Hej Åke!
Din startkondensator (eller driftkondensator) är till för att ge FASFÖRSKJUTNING så att motorn orkar starta. Motorn är egentligen en trefasmotor , dvs har 3 lindningar som ligger 120 grader förskjutet= 360 på tre lindningar. Men genom att använda en kondensator (och koppla om lindningarna) kan man köra den som en enfasmotor. Man kopplar då in Fas och nolla på två av lindingarna och den tredje kopplar man mellan ANTINGEN "fas " och extralindniingen eller "nollan" och extralindningen. (Detta gör man INNE i motorn) beroende på åt vilket håll man vill att den skall snurra. OBS att jag satt " " på fas och nolla...för det spelar ingen roll hur DU vänder stickkontakten, utan det beror på hur man kopplat in kondingen.
Kondensatorn är en komponent som i sig fasförskjuter spänningen och strömmen 90 grader. Men pga att att kondensatorn ligger i serie med en spole (som VILL förskjuta spänningen åt andra hållet) så kan man uppnå tillräckligt nära 120 graders förskjutning....
Man brukar mellan tummen och pekfingret beräkna kondensatorn till 70uF/kW (eller om det var hästkraft... men kondensatorer brukar ändå ha så STOR tollerans ((+50 -25%)) så så noga är det inte...
blev det ännu krångligare nu???
b
PS
vissa motorer har TVÅ kondensatorer en DRIFT kondensator och en START-kondensator -som kopplas ur (automatiskt mha cetrifugalkraften-dvs när den snurrar )
DS
bs