Full version: Tomater!
Lemonne
Sitter här och funderar över vilka tomatfrön jag ska köpa. Har ni några tips och råd? Vilka sorter gick bra för er, och vilka gick sämre? Växthus eller friland?

Jag har alltid varit lite "feg" och bara odlat en enda sorts coctailtomater, nu tänkte jag gå på de STORA tomaterna... rolleyes.gif
Ge mig allt - tips, råd, egna erfarenheter...
Jonas70
Jag har inte heller tidigare odlat så mycket tomater, utan det har mest blivit körsbärstomater i krukor på altanen, men nu när växthuset är på plats så har jag stor längtan till nästa växtsäsong då jag tänkte prova på ett antal olika sorter.
Jag ahar varit i kontakt med Mikael på Tomatsidan, och beställt en del fröer från honom. Förhoppningsvis ligger de och väntar på mig i ett kuvert i brevlådan där hemma.
Whiskuchi
Jag är sjukt nyfiken på Kitchengardens spännande tomatfröer smile.gif
Lemonne
huh.gif Jag är nog en riktig fegis jag! - går det att äta vita tomater? Är det någon som har provat att odla alt. äta ngn av dessa sorter? (och överlevt?)
Jonas70
CITAT (Jonas70 @ 07-11-2006, 13:40)
Jag har inte heller tidigare odlat så mycket tomater, utan det har mest blivit körsbärstomater i krukor på altanen, men nu när växthuset är på plats så har jag stor längtan till nästa växtsäsong då jag tänkte prova på ett antal olika sorter.
Jag ahar varit i kontakt med Mikael på Tomatsidan, och beställt en del fröer från honom. Förhoppningsvis ligger de och väntar på mig i ett kuvert i brevlådan där hemma.

YES YES YES!
Fröerna låg i brevlådan. Av nio beställda soret kunde han leverera åtta, så jag fick en av mina "reserver" oxå. Dessutom var han snäll och skickade mig en tionde sort som han tyckte jag skulle testa.
Nu kan man ju nte annat än att längta till våren!
Susanna
Tomatsidan låter spännande, någon adress?

Jag har prövat flera olika sorter, mina favoriter är:

Ida gold som är gul/orangetomat. Mycket bra smak, stora skördar. Dessutom är syrahalten låg. Busktomat

Outdoor girl, röd tomat med mycket god smak. Köttig med tunt skal.
Lemonne
Susanna: odlar du friland eller i växthus?
AnitaO
Jag hade Tigrella i år. Dom var goda och växte kanonbra.
Massor av tomater fick jag smile.gif
Jonas70
CITAT (Susanna @ 09-11-2006, 09:16)
Tomatsidan låter spännande, någon adress?

Jag har prövat flera olika sorter, mina favoriter är:

Ida gold som är gul/orangetomat. Mycket bra smak, stora skördar. Dessutom är syrahalten låg. Busktomat

Outdoor girl, röd tomat med mycket god smak. Köttig med tunt skal.

www.tomatsidan.se

Där finns mycket matnyttigt på den sidan när det gäller historia och odlingsråd, och sedan naturligtvis en fantastisk lista på olika tomater som man kan köpa frö till.
Susanna
CITAT (Lemonne @ 09-11-2006, 09:20)
Susanna: odlar du friland eller i växthus?

Jag odlar i någon sorts mellanting. I år hade jag en gammal stålställning (9 kvm i bottenyta, 1,80 hög) som jag klädde med fiberduk. Det gav lite skydd mot vind och ökade temperaturen någon grad. Men jag brukar ha tomater på friland också. Har inte märkt någon större skillnad faktiskt, men till våren hoppas jag att bygga ett växthus.

Jonas, tack för adressen. Jag brukar handla mina fröer hos Runåbergs men jag har nog handlat hos Truedson någon gång också.
Gurkan
Susanna : Ida Gold är en av de allra godaste tomater jag ätit. En busktomat dessutom som ger god skörd på liten yta. Godis !!!

Den anda som kunde matcha smaken av Ida Gold var den gula Tumbling Tom, hängande ampeltomat, röd Tumbling Tom smakade nästan ingenting.

Annars, om man vill ge sig hän åt hybrider (som inte finns hos tomatsidan.se) så är Sungold F1 och Supersweet F1 två säkra kort. Perfekta klasar med supersöta tomater, tidiga och vädertåliga, ca 3-4 cm stora.
Rapchic
går det att odla tomater i fönster? (har ingen balkong)
när jag var liten hade vi en paprikaplanta och den
gav frukt (dock små såna)
men det är väl skillnad på tomater och paprika antar jag
kollba
Jaså du Jonas... Inte nog med att du har samma växthus som jag tänker köpa till våren. Du handlar tomatfröer på samma ställe som jag tänker beställa på och du tänker testa 8-9 olika sorter precis som jag...
Man kan ju börja undra vad far min hade för sig förr i världen... biggrin.gif

Jag har beställt 4-5 tomatsorter från vänner i Ryssland som jag väntar leverans av om någon vecka. En av dessa heter Cherny Mavr och lär vara mycket god. Om jag är rätt informera så betyder Cherny svart på svenska och svarta tomater lär vara smakrika över lag.
För min del föredrar jag stark tomatsmak framför sötma. Om Ida Gold har den sortens smak kanske jag skulle testa den med. Vad säger ni som odlat den ?

Raphic. Jag har en busktomat stående i en kruka i ett söderfönster. Den har givit en massa små goda tomater från början av Juli och håller faktiskt ännu på och producerar tomater, så nog kan du ha busktomater och andra lågväxande sorter i ett fönster. Se bara till att hålla dem med vatten eftersom de dricker åtskilligt mycket mer än vanliga krukväxter.
Gurkan
Dom svarta tomater som jag odlat, Black Russian, Black Krim, Black Prince och även dom som kallas lilasvarta typ Purple Prince, Purple Russian mfl. har alla haft mycket kraftig tomatsmak snarare än sötma. En av de bästa i år var en från tomatsidan som hette Beduin.

De hybrider som jag nämde i förra inlägget är snarare att betrakta som "lösgodis" än grönsaker. ohmy.gif
Jonas70
CITAT (kollba @ 09-11-2006, 22:32)
Jaså du Jonas... Inte nog med att du har samma växthus som jag tänker köpa till våren. Du handlar tomatfröer på samma ställe som jag tänker beställa på och du tänker testa 8-9 olika sorter precis som jag...
Man kan ju börja undra vad far min hade för sig förr i världen... biggrin.gif

Jag har beställt 4-5 tomatsorter från vänner i Ryssland som jag väntar leverans av om någon vecka. En av dessa heter Cherny Mavr och lär vara mycket god. Om jag är rätt informera så betyder Cherny svart på svenska och svarta tomater lär vara smakrika över lag.

Jag måste ju nästan vara en förebild för dig eftersom du hela tiden ligger ett steg efter biggrin.gif Skämt åsido, roligt att du har samma intresse som mig. Vi måste ju under det kommande året dela med oss av erfarenheter av både växthusbygge, odling och allt om våra tomater.

Tomatsorten Cherny Mavr låter ju spännande. Du får återkomma med odlingresultat, och kanske dela med dig av lite fröer till året efter. Själv så har jag beställt en tomatsort som heter Black prince (tror jag den hetter) som just ska ha svarta smakrika tomater. Ska bli spännande och se resultatet.
Jonas70
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 23:12)
Dom svarta tomater som jag odlat, Black Russian, Black Krim, Black Prince och även dom som kallas lilasvarta typ Purple Prince, Purple Russian mfl. har alla haft mycket kraftig tomatsmak snarare än sötma. En av de bästa i år var en från tomatsidan som hette Beduin.

Så du har odlat Black Prince. Några speciella odlingsråd för den sorten? Odlade du den i växthus eller på friland? Några bilder?

Man är ju naturligtvis nyfiken... rolleyes.gif
Gurkan
Jag hade Black Prince både i växthus och på friland, de på friland växte bäst (av olika anledningar) och satte stora maffiga klasar, dock inte lika maffiga som Beduin. Tyvärr strök nästan hela tomatskörden med i år pga. bladmögel i massor.

Inga speciella odlingsråd för Black Prince, stabila plantor och dom verkar tåliga och tacksamma. Det är bara att köra på !
Betty
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 22:12)
En av de bästa i år var en från tomatsidan som hette Beduin.

Odlade du den i växthus eller på friland?
HelenaL
Jag ska ha Petite Pomme Blanche, "vita" (i realiteten ljust röda eller gula, men skalet verkar färglöst, så det är nog därifrån namnet kommer). De är mycket små, ca 10 g och jättegoda! Det blir också många tomater på varje planta.

Sedan ska jag ha Apelsin, en rysk sort. De väger 200-300 g och är gul-orange. Mycket vackra att skära/skiva tvärs av och lägga i en sallad, en speciell och oregelbunden snittyta. Dessutom är den god.

Sedan är jag mycket svag för Pendulina, som finns i gult, orange och rött, en god ampeltomat på ca 30 g.

Riesentraube är också jättegod, röd ca 20 g i stora klasar.

Gelbe Dattelwein är ganska kul, ca 15 g, jätteklasar, päronformade och gula.

På beställning från sonen blir det också Svart Krim, ca 200 g. Själv tycker jag att de svarta tomater jag har haft (Krim och Schugan) har varit ganska smaklösa, men jag gillar å andra sidan små, söta och syrliga tomater, som man kan äta nästan som godis smile.gif

Slutligen blir det Goldene Königen, gula, ca 90 g, som blev storfavoriten i år!

Vi kommer att ha ett par nya sorter också, men dem vet jag ju inget om ännu! Har fått lite tips här på sidan.
kollba
Är det förresten någon som vet om och hur man kan frysa in en del av tomatskörden (förutsatt att det blir något tongue.gif ) ?
Jag använder mycket tomater i matlagningen och det skulle ju vara roligt om man kunde laga mat av sina egna tomater under vintern...
Susanna
Jag fryser de tomater som jag inte hinner med att äta, men först kör jag dem i mixer till en lös massa. Använder den sedan till köttfärssås, grytor etc. Har också prövat att torka tomater, det blir riktigt gott men kanske mer att betrakta som lösgodis tongue.gif

Jag har aldrig testat svarta tomater, det får nog bli mitt nya nästa säsong.
Lemonne
Samma här! Svarta tomater blir det definitivt! Sen har jag hört gott om 'moneymaker', tänkte prova den... Och någon gul kanske!
kollba
Inga smakförsämringar på de infrysta tomaterna ? Jorgubbar tex. är ju som natt och dag mellan frusna o färska...
Hur torkar du dem... Ugn ? Läste någonstans om ett hembyggt torkskåp med en värmefläkt...
Eva 33c
Jag gör som Susanna, fryser in tomaterna efter att ha krossat dem i matberedaren. Fort och enkelt, passar mig. Smaken är bättre än krossade tomater på burk i allafall. Smakar mer åt det färska hållet än "burk-tomat".
Susanna
Japp, jag tycker inte det blir någon direkt smakförsämring. Det är klart att det inte smakar som färska men de är betydligt godare än köpta krossade.

Torka tomater har jag gjort i ugnen. Har skurit varje tomat i fyra delar, tagit bort fröhusen och sedan lagt bitarna på ungsplåtpapper och haft dem i ugnen i 6-8 timmar på cirka 50-55 grader. Går att äta som godis och blir även gott att ha i olivolja.

Jordgubbar förresten, kör jag med socker till en jordgubbssås som jag fryser. Då får man en kanongod smak. 1 dl socker till 6 dl gubbar. Vanligt frysta gubbar tycker jag inte heller är något vidare gott. Såsen använder jag till ex kladdkaka, fruktsallad och dylikt, eller så äter jag den bara som den är.

Åhh vad jag längtar till odlingssäsongen startar igen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon