|
Monarda
06-11-2006, 18:24
Är det möjligt att övervintra rosmarin i vanlig rumstemperatur? Tog in min stora fina planta för en vecka sedan och jag tycker den börjar torka nerifrån. Vad göra?
Alexander-VG-zon3
06-11-2006, 18:38
nej den kommer inte klara sig så bra inne den ska ha på vintern +5c +10c . du kna ha den ute tills dte bli ca -10c . bor du i zon 1-2 kan du ha dne ute i zon 2 kräver dne skydd . dom är härdiga ner till -14c -17c
Monarda
06-11-2006, 18:54
Usch så synd! Jag bor i zon 3-4 så utomhus är ju otänkbart. Man kan ju undra vilket klimat rosmarinen ursprungligen kommer från?
Alexander-VG-zon3
06-11-2006, 19:37
CITAT (Monarda @ 06-11-2006, 17:54) Usch så synd! Jag bor i zon 3-4 så utomhus är ju otänkbart. Man kan ju undra vilket klimat rosmarinen ursprungligen kommer från? den kommer från medelhavet . och har medelhavsklimat som är varma och torra somrar och en mild höst och en mild-kall vinter . en del länder i medelhavet får ner mot -5c -10c i inlandet på natten . jorden gillar den kalk,järn och väldranerande . jag har soms agt min planta ute i marken och hadde inte tänk skydda den så mycket mer än lägga över löv,gräs och kupa upp me djord . och hoppas dne klara sig i zon 1 klara dne sig utan skydd
CITAT (flaxss @ 06-11-2006, 19:37) jag har soms agt min planta ute i marken och hadde inte tänk skydda den så mycket mer än lägga över löv,gräs och kupa upp me djord . och hoppas dne klara sig i zon 1 klara dne sig utan skydd Jag hade en rosmarin ute en vinter för ett par år sedan och den frös fast det inte var en så kall vinter som den förra. Jag odlar i zon 1 och jag tar in min i 5 -10 grader under vintern.
Alexander-VG-zon3
06-11-2006, 22:22
CITAT (rosita @ 06-11-2006, 20:47) CITAT (flaxss @ 06-11-2006, 19:37)
jag har soms agt min planta ute i marken och hadde inte tänk skydda den så mycket mer än lägga över löv,gräs och kupa upp me djord . och hoppas dne klara sig i zon 1 klara dne sig utan skydd
Jag hade en rosmarin ute en vinter för ett par år sedan och den frös fast det inte var en så kall vinter som den förra. Jag odlar i zon 1 och jag tar in min i 5 -10 grader under vintern.  men det kna ha annat som gjort att den dog . för det står både i böcker och på sidor att dom klara sig i zon 1 på södersidan . även har jag hört andra som har haft det . konstigt att den dog jag har ju haft rosmarin inann i kruka som har haft -10c i kruka å inte fått skador . hur var miljön dne växte i?? dom gillar inte dålig dränerat plus kna dte ha varit för stark barrfrost som tåg kål på dne elelr vårsolen . har själv haft rosmarin som har dött av vårsolen än kyla . plus så kan dom ta lång tid på sig inann dom komemr igen från rötterna typ man väntar en bra bit in på sommaren inann man döds förklarar den . för dom kan ju även betesig som perenner
Jag har övervintrat rosmarin inne i köksfönstret, bodde då i ett rätt kylslaget och dragit hus. Den "barrade" givetvis en del, men efter en kraftig vårklippning så återhämtade den sig och blev fin igen. Extra ljus kan nog vara bra! Mvh Fenja
kristerh
07-11-2006, 12:59
CITAT (Fenja @ 06-11-2006, 23:02) Jag har övervintrat rosmarin inne i köksfönstret, jag övervintrar oxså mina i rumstemp inomhus, ger dem xtra belysning. det går alldeles utmärkt
Jonas70
07-11-2006, 13:44
Jag tänkte nog låta min stå kvar där ute. Jag bor i zon 1 och den står väldränerat inte så långt från en söder vägg. Får se ifall det går bra, annars får jag väl köpa en ny planta nästa år.
Alexander-VG-zon3
07-11-2006, 19:20
dte bästa är inte inne i rums temp . utan +5c max +10c . har man så man kan ge det ställ dne där . har man den inne så händer dte som fenja sa men dte är inte nyttigt för plantan om dte bler så
zaaritha
11-11-2006, 22:44
Har ju möjlighet att övervintra ljust , ca 8-10+. Vår rosmarin har nu levt snart 10 år.
Ophelia
12-11-2006, 10:37
Jag har då aldrig lyckats med att ta in och få att överleva men jag tar sticklingar i fall att. Dessa tar jag ganska tidigt under sommaren.
Eva i Västerås
14-11-2006, 08:52
Oh, så avundsjuk jag blir på er som har möjlighet att övervintra rosmarin. Jag har aldrig lyckats. Lerjord i zon 3, dåligt med ljusa fönster och ingenstans med rätt temperatur... Det är länge sedan jag började hantera rosmarin som ettåring. Lager däremot klarar att bo i det ljusaste fönstret över vintern, lite klipp på våren och så ut och igång igen.
Alexander-VG-zon3
14-11-2006, 09:01
CITAT (Eva i Västerås @ 14-11-2006, 07:52) Oh, så avundsjuk jag blir på er som har möjlighet att övervintra rosmarin. Jag har aldrig lyckats. Lerjord i zon 3, dåligt med ljusa fönster och ingenstans med rätt temperatur... Det är länge sedan jag började hantera rosmarin som ettåring. Lager däremot klarar att bo i det ljusaste fönstret över vintern, lite klipp på våren och så ut och igång igen. du kna ju ha den ute tills det bler ca -10c sen försöker du ha den inne . för redna vid +5c så börjar växten vila . har du dne då ute så länge dte går så får dne nån slags vila och kna kansek klara sig inne bättre . fast den kanske ser halv dö ut
Jag tar in min över vintern. Den har övervintrat både i lägenhet (22 grader och torr luft) och i villa (20-21 grader och fuktigare luft). Mitt i vintern kan den skjuta lite rangliga skott när den letar efter ljus, men annars är det inga problem. Ge den gärna väldränerad jord. Den största risken är att den torkar väldigt lätt i torr varm inomhusluft, men om jorden inte är väldränerad kan man råka övervattna den nästan lika lätt.
Övervintring ute kan funka i zon 1. Den får inte torka ut helt (lätt hänt om man lämnar den ute i kalla nätter och varmare dagar) men den får heller inte bli för blöt (också lätt hänt om den står ute) och den tål inte många minusgrader i längre perioder. Precis som det mesta andra övervintrar den lättare på friland än i kruka, gärna i skyddat söderläge.
Alexander-VG-zon3
14-11-2006, 16:27
CITAT (noora @ 14-11-2006, 12:53) och den tål inte många minusgrader i längre perioder. Precis som det mesta andra övervintrar den lättare på friland än i kruka, gärna i skyddat söderläge. -10c tycker jag är rätt så låg temp . då den kan ta ännu lägre . den växer ju vilt där det är frost från nov-feb som lägsta ner mot -12c -10c i dec-jan
Jonas70
15-11-2006, 09:26
CITAT (flaxss @ 14-11-2006, 16:27) -10c tycker jag är rätt så låg temp . då den kan ta ännu lägre . den växer ju vilt där det är frost från nov-feb som lägsta ner mot -12c -10c i dec-jan Var menar du att den växer vilt? Jag trodde att Rosmarin kom från medelhavsländerna.
andreas i uppsala
15-11-2006, 14:48
Rosmarin växer vilt ända upp till mellersta Frankrike-Schweiz. Den ser ofta väldigt fin ut långt in i vintern men plötsligt ger den bara upp. Tre år, tre döda planter. Slutsats= känslig växt. Palmer, bananer, camellia, allt har gått för mig, förutom rosmarin. Enda platsen som ja sett den vara framgångris i Sverige är hos några gamla vänner i Falsterbo, där två stora buskar nu är inne på sina 9:e år
Alexander-VG-zon3
15-11-2006, 18:57
CITAT (andreas i uppsala @ 15-11-2006, 13:48) Rosmarin växer vilt ända upp till mellersta Frankrike-Schweiz. Den ser ofta väldigt fin ut långt in i vintern men plötsligt ger den bara upp. Tre år, tre döda planter. Slutsats= känslig växt. Palmer, bananer, camellia, allt har gått för mig, förutom rosmarin. Enda platsen som ja sett den vara framgångris i Sverige är hos några gamla vänner i Falsterbo, där två stora buskar nu är inne på sina 9:e år  men hos dig behöver dne väl skydd  . för dom kräver ju väl dranerat och kalkig jord och soligt å varmnt sen skydd i zon 2 och i zon 1 utan . så ska det gå .för dom skriver ju det i många böcker att dom ska gå i södra sverige .
CITAT (flaxss @ 14-11-2006, 16:27) CITAT (noora @ 14-11-2006, 12:53) och den tål inte många minusgrader i längre perioder. Precis som det mesta andra övervintrar den lättare på friland än i kruka, gärna i skyddat söderläge. -10c tycker jag är rätt så låg temp . då den kan ta ännu lägre . den växer ju vilt där det är frost från nov-feb som lägsta ner mot -12c -10c i dec-jan -10c är lite småkyligt. Här i Stockholmstrakten är -20c många minusgrader, och det brukar vi ha periodvis i princip varje vinter. Jag är inte övertygad om att rosmarin i kruka klarar -10c i längre perioder heller
Alexander-VG-zon3
16-11-2006, 17:47
CITAT (noora @ 16-11-2006, 16:16) CITAT (flaxss @ 14-11-2006, 16:27) CITAT (noora @ 14-11-2006, 12:53) och den tål inte många minusgrader i längre perioder. Precis som det mesta andra övervintrar den lättare på friland än i kruka, gärna i skyddat söderläge. -10c tycker jag är rätt så låg temp . då den kan ta ännu lägre . den växer ju vilt där det är frost från nov-feb som lägsta ner mot -12c -10c i dec-jan -10c är lite småkyligt. Här i Stockholmstrakten är -20c många minusgrader, och det brukar vi ha periodvis i princip varje vinter. Jag är inte övertygad om att rosmarin i kruka klarar -10c i längre perioder heller  jag har personligen haft rosmarin i både -4c -5c-8c -10c i kruka föra vintern/våren . och jag har med på vinter ner mot -20c fast då är det en natt . förrra vintern hadde vi -18c en natt men ändå med skydd så går det och dte är en förutsättning att man uppfyller både kraven på sommaren och på vintern . och dte som käcker en rosmarin är vår solen,vinter fukt och ev för lång vinter med på gränesn i temp vad dne klara och intemycket gödnning och det gälelr även på sommaren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|