Full version: Feberträd
Urd
Hej!

Mina feberträd (Eucalyptus globolus) har börjat vissna nerifrån och upp. Hittar inga bladlöss eller spinn. Den har några enstaka bruna prickar (sköldlöss?) fast de är inte klibbiga.

Det går snabbt också, häromdagen såg den ena okej ut och nu var det säkert 10 blad som bara hade "vissnad/torkat" på den.

Har frösått dem för ca 1 1/2 år sedan, vill ha dem kvar!
Oh, ve och fasa sad.gif

Vad tror ni? Måste jag köpa något gift och spraya med? Eller ska jag klippa av dem? Eller räcker det med såpa?

Nån som vet?
Christer i Falköping
Om den bruna pricken är som en liten knöl så kan det vara sköldlöss. Då kan du skrapa av dem och tvätta rent där den suttit. Men även en av mina ser plötsligt ut som din gör, medans de andra ser bra ut. Kan inte hitta några ohyror på, så det kanske är något annat? Som drag t.ex. ? Om jag kan klura ut vad det är hör jag av mig.
Christer.
Urd
Tack för ditt svar!

Nä, det är nog inte sköldlöss. Det var mest enstaka prickar jag fann (kanske var det flugbajs biggrin.gif ) Dock är det bruna fläckar på "stammen", en av plantorna har nästan blivit helt brun där.
Bladen torkar från bladspetsarna och kanterna och sen så blir hela bladet torrt och smulas sönder om man tar på det.

Funderade faktiskt på om de har fått för lite vatten? Jag planterade om en igår och då märkte jag hur torr den var längst nere i krukan.
De kan nog mycket väl också ha råkat ut för drag.

Jag är faktiskt väldigt fundersam över vad det är som "händer", det känns som om det inte finns något bot?
En provado(?) pinne fick de vardera, ska se om det kan göra någon skillnad.

Hoppas din eucalyptus piggnar till!
Carex
mina gjorde också så:( räddade en genom ett vansinnesprojekt, tog ur den ur krukan, spolade av all jord från rötterna (verkligen, verkligen spolade helt, helt RENT!) och bytte kruka och jord, efter det var dne liten vissen och hängig men repade sig.
Urd
Hm, det är nog en bra idé och lite vansinnig laugh.gif

Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon