Gossen Ruda
Min vattenpump på landet ville inte vara med i helgen, den bara stod och surrade tills motorskyddet löste ut. Efter lite felsökning hittade jag en stor elektrolytkondensator som smält och öppnat sig. Misstänkte att det var det som var felet och kontroll med en pumpfirma bekräftade detta. Han jag pratade med benämnde den startkondensator men kunde inte riktigt förklara funktionen. Jag har surfat runt lite men har inte hittat någon förklaring på nätet. Nån här som vet vad den används till och hur den fungerar? Motorn är en 1-fas.
gammelnalle
Hej Åke!
Din startkondensator (eller driftkondensator) är till för att ge FASFÖRSKJUTNING så att motorn orkar starta. Motorn är egentligen en trefasmotor , dvs har 3 lindningar som ligger 120 grader förskjutet= 360 på tre lindningar. Men genom att använda en kondensator (och koppla om lindningarna) kan man köra den som en enfasmotor. Man kopplar då in Fas och nolla på två av lindingarna och den tredje kopplar man mellan ANTINGEN "fas " och extralindniingen eller "nollan" och extralindningen. (Detta gör man INNE i motorn) beroende på åt vilket håll man vill att den skall snurra. OBS att jag satt " " på fas och nolla...för det spelar ingen roll hur DU vänder stickkontakten, utan det beror på hur man kopplat in kondingen.

Kondensatorn är en komponent som i sig fasförskjuter spänningen och strömmen 90 grader. Men pga att att kondensatorn ligger i serie med en spole (som VILL förskjuta spänningen åt andra hållet) så kan man uppnå tillräckligt nära 120 graders förskjutning....

Man brukar mellan tummen och pekfingret beräkna kondensatorn till 70uF/kW (eller om det var hästkraft... men kondensatorer brukar ändå ha så STOR tollerans ((+50 -25%)) så så noga är det inte...

blev det ännu krångligare nu???

smile.gif

b

PS
vissa motorer har TVÅ kondensatorer en DRIFT kondensator och en START-kondensator -som kopplas ur (automatiskt mha cetrifugalkraften-dvs när den snurrar )
DS
bs
Gossen Ruda
Tack. Vissa saker klarnade medans andra gick i moln. Att det egentligen är en trefasmotor som går på enfas med hjälp av kondingen förklarar varför den lät som en trefasmotor som saknar en fas. Samma princip alltså. Just min konding är på 8 µF.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon