Rob
Jag är helt ny inom odling, men tycker det är jätte kul. Har endast odlat 1 växt, och är sugen på mer. Någon som har förslag på vad jag kan odla näst? Vill hellst ha något svårt, som jag måste kämpa med hårt. Det får gärna bli ett vackert resultat också rolleyes.gif .

Tack! Mvh Robert.
Cilla
Vad som är vackert är ju personligt, men om du vill ha något svårt att bita i som kräver jobb så är bonsaiträd ett sådant projekt. Du kan ta en liten planta utomhus och börja forma, eller köpa ett litet olivträd, paradisträd eller liknande. Vitsen är att få ett litet träd att se gammalt ut och att bli gammalt dessutom. Ett litet bonsaiträd av vissa arter, t ex tall, kan blir många hundra år gammalt. För att få ett träd som vill bli stort att förbli litet och ändå se gammalt ut, gödslar man speciellt, beskär rötter, beskär trädet med små nagelsaxar, stagar, lindar grenar och allt möjligt annat pilligt. Se http://www.bonsaisallskapet.nu/v1/

Inomhusorchidéer är annars en klassisk krävande växt.

Parallellt med att ha en eller flera krävande rumsväxter kan man ha en kaktus också. När en kaktus går i blom känner man sig som en superbra odlare!
Annki
Gardenia och kamelia borde motsvara dina krav på utmaningar. Dessutom är de fantastiska när de blommar. Eller varför inte försöka med en strelizia? Det har jag gjort i sex år nu, utan resultat! Men skam den som ger sig! smile.gif
Rob
Först vill jag tacka för svaren, tack. biggrin.gif

bonsaiträd låter helt klart svårt. Ser ut att vara kul att pyssla med också. Jag ska titta närmare på det, helt klart något att bita i. Jag har 3 stycken kaktusar som blommar just nu, vet dock inte namnen på dom.

Strelizia, inte en aning om vad det är, men ska kolla upp det. Fin var den i alla fall.

Jag återkommer när jag har valt vad jag ska göra. rolleyes.gif

Mvh Robert,
Tyr
Beställ frön från exempelvis Impecta.se och så.

Frangipani [Plumeria rubra] är en intressant växt med väldoftande blommor. Det är Hawaiis nationalblomma om jag inte misstar mig och den ingår i dom berömda kransarna turister brukar få om halsen när dom kommer till Hawaii.
Den är dock inte särskilt svårskött men har man sått den från frö och sedan får den i blom kan man ju känna sig nöjd.

Även allehanda sorter av Hoyor (porslinsblommor) är värt ett försök.
Dom flesta är lättskötta men det finns en del som kräver mkt omsorg för att gå i blom. En bra odlare är Botanova i Umeå. Eller Svenska Hoyasällskapet

Bonsai är en konstform som kräver mkt tid och omsorg. Det finns färdiga plantor att köpa i prisklasser från 10-10 000 kr. En del är ympade och alltså inte äkta bonsai.

Kaktusar kräver en sval vintervila för att gå i blom vilket många inte tänker på eller orkar bry sig om, men ger man dom det + bra med sol så är det inte särskilt svårt.

Strelitzia (papegojblomma) som föreslogs är ett bra förslag på en växt som är svår att få att blomma.
Cilla
Citrusträd är inte heller det lättaste. Utmaningarna består i att få dem att överleva diverse angripare (sköldlöss och spinn) och att förvara dem svalt på vintern. Klarar man det gäller det att ha lite utrymme också. En ytterligare utmaning är att få cistrusträd att överleva utomhus, se http://members.aol.com/agrumivos2/citrue.htm.

Jo, en annan trädutmaning är att lära sig att ympa en växt på en annan. Det är visserligen rätt enkelt men man kan alltid bli mycket bättre och finna nya ympmetoder.

Rolig fråga detta - många gånger delar vi annars erfarenheter av vilka växter som är lättskötta och hur man kan underlätta trädgårdsarbetet!

Här en bild på strelizia:
Rob
Strelizia låter helt klart intressant. Jag återkommer när det börjar krypa i krukan. tongue.gif
estet
Frangipani är ju helt underbar!!
För mej betyder den semester.
Har träffat på den både på Barbados och i Thailand.
Då i form av knotiga träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon