Full version: Rötter
sunkan_85
hej jag håller på att exprementera lite med hydro teknik hur känsliga är rötter mot ljus

tänkte ha en växt bädd byggd över ett akvarium och låta rötterna växa ner i akvariumet och det behöver vara lite ljus i akvariumer för fiskarnas skull.

vilken temperatur trivs rötter bäst av ?
Mia, zon 3
Det går nog inte att ge ett generellt svar på det, förmodligen är det stora skillnader mellan olika växter. Jag har haft något liknande, och märkte att åtminstone fredskalla klarar att växa med rötterna helt i vatten, och om rötterna hamnade ovanför substratet blev de gröna, men fungerade lika bra ändå. Växter som gullranka och monstrera borde också funka. Kanske ormbunkar också? Prova med lite olika vanliga krukväxter - det brukar ju inte kosta så många kronor att testa sina teorier på sådana.
askar
Ampellilja växer garanterat bra, rötterna i den klarar allt från
kallt vatten till ljummet.
Den går också utmärkt att ha inne i akvariet istf speciella akvarieväxter.

Det är min erfarenhet.
sunkan_85
ok tack för hjälpen. det är nu 3 dagarsen jag planterade 3 st små fredskallor de verkar trivas... ja nu ska man i väg på kurs och blir tvungen att lämmna de små liven men jag tror de klarar sig utan mig 24 h är taksam för mer info har en hyfsad grund att stå på men mer kunskap = mer lycka tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon