Full version: Hängnejlikefrö
cosmic
Ny fröfråga:
Jag älskar hängnejlikor. Förr om åren gick det att köpa färdiguppdrivna plantor, om än ganska dyra (70-100 kr/st). Nu finns inga längre att uppbringa (inte här uppe i Mälardalen i alla fall). Kanske tar de väldigt lång tid att driva upp; jag vet inte.

Eftersom jag har växthus tycker jag det skulle vara kul om jag kunde driva upp själv.
MEN, jag hittar inte frö hos någon fröfirma. Tips på inköpsställe?

Per
Åsa, mälardalen zon 2
Är det den här typen av nejlika du menar

så brukar den sticklingsförökas vet inte om den sätter frö överhuvudtaget.

Växten på bilden kommer från Kjell-ingvars hemsida, Kjell-Ingvars är en plantskola som förökar fram små sticklingsplantor som de sedan säljer till andra odlare. Det är många växter Kjell-Ingvars har köpt upp ensamrätt på så vill andra odlare också börja föröka växten måste de betala en summa per planta till Kjell-Ingvars.

2002 såldes företaget till det mycket stora företaget Fischer från tyskland som också sysslar med sticklingsproducering.
cosmic
Exakt en sån ljuvling är det, ja. För att inte tala om doften...

Sätter inte frö... Å fanken - finns det såna växter??!!

Och sticklingsförökning kan man förstås inte göra själv utifrån en vanlig uppvuxen hängnejlika? Eller finns det nåt sätt för en amatör?

Eftersom du också bor i Mälardalen, har du sett några plantor till salu i år?

Annars får det bli trädgårdsnejlikor i fortsättningen. De är också fantastiska, stora, fyllda, doftande nlommor. Jag kommer fortfarande ihåg min farfars nejlikeodling i handelsträdgården i Klinta. Jag brukar driva upp både 1- och 2-åriga. Tar lite tid, och jag brukar oftast vara lite sent ute med sådden. Ibland övervintrar de ettåriga, och ibland blommar de 2-åriga 2 år i rad.

Per
Åsa, mälardalen zon 2
Har tyvärr inte sett till några plantor här. Är det växter som man kan sticklingsföröka så brukar även amatörer klara av det ifall man har en planta att klippa sticklingar ifrån. Många av de ampelväxter som säljs ute i handeln som man inte hittar frö till är sådana växter som man sticklingsförökar. En av mina favoriter snöflingan (säljs ofta under namnet Bacopa) sticklingsförökas, den är ganska lätt att föröka så hittar man en planta eller stickling tidigt på våren så kan man hinna föröka fram en massa plantor tills det blir dags att plantera ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon