit barmark, praktiskt taget!) i kombination med att inga löv hunnit falla av, samt att det var hård storm som knäckte många träd häromkring.
Till slut var jag tvungen att ringa efter ett proffs (en trädbeskärare som arbetar yrkesmässigt här) och han ryckte ut omedelbart, trots att det var "fel" årstid? Han gav trädet en ordentlig beskärning (som skulle ha gjorts för länge sedan, så kanske detta aldrig hänt...) och försäkrade oss om att, trots de stora grenar som han var tvungen att kapa, så skulle trädet säkert överleva även om fruktsättningen kanske inte blev så stor nästa år.
Gott Nytt trädgårdsår, alla!
smile.gif
Cilla
Siv, du kan ha glädje och nytta av att nu eller när snön kommer fota trädet från några olika håll runt kronan, och fota från ungefär samma vinklar i sensommar för att se hur trädet reagerat.
Siv i Bollnäs
Jag råkade se att jag fått ännu ett svar på mitt inlägg om Åkeröäppelträdet som stormen skadade i början av november. Jag tackar för det kloka svaret. Jag brukar ofta fota händelser i trädgården, växter, nya rabatter och andra anläggningar år från år för att se förändringarna. Men jag har inte tänkt på att fota det kraftigt beskurna äppelträdet ännu! Det ska jag i alla fall göra redan i morgon dag, så får man se hur det klarar fortsättningen!
Tack, tack!

Siv i Bollnäs smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon