Klura
Vet ej om jag tagit upp detta tidigare, sökfunktionen fungerar ej heller.
Men jag har funderingar om olika kattrasers ålder.
Min ena huskatt som blev överkörd av ett tåg -99 blev 17 år. Han var gammal och slut, men hade nog kunnat levt ett tag till.
Något år senare insjuknade vår 13 år gamla perser och vi var tvungna att avliva honom.
Vi var självklart ledsna och tyckte att han bara levt halva livet, vi var ju van vid bondgårdens katter som nästan alla passerade 20-årsstrecket.
Veterinären sa då att raskatter inte blir lika gamla som "bondkatter".
Har funderat under åren på det här och undrar om det skiljer sig så mycket åt mellan raserna?
Nu har jag en rejält "sliten" skogskatthona hemma på 14 ½ år. Stel i kroppen, ligger mest och sover, lite grinigare än normalt (hon har alltid varit det). Är det något hon är väldigt duktig på så är det att löpa.
Det har tilltagit med åren och det är ofta, länge och högljutt blink.gif
Nån som känner till medelåldern på skogskatter?
Hon har haft fyra kullar varav den senaste var -97.
Whiskuchi
Måste fråga varför hon inte är kastrerad? Fertila katter blir inte lika gamla som kastrater... (i synnerhet honor, som ligger i riskzonen för juvertumörer, livmoderinflammationer etc.)
Fenja
CITAT (Klura @ 05-11-2006, 15:14)
Veterinären sa då att raskatter inte blir lika gamla som "bondkatter".

DET är ju märkligt, med tanke på att rasaveln ska vara så selektiv och bara göras på utvalda individer... rolleyes.gif
Min förra granne hade en gammal bondkattshane som var 23 år och pigg och glad fortfarande i alla fall.
Du kanske ska kontakta SVERAK om detta de borde väl om någon ha statistik tycker man. Berätta gärna vad du får reda på i så fall!
Mvh
Fenja
Snöflinga
Kan det vara skillnad på ute och innekatter huh.gif Utekatterna rör ju betydligt mera på sig, visserligen dör många av trafiken, rävar mm. ... medan innekatterna lever ett betydligt stillsammare liv.
pejori
tror inte det är någon större skillnad wub.gif
medelåldern på en katt är runt tolv år...undantag finns...min skogis blev nitton och ett halvt år...medans min perser blev nio wub.gif
Rapchic
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 16:19)
]
DET är ju märkligt, med tanke på att rasaveln ska vara så selektiv och bara göras på utvalda individer... rolleyes.gif
Min förra granne hade en gammal bondkattshane som var 23 år och pigg och glad fortfarande i alla fall.
Du kanske ska kontakta SVERAK om detta de borde väl om någon ha statistik tycker man. Berätta gärna vad du får reda på i så fall!
Mvh
Fenja

jag vet inte hur det är med katter
men aveln med underlater har gjort
så att alla underlater i svergie dör i förtid
pga tumörer (men undantag finns säkert)
kanske nått liknande med katter
Klura
CITAT (Whiskuchi @ 05-11-2006, 14:18)
Måste fråga varför hon inte är kastrerad? Fertila katter blir inte lika gamla som kastrater... (i synnerhet honor, som ligger i riskzonen för juvertumörer, livmoderinflammationer etc.)

Jo hon blev omplacerad av oss -99 för hon blev så elak mot våra andra katter efter sin senaste kull två år tidigare.
Hon hade det jättebra där på landet tills ägaren skaffade sambo som också hade katt. De två gick inte ihop och rätt va det va en dag för ca 3 år sedan så kom hon hem och lämnade tillbaka "vår" katt.
De går inte bättre ihop nu utan det är spott å fräs katterna emellan.
Honan kissar även inne, så trivs gör hon nog inte så bra förutom när hon får vara ifred för framförallt den ena katten eller när vi gosar med henne.
Keligare katt får man leta efter.
Vi har varit hos veterinären och de har tagit blodprover mm på henne.
Det var ett slags "paket" med tester de gör på gamla katter för att se att allt ser bra ut.
De har aldrig ens nämnt sterilisering och p-piller har jag aldrig velat gett henne.
Finns det en åldersgräns för sterilisering?
Har mest haft hankatter som vi kastrerat när de varit 10-12 mån.
Whiskuchi
Klarar katten en sövning klarar den i regel en kastrering - men 14 år är gammalt, jag är inte säker på om jag skulle utsätta en så gammal katt för operation... en del veterinärer kan kastrera med titthålsoperation, det är skonsammare för katten, har du någon sådan veterinär i närheten vore det ju jättebra. Bra också att du inte gett henne p-piller, det ökar risken för juvertumörer lavinartat.
Klura
Nej, jag tänker inte operera henne.
Vi är vana vid hennes löp som är en vecka/månad tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon