Full version: Novemberkaktus
Floppy
Nu vart jag less på sökningen som inte fungerar... mad.gif
...och jag vet att frågor om novemberkaktus har varit uppe tidigare men jag har inte lust att gå igenom allt så nu ställer jag frågan här.... wink.gif smile.gif

Har införskaffat mig en Novemberkaktus för ca 3-4 veckor sedan...planterade om den i en lerkruka och vattnade...den mådde jätte fint ett tag...massa knoppar...och två stycken knoppar sprack upp och blev vackra blommor wub.gif ...

ohmy.gif ...när de två blommorna hade blommat klart så föll alla knoppar av sad.gif
Vad har jag gjort för fel???
Lemonne
Min novemberkaktus vill misskötas... Minimal kruka och minimalt med vatten, enbart under blomning ger jag den en skvätt nästan varje dag, annars låter jag den vara. Den blommar underbart vackert och rikligt varje november och varje påsk wub.gif
pejori
felet var att du både planterade om den och bytter riktinig på den... sad.gif
en novemberkaktus som står i knopp...vill inte bli flyttad på eller vroiden...och apsolut inte bli omplanterad under knoppstadiet sad.gif
plantera om den efter vilopausen.... smile.gif

minskar du ner vattningen nu, och ställer den lite svalare, så blommar den till våren för dej igen wub.gif
Fenja
Ofta är novemberkaktusarna så hårt drivna i växthus innan försäljning att de kan tappa alla knopparna i ljusbristen hemma utan att man gör något med dem alls. Ställ den mot en kall fönsterruta så brukar det komma nya knoppar! Vänd den allt eftersom så får du blom överallt.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Låt gärna kaktusen vara utomhus under sommaren och ha dem ute till långt in på hösten, novemberkaktus sätter många blomknoppar efter en kylperiod och låter man den vara ute tills det blir minusgrader får den en rejäl kylperiod som brukar resultera i många blomknoppar över hela plantan.
Whiskuchi
...men se upp så inte rådjuren äter upp dem, en kollega hade ute sin kaktus och den svarade med mängder av knoppar. "I morgon tar jag in den" tänkte hon, bara för att på morgonen finna den helt skövlad wink.gif
Lemonne
Inomhus kan det var katten som är boven wacko.gif Jag får hela tiden ha koll på min så katten inte kommer och knipsar av blommorna för mig... sleep.gif
Floppy
wub.gif ... tack allihopa för svarena...tänk va bra att man frågar ändå... tongue.gif wub.gif
Då vet jag att jag egentligen inte har gjort så mycket fel...för om jag hade fått rätt skötseltips från början så hade de blommat för fullt nu... tongue.gif
nu gjorde jag som man sedvanligt brukar göra...plantera om det som är nyinköpt för det har jag läst här på Odla att man bör göra... tongue.gif laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Tråkigt att trädgårdsbutikerna inte har skötselinfo på alla växterna eller att de finns en skylt med info...för det är inte alltid man tänker på hur de ska skötas utan bara köper å så står man där... sad.gif
Floppy
CITAT (pejori @ 06-11-2006, 10:06)

minskar du ner vattningen nu, och ställer den lite svalare, så blommar den till våren för dej igen wub.gif

Ska jag plantera om den igen alltså??? huh.gif

...hur svalt är svalt??? blink.gif ...+ har 4-8 grader i förådet men ingen belysning... duger det?...för då får de stå bland änglar och pellisar wub.gif
Lemonne
Äsch wub.gif Med risk för att underminera alla andra (sorry sad.gif ) låt bara din novemberkaktus vara - håll den bara vid liv, den kommer att blomma till våren igen! Jag lovar - till och med när den bodde hos min sambo blommade den fast han bara vattnade en gång i månaden. Den klarar en hel del torka och kräver inte massvis med näring...
Fenja
CITAT (Lemonne @ 07-11-2006, 00:43)
Äsch wub.gif Med risk för att underminera alla andra (sorry sad.gif ) låt bara din novemberkaktus vara - håll den bara vid liv, den kommer att blomma till våren igen! Jag lovar - till och med när den bodde hos min sambo blommade den fast han bara vattnade en gång i månaden. Den klarar en hel del torka och kräver inte massvis med näring...

Mina får inte heller någon viloperiod och de är knökfulla i knopp nu.
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Floppy @ 07-11-2006, 00:30)
CITAT (pejori @ 06-11-2006, 10:06)

Ska jag plantera om den igen alltså??? huh.gif

...hur svalt är svalt??? blink.gif ...+ har 4-8 grader i förådet men ingen belysning... duger det?...för då får de stå bland änglar och pellisar wub.gif

plantera inte om den igen...nu är det redan gjort.....
vänta med att göra om det nu, ett par år.

det duger jättebra!!!!...den kommer att vara jättefin till våren. smile.gif
kan du hänga ut den på sommaren är det bra, då har du två blommningar att vänta ....ute och när du tar in den på hösten smile.gif smile.gif wub.gif
Floppy
wub.gif wub.gif wub.gif

Gulliga ni är...super duper tack för alla tips och råd...

Men om den nu inte ska blomma nå mer förens till våren...
...så vill jag ju ha en nu som blommar...de är ju så vackra... wub.gif ...
hur gör jag då om jag köper en ny?

Jag ska inte plantera om den tongue.gif ...men ska jag vänja den att vara inne gradvis...eftersom den står svalt i butiken...och ska jag vattna den sparsamt???

Många frågor bidde det igen... tongue.gif
Fenja
CITAT (Floppy @ 07-11-2006, 11:43)
wub.gif wub.gif wub.gif

Gulliga ni är...super duper tack för alla tips och råd...

Men om den nu inte ska blomma nå mer förens till våren...
...så vill jag ju ha en nu som blommar...de är ju så vackra... wub.gif ...
hur gör jag då om jag köper en ny?

Jag ska inte plantera om den tongue.gif ...men ska jag vänja den att vara inne gradvis...eftersom den står svalt i butiken...och ska jag vattna den sparsamt???

Många frågor bidde det igen... tongue.gif

Jag skulle, som jag skrev innan, testa att sätta den mot ett kallt fönster, ofta sätter de knopp ganska fort då.
Mvh
Fenja
Allis
En viktig sak att tänka på är att inte vända den, för då trillar blommorna av.

Lycka till
Lemonne
Hmmm... jag vänder min för fullt, då får jag knoppar runtom hela blomman, annars knoppar den bara mot fönstret! Blommorna vrider sig visserligen lite, men jag tycker de blir snygga.

Men vattna den, lite men ofta, under blomningsperioden. När den sedan sätter sig i vila, snåla lite mer med vattnet!
fruberglund
CITAT (Lemonne @ 11-11-2006, 22:49)
Hmmm... jag vänder min för fullt, då får jag knoppar runtom hela blomman, annars knoppar den bara mot fönstret! Blommorna vrider sig visserligen lite, men jag tycker de blir snygga.

Men vattna den, lite men ofta, under blomningsperioden. När den sedan sätter sig i vila, snåla lite mer med vattnet!

Jag vänder också alltid min och den har aldrig tappat blommorna.

Mest på senare år min blommor fint och det beror nog på att den håller på att växa ur krukan biggrin.gif Det är ju en kaktus och ska inte vattnas så mycket och gillar att ha det "snålt" med jord verkar det som.

Men nästa år är det nog dags att plantera om den ändå smile.gif
Fenja
Jag vänder mina med så att de får knoppar runt om...
Mvh
Fenja
Allis
Ja, då kan jag vända min också. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon