Full version: Vad göra?
Agneta z5-6
La frön från vit krollilja i en påse med fuktig vermeculite i sept. Nu har
det blivit små lökar med en liten rotstam.1) skall jag låta dem ligga kvar i påsen eller 2) plantera dem i en kruka? förvaring? HJJÄLP????
hittar inte förra tråden om liljelökar.//Agneta
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle plantera ner dom i jord och förvara svalt och under växtbelysning rolleyes.gif Så gör jag både med bulbiller och frön rolleyes.gif /Helen
Agneta z5-6
Då skall jag plantera dem.Tror du att de blir vita? rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Njjjaaa, skulle tro att dom blir rosa, i alla fall de flesta...

Jag brukar även ge svag, svag växtnäring under vintern till mina sådder rolleyes.gif /Helen
Agneta z5-6
Attans,jag som ville ha vita . Om man förökar från lökfjäll - måste det väl bli vita ? Andra liljor som man förökar från frö - får de också vilka färger som helst? //Agneta
Helen i Piteå Zon 5
Jo, lökfjäll ger identiska avkommer rolleyes.gif Jag vet inte hur det är med alla Liljesorters frön, skulle tro att många blir lik orginalet men även kan bli något annat....Just krolliljefrön från olika färger får oftast plantor som är rosa....
Du kan fröså bulbiller, dom blir som moderplantan och blommar tidigare än frösådda rolleyes.gif / Helen
Agneta z5-6
Tigerliljan och Brandliljan är de enda liljor jag vet som har bulbiler? Vilka fler med bubiller går bra häruppe? //Agneta
Helen i Piteå Zon 5
Jag har sått bulbiller av L. Vichenka, L. Zabava, L. Vostochnaja Skazka, L. Noczka, L. Rozovaja dimka + en onamnad rosa. Alla dessa fungerar utan problem i vår zon rolleyes.gif Nu har jag redan sått mina bulbiller så jag har inga att dela med mig.... du får påminna mig hösten -07 ifall du vill pröva rolleyes.gif /Helen
Agneta z5-6
Var får du alla bulbiller ifrån??? //Agneta
Helen i Piteå Zon 5
4 av dessa Liljor har jag i min trädgård, de 2 övriga har jag köpt i höstas av en vän rolleyes.gif dessutom var det fullt med bulbiller på dom 2 så jag fick till sådd rolleyes.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon