|
herkules
06-11-2006, 12:32
Så står det då klart att fusksiffrorna var överdrivnaCurt Malmborg - generaldirektören tycker dock inte att det spelar någon roll.. Här finns JO:s kritik att läsa. Och en lista/forum för de som känner sig kränkta.
Brukar kalla det förskingringskassan, det försvinner in ermorna belopp som sällan kommer de behövande tillgodo.
herkules
06-11-2006, 12:37
Är inte generaldirektören mer intresserad än så av att ta reda på sanningen om folks påstådda fusk så ska han ta mig fan inte sitta och ha lön av mina skattepengar!
Håller med, det är nog värre än en kulturminister som inte betalat TV-licens t om.
Man borde kunna lita på att en statlig myndighet håller sig till fakta och sanning
CITAT (AnitaGg @ 06-11-2006, 12:27) Man borde kunna lita på att en statlig myndighet håller sig till fakta och sanning :( Det finns gott om Statliga myndigheter, Försäkringskassan är bara en i mängden. Ja det vore önskvärt om man kunde lita på dem alla.
Blomstertanten
06-11-2006, 15:54
Märkligt att ingen talar om alla som jobbar fast dom är sjuka Förutom när det gäller insändare från folk som klagar över att dom blir smittade av dom som jobbar förkylda
CITAT (Blomstertanten @ 06-11-2006, 14:54) Märkligt att ingen talar om alla som jobbar fast dom är sjuka Förutom när det gäller insändare från folk som klagar över att dom blir smittade av dom som jobbar förkylda  Jag tycker att det är ojuste mot arbetskamraterna att komma till jobbet och sprida en massa influensabaciller omkring sig, ännu värre är de som t.o.m. går till jobbet fast de inte är helt friska från en magsjuka.
Blomstertanten
06-11-2006, 16:30
CITAT (Betty @ 06-11-2006, 16:25) CITAT (Blomstertanten @ 06-11-2006, 14:54) Märkligt att ingen talar om alla som jobbar fast dom är sjuka :unsure:
Förutom när det gäller insändare från folk som klagar över att dom blir smittade av dom som jobbar förkylda -_- Jag tycker att det är ojuste mot arbetskamraterna att komma till jobbet och sprida en massa influensabaciller omkring sig, ännu värre är de som t.o.m. går till jobbet fast de inte är helt friska från en magsjuka.  Märkligt !!!!! Om man är hemma från jobbet får man skäll för det. Om man går till jobbet ändå får man skäll för det. Jag är hemma från jobbet i dag för att jag är sjuk, det är första gången på nästan 3 år pga att arbetsgivaren aldrig har någon annan att sätta in. Dumt av mej att få dåligt samvete och känna ansvar kanske men så är jag funtad. Finns i och försig ingen jag kan smitta eftersom jag är aldeles ensam på mitt jobb
kristerh
06-11-2006, 16:31
CITAT (Betty @ 06-11-2006, 16:25) Jag tycker att det är ojuste mot arbetskamraterna att komma till jobbet och sprida en massa influensabaciller omkring sig, ännu värre är de som t.o.m. går till jobbet fast de inte är helt friska från en magsjuka.  jag håller med, irriterar mig på dem som jobbar fast de är jätteförkylda o smittar ner alla andra, själv är jag alltid hemma när jag är sjuk.
Jag tycker också man ska vara hemma om man är smittsamt sjuk, men realiteterna är tyvärr så att en dag utan inkomst är för allvarligt för många. För andra kan det vara olämpligt att vara sjuk pga att anställningen kanske är en provanställning. Om sen hälften av de provanställda sorteras bort efter ett tag (så har hänt på min arbetsplats) så är ju 'sjukbenägenhet' en sak som arbetsgivaren kanske tittar på. Tillsammans med kompetens, arbetsvilja, etc. Jag har jobbat med feber ett par dagar under hösten, för mig har det inte varit pengarna det handlat om utan snarare att jag är provanställd och inte känner för att riskera mitt jobb. Obra? Tja, men så är det. Jag är inte berättigad till a-kassa än och tänker inte ställa mig på bar backe om jag kan undvika det.
birgitek
06-11-2006, 19:08
CITAT (Blomstertanten @ 06-11-2006, 15:54) Märkligt att ingen talar om alla som jobbar fast dom är sjuka  Jag hade en gång en anställd som jobbade när han var sjuk, dvs han jobbade svart på ett annat företag. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 06-11-2006, 19:08) CITAT (Blomstertanten @ 06-11-2006, 15:54) Märkligt att ingen talar om alla som jobbar fast dom är sjuka :unsure: Jag hade en gång en anställd som jobbade när han var sjuk, dvs han jobbade svart på ett annat företag. Birgit Ek Fast då var han ju inte sjuk, och det är ju en helt annan sak
Ophelia
07-11-2006, 06:39
Visst är det jävligt att siffrorna inte stämmer men än jävligare är när sådana här inlägg uppkommer. Är det ok att fuska bort våra skattepengar? MINA skattepengar ska INTE gå till människor som är sjukskrivna/har tillfällig föräldrapenning/sjukersättning eller annan ersättning OCH arbetar!
De som ska känna sig kränkta är väl de som inte fuskar och snällt betalar sin skatt.
Ni som får flunsan, magsjuka eller annan sjukdom. VAR HEMMA! Det är ju lixom när man blir sjuk som systemet ska fungera. Sedan ska man alltid ha klart för sig att vissa människor gnäller ALLTID oavsett vad man gör. Har man feber och är förkyld så ska man kurera sig annars kan det bli långdraget.
CITAT (Ophelia @ 07-11-2006, 06:39) Visst är det jävligt att siffrorna inte stämmer men än jävligare är när sådana här inlägg uppkommer. Är det ok att fuska bort våra skattepengar? MINA skattepengar ska INTE gå till människor som är sjukskrivna/har tillfällig föräldrapenning/sjukersättning eller annan ersättning OCH arbetar! Håller fullständigt med. Fuskare är nåt som jag har svårt med i vilket sammanhang det än gäller Nu vet jag inte iofs om det har blivit vanligare, men jag är ändå övertygad om att steg 1 i kampen mot fusket är att våra politiker och företagsledare tar sig i kragen och föregår med gott exempel. Jag tror tyvärr att det är lätt att tänka: "Kan dom så kan väl jag ...."
CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 06:57) Jag tror tyvärr att det är lätt att tänka: "Kan dom så kan väl jag ...." Jag föstår mig heller inte på folk som fuskar till höger och vänster, spelar ingen roll om det gäller försäkringskassan, hyresbidrag skatter...osv. Det är i alla fall fuskarna som förstör för alla som inte fuskar. Sen tror jag precis som Anita G säger, att det är många som tänker så, tyvärr
birgitek
07-11-2006, 08:07
CITAT (AnitaGg @ 06-11-2006, 20:53) CITAT (birgitek @ 06-11-2006, 19:08) CITAT (Blomstertanten @ 06-11-2006, 15:54) Märkligt att ingen talar om alla som jobbar fast dom är sjuka  Jag hade en gång en anställd som jobbade när han var sjuk, dvs han jobbade svart på ett annat företag. Birgit Ek Fast då var han ju inte sjuk, och det är ju en helt annan sak  Nej, men han var sjukskriven. Egentligen var hela historien ganska komisk, jag råkade av en ren slump lämna in min cykel på just den verkstad som han jobbade samtidigt som jag betalade sjuklön till honom. Kan tillägga att han sa upp sig följande dag. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 07-11-2006, 08:07) Egentligen var hela historien ganska komisk, jag råkade av en ren slump lämna in min cykel på just den verkstad som han jobbade samtidigt som jag betalade sjuklön till honom. Kan tillägga att han sa upp sig följande dag. Birgit Ek Då kanske man kan hoppas att det var sista gången han fuskade med sjukskrivningen. Snacka om att bli påkommen med fingrarna i syltburken
herkules
07-11-2006, 10:00
CITAT (Evgeni @ 07-11-2006, 07:45) CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 06:57) Jag tror tyvärr att det är lätt att tänka: "Kan dom så kan väl jag ...."
Jag föstår mig heller inte på folk som fuskar till höger och vänster, spelar ingen roll om det gäller försäkringskassan, hyresbidrag skatter...osv. Det är i alla fall fuskarna som förstör för alla som inte fuskar. Sen tror jag precis som Anita G säger, att det är många som tänker så, tyvärr  det är ju det som är så bra med den här undersökningen - folk fuskar ju inte på det sätter försäkringskassan hävdat! än behöver vi inte tappa tron på alla människor som är hemma och vårdar sina sjuka barn eller är sjukskrivna! det finns kriminella människor överallt. om man fuskar med tillfällig vård av barn, lyxrenoverar en lägenhet på strandvägen för skattepengar eller rånar en bank så ska det självklart jagas med blåslampa i röven! och straffas. det är många som blivit sig kränkta av försäkringskassan fast de inte fuskat, det har ju visat sig senare, högre upp i rättsväsendet att försäkringskassan gett sig på fel människor.
CITAT (Ophelia @ 07-11-2006, 06:39) Det är ju lixom när man blir sjuk som systemet ska fungera. Systemet fungerar ju. Vitsen med karensdagen, som snart kanske blir 2-3 dagar, är ju att folk inte ska vara borta från jobbet i onödan. Att sen en del arbetar när de inte borde är ju bara en olycklig bieffekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|