Full version: Lövkompost
ingrid fuxwall
Jag har ett grönt fyrkantig komposgaller till löv - de är ju så bra att använda till våren när man planterar men hur trycker man ner dem i behållaren?

Inser att frågan låter lite tokig men någon förstår kanske vad jag menar.

Tror inte de går att köra i kompostkvarnen och lövsugen är svår att använda (har inte så lång sladd och så är ju löven så blöta för tillfället)

ingrid
rosita
blink.gif Nej, jag förstår inte vad du menar blink.gif Jag har ett grönt kompostgaller själv, men jag fattar inte vad du menar med att trycka ner dem i behållaren? wacko.gif
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-11-2006, 20:07)
Jag har ett grönt fyrkantig komposgaller till löv - de är ju så bra att använda till våren när man planterar men hur trycker man ner dem i behållaren?

Inser att frågan låter lite tokig men någon förstår kanske vad jag menar.

Tror inte de går att köra i kompostkvarnen och lövsugen är svår att använda (har inte så lång sladd och så är ju löven så blöta för tillfället)

ingrid

Jag förstår inte vad man har för nytta av ett fyrkantig komposgaller vid plantering på våren+ Och jag förstår inte vad det är som skall tryckas ned i vilken behållare?

Använder man kompostgallren som kompost så blir det oftast alltför torrt i komposten, och nedbrytningen sker mycket långsamt. Det blir bättre om man fodrar insidorna med plast eller presenning, ev med hål i.
Eva i Västerås
Jag har försökt packa torra, luftiga löv och förstår vad du menar.
Har du inga barn som du kan använda för att trampa ihop dom? Då får du trycka ner dom, bara. Fylla och trycka ihop, fylla igen och trycka ihop osv osv. Det går i myckket mer än man tror.
Annars lägger jag det mesta i rabatterna över vintern, ovanpå plantorna för att få luftigare och isolera mot kylan. Då har dom börjat multna till våren,
och kan användas på andra ställen där jag vill ha dom då.
ingrid fuxwall
CITAT (KURT @ 07-11-2006, 08:26)
[QUOTE

ingrid

Jag förstår inte vad man har för nytta av ett fyrkantig komposgaller vid plantering på våren+ Och jag förstår inte vad det är som skall tryckas ned i vilken behållare?

Använder man kompostgallren som kompost så blir det oftast alltför torrt i komposten, och nedbrytningen sker mycket långsamt. Det blir bättre om man fodrar insidorna med plast eller presenning, ev med hål i.

Förklarade för otydligt så nu gör jag ett nytt försök.
Till trädgårdsafall använder jag mig av de fyrkantiga kompostgaller som säljs för ca. 100 kronor per styck.
I ett av dessa samlar jag löv men eftersom jag mest har lönn löv tar de väldigt stor plats.
Vi har många lönnar så det blir otroliga mängder med löv och de tar stor plats, därför sökte jag tips på hur man ska packa dessa så att jag inte behöver fylla tomten med dessa fyrkantiga "behållare" på hösten. Till våren har innehåller krymt ihop till en bråkdel och då är de utmärkta att sprida ut i grönsakslanden innan fräsningen eller att blanda ner i det som odlas i krukor.
Tipset om att fodra insidan med plast är nog bra men löser inte mitt problem just för stunden.

ingrid
ingrid fuxwall
CITAT (Eva i Västerås @ 07-11-2006, 10:15)
Jag har försökt packa torra, luftiga löv och förstår vad du menar.
Har du inga barn som du kan använda för att trampa ihop dom? Då får du trycka ner dom, bara. Fylla och trycka ihop, fylla igen och trycka ihop osv osv. Det går i myckket mer än man tror.
Annars lägger jag det mesta i rabatterna över vintern, ovanpå plantorna för att få luftigare och isolera mot kylan. Då har dom börjat multna till våren,
och kan användas på andra ställen där jag vill ha dom då.

Tack för ditt svar!
Har tyvärr inga barn som kan trampa ner löven.
Att lägga löven i rabatterna är int lämpligt då jag har så mycket tidiga vårlökar i dem och var minns jag inte nu på hösten.

ingrid
Eva 33c
Har du ingenstans där du bara kan lägga dem i en stor hög? För att de inte ska blåsa iväg kan man kanske bre en fiberduköver och förankra med lite stenar eller så?
katjoh
Kör med gräsklipparen över löven först så tar de inte så mycket plats sedan när du räfsar ihop och slänger i komposten. Och så kan en hel del av dem också ligga kvar utan att samlas ihop också om du gör det.
Gåsis
Kan du inte dutta ut dem i grönsakslandet redan nu och peta lite jord över, sen fräsa som vanligt till våren. Men jag är ussel på kompost så ta svaret med en nypa salt wacko.gif

/Åsa
ingrid fuxwall
CITAT (Gåsis @ 09-11-2006, 09:06)
Kan du inte dutta ut dem i grönsakslandet redan nu och peta lite jord över, sen fräsa som vanligt till våren. Men jag är ussel på kompost så ta svaret med en nypa salt wacko.gif

/Åsa

Ditt tips är bra, lika bra är Katjohs.
I morgon tar jag fram gräsklipparen och sedan samlar jag ihop allt, sprider det i grönsakslandet och hoppas det går att använda grephackan.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon