Killensomvillhagrönafingrar
För två år sedan köpte jag 15 knölar.
När jag tog upp dem fyllde de två gamla ölbackar.

Igår när jag tog upp dem för andra året så fyllde de 5 gamla ölbackar.

Så på två år har de 10 dubblat volymen.
Brukar det vara så här eller trivs de så bra i pallkragar?

Det enda problemet nu är att vad jag skall göra med dem nästa år nu när de är så många.

Kanske får det bli en miniberså åt barnen.

Kanske nåt sådant här:
Upphöjd odlingsbädd, bredd 50cm för odling och sedan 40 cm bänk inuti.
En fyrkant med innermått på 3*3 meter, sandlåda i mitten.
I odlingsbädden alla dahlior samt marktäckare i form av smultron, jordgubbar,basilika och tidiga sommarblommar.
Borde bli en mysig lekplats som är lite lagom avskilt.
Bara en liten fråga först, Dahlia är väl inte giftigt?
fruberglund
Vet inte om Dahlia är giftigt men wow vilken vinstlott med så många Dahlior.

Jag har inga alls för jag är så lat så jag orkar inte gräva upp och ner dem biggrin.gif Men jag tycker de är så fina så nån gång kanske jag gör det ändå, eller så köper jag på rea och så får de stå kvar och förmultna när de gjort sitt.

Låter roligt för barnen, då kan de ju plocka blommor utan att pappa blir arg för då är det ju deras blommor wub.gif
kristerh
Dahlian är inte giftig, (tror jag) har själv testat genom att när jag klippte och tog in blommor innan frosten satte jag dem i ett glas vatten på diskbänken, och senare skulle jag byta till en större vas, så jag tog bara upp dem och lät vattenglaset stå och ni kan väl inte gissa vad som hände, i mitt allmänförrvirringstillstånd, så drack jag senare upp vattnet i tron att jag hällt upp ett glas vatten, brukar göra så ibland... ställa fram vatten alltså laugh.gif laugh.gif
jag har inte märkt någon reaktion alltså är det inte giftigt med dahlior wink.gif laugh.gif
Helt underbart för dem att plocka blommor biggrin.gif

För två veckor sedan när jag byggde på vedboden kom min 3 åriga dotter och frågade om jag ville köpa.
-Vad? frågade jag
-Blommor svarade hon

Jag gick ner från stegen och gick bort till hennes lekbord vid pallkragarna. Där hade hon plockat av alla kronblad på en massa dahlior så det var en hel hög med vita och röda "snöflingor" wub.gif

Helt ok med tanke på att vi har haft dubbla buketter inne hela tiden sedan augusti. Ändå hade vi hur mycket blommor som helst som bara stod ute och var vackra.

Fick dock påpeka att hon bara fick göra så med dahliorna och inte med mina orkideer inne unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon