|
birgitek
05-11-2006, 10:14
......genom hängning. Rätt eller fel? Vad tycker Ni? Själv tycker jag att det är helt fel av två anledningar. För det första så har ingen människa rätt att dömma en annan människa till döden oberoende av vad denne gjort. För det andra tror jag att Sadam blir betydligt farligare som död = martyr, än han skulle vara som livstidsfånge. Birgit Ek
Håller nog med om det. Dödsstraff är fel, oavsett vem det är, och visst skulle han bli martyr. Bättre då att låta honom sitta i fängelse resten av sitt liv.
Jag tycker det är fruktansvärt med dödsstraff. Inte bara pga den första anledningen du nämner. Det är tokfel att några ska kunna bestämma sådant. Sen en annan anledning och det är att jag tycker att de gott kan sitta av sina år i fängelse och bli påminda om vad det gjort. Ett dödsstraff anser jag vara en sorts "befrielse".
Hannele
05-11-2006, 11:53
Dödstraff är förlegat, avskaffads i Sverige 1921.
Det håller jag med om, dödsstraff är barbariskt, han borde ha fått ruttna i en fängelsehåla på livstid i stället. Mvh Fenja
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 10:14) Själv tycker jag att det är helt fel av två anledningar. För det första så har ingen människa rätt att dömma en annan människa till döden oberoende av vad denne gjort. För det andra tror jag att Sadam blir betydligt farligare som död = martyr, än han skulle vara som livstidsfånge. Håller med dig till 100%.
CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 12:11) CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 10:14) Själv tycker jag att det är helt fel av två anledningar. För det första så har ingen människa rätt att dömma en annan människa till döden oberoende av vad denne gjort. För det andra tror jag att Sadam blir betydligt farligare som död = martyr, än han skulle vara som livstidsfånge.
Håller med dig till 100%. Också till 100%
här med
Är emot dödsstraff, och verkställs hans dom finns det ju risk att ännu galnare saker blossar upp i världen än allt elände som redan existerar.
Låt dem sitta i fängelse tills de dör... det är livstid det.
Ciczi
*Stintan*
05-11-2006, 13:49
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 10:14) ......genom hängning. Rätt eller fel? Vad tycker Ni? Själv tycker jag att det är helt fel av två anledningar. För det första så har ingen människa rätt att dömma en annan människa till döden oberoende av vad denne gjort. För det andra tror jag att Sadam blir betydligt farligare som död = martyr, än han skulle vara som livstidsfånge. Birgit Ek Håller absolut med.
det bästa hade varit att sätta honom i ett allmänt fängelse, där alla HAN har internerat sitter...
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 11:05) han borde ha fått ruttna i en fängelsehåla på livstid i stället. Mvh Fenja Instämmer!
CITAT (pejori @ 05-11-2006, 14:18) det bästa hade varit att sätta honom i ett allmänt fängelse, där alla HAN har internerat sitter...  Så tycker jag med. För övrigt håller jag med om att ingen människa har rätten att döma en annan människa till döden. Precis som redan sagts, oavsett vad den personen gjort sig skyldig till.
Fast jag kan faktiskt ganska ofta känna "ett öga för ett öga" och att vissa människor har förbrukat sin rätt att få leva. Men jag brukar sedan komma fram till att bli dömd till döden är för lindrigt, pinan blir för kort. Nej vatten och bröd i en fuktig gammal fängelsehåla är vad jag önskar vissa. Så hemsk är jag.
CITAT (Leia @ 05-11-2006, 14:28) Fast jag kan faktiskt ganska ofta känna "ett öga för ett öga" och att vissa människor har förbrukat sin rätt att få leva. Så där kan jag också känna ibland, men sen inser jag snabbt att var ska gränsen dras? Vem ska bestämma vem som har förbrukat sin rätt att leva. Hur man än vänder på det så sitter ändan bak, och det blir en subjektiv bedömning. Så nej, dom får ruttna i nån fängelsehåla ....
titti49zon6
05-11-2006, 16:21
Håller med, låt han leva på vatten o bröd i en fängelsehåla inga förmåner utan leva i armod resten av livet. Döden år för lindrigt för såna som han
CITAT (Evgeni @ 05-11-2006, 15:06) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 14:18) det bästa hade varit att sätta honom i ett allmänt fängelse, där alla HAN har internerat sitter...  Så tycker jag med. Herregud! Vad är ni för blodtörstiga människor? Jag skulle inte vilja veta vad ni önskar ha för straff införda om ni jobbat med det.  Nja, inte blodtörstiga kanske, det låter mera som sadism och hämd.
CITAT (Natrix @ 05-11-2006, 17:25) CITAT (Evgeni @ 05-11-2006, 15:06) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 14:18) det bästa hade varit att sätta honom i ett allmänt fängelse, där alla HAN har internerat sitter...  Så tycker jag med. Herregud! Vad är ni för blodtörstiga människor? Jag skulle inte vilja veta vad ni önskar ha för straff införda om ni jobbat med det.  Nja, inte blodtörstiga kanske, det låter mera som sadism och hämd. jobbat med vad?
Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt. Jag menar arbeta med rättskipning. Jag bara vänder mig mot dessa hemska och inhumana åsikter som framförs.
CITAT (Natrix @ 05-11-2006, 17:01) Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt. Jag menar arbeta med rättskipning. Jag bara vänder mig mot dessa hemska och inhumana åsikter som framförs. Visst är det hämnd. En sån person som Sadam har förverkat sin rätt till ett liv. Han har förbrutit sig mot mänskligheten på det mest vidriga sätt.
Vad är de för inhumant i att vara MOT dödstraff?!!Det är väl de som är för det som ikläder sig någonsorts allsmäktig hög status... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 17:13) Vad är de för inhumant i att vara MOT dödstraff?!!Det är väl de som är för det som ikläder sig någonsorts allsmäktig hög status... Mvh Fenja Det är väl mycket inhumant  att låta gamlingen sitta i fängelse resten av livet och ruttna utan möjlighet att kunna komma ut som en fri man  Näe, mest humant är en snabb död för han, så han slipper lida
CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 17:23) Näe, mest humant är en snabb död för han, så han slipper lida  Fast jag vill att han ska lida.  Så hemsk är jag.
CITAT (Leia @ 05-11-2006, 17:29) CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 17:23) Näe, mest humant är en snabb död för han, så han slipper lida  Fast jag vill att han ska lida.  Så hemsk är jag. Okay  du föredrar kanske tortyrdöden??Då får han lida
ullislerum
05-11-2006, 18:33
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 12:05) Det håller jag med om, dödsstraff är barbariskt, han borde ha fått ruttna i en fängelsehåla på livstid i stället. Mvh Fenja ...ruttna i en fängelsehåla på livstid i stället. det skulle jag nog verkligen vilja kalla barbariskt..
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 18:13) Vad är de för inhumant i att vara MOT dödstraff?!!Det är väl de som är för det som ikläder sig någonsorts allsmäktig hög status... Mvh Fenja Fenja: Läs mitt inlägg igen (med citat och allt) så kommer du att förstå.
CITAT (Natrix @ 05-11-2006, 18:34) Fenja: Läs mitt inlägg igen (med citat och allt) så kommer du att förstå. Mmmm, ok!! Mvh Fenja
Rapchic
05-11-2006, 18:37
om han får dödsstraff kommer han ju undan för lätt
De som lidit för hans hand borde ha rätt att bestämma hans öde, endast DE vet hur det har kännts med hans handlingar...
CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 17:31) CITAT (Leia @ 05-11-2006, 17:29) CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 17:23) Näe, mest humant är en snabb död för han, så han slipper lida  Fast jag vill att han ska lida.  Så hemsk är jag. Okay  du föredrar kanske tortyrdöden??Då får han lida   Ja, i vissa fall så.... Nej men allvarligt talat, så det adrian säger är ju´ändå ganska bra: CITAT De som lidit för hans hand borde ha rätt att bestämma hans öde, endast DE vet hur det har kännts med hans handlingar...
CITAT (Leia @ 05-11-2006, 19:16) Jag håller dig gärna sällskap så slipper du känna dig ensam här
CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 18:22) CITAT (Leia @ 05-11-2006, 19:16) Just nu inser jag vilken hämndlysten person jag är!!!!  :lol: :lol: Det står jag för!  Ett öga för ett öga!!!!  Jag håller dig gärna sällskap så slipper du känna dig ensam här  Tack!
birgitek
05-11-2006, 20:27
CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 19:22) CITAT (Leia @ 05-11-2006, 19:16) Just nu inser jag vilken hämndlysten person jag är!!!!  :lol: :lol: Det står jag för!  Ett öga för ett öga!!!!  Jag håller dig gärna sällskap så slipper du känna dig ensam här  Jamen, det är ju att själv sjunka lika lågt som ´brottslingen. Att utdömma ett dödsstraff är att låta döda någon med vilja= mord. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:27) CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 19:22) CITAT (Leia @ 05-11-2006, 19:16) Jag håller dig gärna sällskap så slipper du känna dig ensam här  Jamen, det är ju att själv sjunka lika lågt som ´brottslingen. Att utdömma ett dödsstraff är att låta döda någon med vilja= mord. Birgit Ek Näe, tycker jag inte. Den som begår ett så allvarligt brott så dom riskerar dödsstraff är juh fullt medvetna om risken när dom begår brottet. Dom har själva valt att dömas till döden då juh
man kan väl låta anhöriga till hans offer sköta rättvisan?
I princip är jag emot dödsstraff. Skälet är att det faktiskt hänt att oskyldiga fått dö för något de inte gjort.
I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt!
Fast om det verkligen vore så att jag skulle vara den allsmäktige som får bestämma straffet skulle det helt garanterat bli livstid i fängelse...
CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:35) .
I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt! nått åt det hållet var jag inne på med
birgitek
05-11-2006, 20:47
CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:40) CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:35) .
I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt! nått åt det hållet var jag inne på med  Då gör man ju sig själv till en förlorare, dvs. man agerar på samma sätt som Saddam gjorde. Nej dödstraff och tortyr kan aldrig under några omständigheter accepteras och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:47) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:40) CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:35) .
I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt! nått åt det hållet var jag inne på med  Då gör man ju sig själv till en förlorare, dvs. man agerar på samma sätt som Saddam gjorde. Nej dödstraff och tortyr kan aldrig under några omständigheter accepteras och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Birgit Ek nä..det är sant...men ibland dyker primitiviteten upp
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 21:47) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:40) CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:35) .
I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt! nått åt det hållet var jag inne på med  Då gör man ju sig själv till en förlorare, dvs. man agerar på samma sätt som Saddam gjorde. Nej dödstraff och tortyr kan aldrig under några omständigheter accepteras och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Birgit Ek mm... det var därför jag la till det jag la till det jag la till. När hämndlystna känslorna pratar är det tortyr som gäller, men som tur(?) är har iallafall jag blivit så pass civilicerad att jag aldrig skulle på riktigt klara av att döma någon till döden, oavsett vad de gjort. Vet inte om det har så mycket med vinnare/förlorare att göra, mer om en djupt rotad känsla för att mord är fel oavsett orsak.
kristerh
05-11-2006, 21:02
CITAT (pejori @ 05-11-2006, 14:18) det bästa hade varit att sätta honom i ett allmänt fängelse, där alla HAN har internerat sitter...  det finns tyvärr inte så många sådana kvar  han satte inte folk i fängelse, de avrättades ganska omgående
CITAT (kristerh @ 05-11-2006, 21:02) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 14:18) det bästa hade varit att sätta honom i ett allmänt fängelse, där alla HAN har internerat sitter...  det finns tyvärr inte så många sådana kvar  han satte inte folk i fängelse, de avrättades ganska omgående  nä...och inga anhöriga heller han utrotade ju hela familjer den mannen och sina egna svärsöner
kristerh
05-11-2006, 21:08
CITAT (adrian @ 05-11-2006, 18:49) De som lidit för hans hand borde ha rätt att bestämma hans öde, endast DE vet hur det har kännts med hans handlingar... helt rätt, men då skulle han inte ens ha behövt sitta med i en rättegång, de skulle ha steglat honom direkt, jag har en irakisk kurd som arbetskamrat, han har berättat de hemskaste historierna om honom o hans söner, folk blev avrättade bara genom att vara på fel plats vid fel tillfälle, hans sönder kunde gå in på en nattklubb o bara peka ut någon kvinna, följde hon inte med så blev både hon och hennes familj o närmaste släktingar avrättade, inte nog med att de avrättades, de blev utsatta för tortyr först.
Piccante
05-11-2006, 21:13
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 19:47) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:40) CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:35) .
I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt! nått åt det hållet var jag inne på med  Då gör man ju sig själv till en förlorare, dvs. man agerar på samma sätt som Saddam gjorde. Nej dödstraff och tortyr kan aldrig under några omständigheter accepteras och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Birgit Ek Håller absolut med dig Birgit, kunde inte ha sagt det bättre själv. Sedan är situationen komplicerad då Saddam härskade genom att söndra. Han ställde medvetet folkgrupper mot varandra för att splittra oppositionen i landet och gynnade sin egen familj och sin klan. Även om hatet mot Saddam är stort så levde vissa i en priviligierad tillvaro under hans regim och ser honom säkert som en stor ledare. Om man nackar Saddam så kommer han få martyrstatus bland sina anhängare och det kommer ge ett hämdmotiv. Man avväpnar nog Saddam effektivare om folk får se vilken patetisk människa han egentligen är nu är han är maktlös. Förhoppningsvis kommer han att glömmas bort om han får tillbringa resten av sitt liv i fängelse.
CITAT (kristerh @ 05-11-2006, 21:08) CITAT (adrian @ 05-11-2006, 18:49) De som lidit för hans hand borde ha rätt att bestämma hans öde, endast DE vet hur det har kännts med hans handlingar... helt rätt, men då skulle han inte ens ha behövt sitta med i en rättegång, de skulle ha steglat honom direkt, jag har en irakisk kurd som arbetskamrat, han har berättat de hemskaste historierna om honom o hans söner, folk blev avrättade bara genom att vara på fel plats vid fel tillfälle, hans sönder kunde gå in på en nattklubb o bara peka ut någon kvinna, följde hon inte med så blev både hon och hennes familj o närmaste släktingar avrättade, inte nog med att de avrättades, de blev utsatta för tortyr först. Sååå hemskt. Gråter när jag läser
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:27) CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 19:22) CITAT (Leia @ 05-11-2006, 19:16) Just nu inser jag vilken hämndlysten person jag är!!!!  :lol: :lol: Det står jag för!  Ett öga för ett öga!!!!  Jag håller dig gärna sällskap så slipper du känna dig ensam här  Jamen, det är ju att själv sjunka lika lågt som ´brottslingen. Att utdömma ett dödsstraff är att låta döda någon med vilja= mord. Birgit Ek CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:47) CITAT (pejori @ 05-11-2006, 20:40) CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:35) I Saddams fall önskar jag att straffet blivit döden via tortyr... börja med tånaglarna och gnag uppåt! nått åt det hållet var jag inne på med  Då gör man ju sig själv till en förlorare, dvs. man agerar på samma sätt som Saddam gjorde. Nej dödstraff och tortyr kan aldrig under några omständigheter accepteras och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Birgit Ek Håller med dig, Birgit Ek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|