Katti med torpet
Jag har ibland sett rabatter som har grus istället för marktäckare mellan växterna. Tycker det är ursnyggt om man t.ex. vill ha en lite stramare stil där ett fåtal pampiga växter (t.ex. höga gräs och likn) får spela huvudrollen utan att drunkna i ett gytter.

Frågan är hur man gör rent praktiskt. Det är ogräsrensningen jag bekymrar mig för. Skall man ha en duk mellan jorden och gruset för att undvika sammanblandning? Hur får man bort nedfallna löv och likn på hösten, är det handplockning som gäller? För tyvärr måste det ju vara välstädat om en så'n rabatt skall se bra ut ... hm, kanske inte var något för mig i alla fall tongue.gif

Ni som har erfarenheter av att odla i grus, hur gör ni? Alla alpinister måste väl ha samma problem antar jag.
Alexander-VG-zon3
jag har en grus rabatt . jag har gjort som vanligt planterat växter lagt på den grus jag vill ha sen får löven komma gerskydd på vintern och näring sen . det som bler kvar till våren får man ta veck med handen . gräsmattan och ogräs tycker jag har svårae att sätta sin fot in har dne gjort dte går det läattre upp i grus än jord . så klatr är det en fördel med marduk under allt bler ju enklare med ogräs och sånt .
kerstin z5-6

Inga problem -1 dm grus gärna mer, de flesta växter mår bara bra av den mängden -över valfri jordblandning
-ingen duk -Antalet ogräsplantor är försumligt -och löv kan med fördel blåsas av med lövblås på våren

( Näring i flytande eller pelleterad form )
olgak
Men hur utvecklar sig jorden under gruslagret på lite sikt? Jag tänker på hur mycket kogödsel man gärna tillför vanliga rabatter, här kan man ju inte tillföra något sånt.
KURT
CITAT (olgak @ 07-11-2006, 13:16)
Men hur utvecklar sig jorden under gruslagret på lite sikt? Jag tänker på hur mycket kogödsel man gärna tillför vanliga rabatter, här kan man ju inte tillföra något sånt.

I perennrabatter utan grus är det ju också svårt att tillföra gödsel. För perennerna är det nog viktigast att jorden är dränerande, sedan får man väl tillföra gödsel i flytande form.
anneli85
Bra att du tog upp denna fråga, hade själv lite funderingar.
Jag ska göra en rabatt med vintergröna växter i till våren. Har nu varit på Hasselforsgardens hemsida och sett himla fin dekorationssten att ha i rabatten. (Dessa går att köpa i storsäck, inte så jättedyrt). Skulle nu vilja ha lite smakråd. Skall jag köpa röd granitsten eller gulmelerad sjösten? Jag har ett falurött hus med vita knutar, taket är tegelröda betongpannor.
Nån som har erfarenhet eller lite synpunkter...?
Katti med torpet
Hu vad sugen jag blev efter att ha kollat på Hasselfors broshyr: sten.pdf.
Svårt det där med färgen. Jag har också faluröd fasad och vita knutar.
Man skulle beöva en hink sten av varje sort för att kolla live men skall jag bara gå efter bilderna så lutar jag nog åt den gula sjöstenen.

Något som jag tror är viktigt för helhetsintrycket är att man har en snygg kantavslutning. Marksten eller trä, något som avviker från gruset och markerar en tydlig gräns mot gräsmattan eller gången. Både för utseendets skull och för att inte få ut grus i gräsmattan.

Du säger att storsäcken inte är så dyr, får man fråga vad det innebär i kronor. Inte dyrt kan ju vara ganska subjektivt tongue.gif
Katti med torpet
CITAT (KURT @ 07-11-2006, 13:30)
CITAT (olgak @ 07-11-2006, 13:16)

I perennrabatter utan grus är det ju också svårt att tillföra gödsel. För perennerna är det nog viktigast att jorden är dränerande, sedan får man väl tillföra gödsel i flytande form.

Gödsla kan man ju förvisso göra flytande men hur blir det med tillförsel av organiskt material? De stackars maskarna har väl inte en chans att ta sig igenom 1 dm grus, speciellt inte om man har markduk.
Man kanske får inrikta sig på att göra om rabatten då och då, dvs skyffla undan gruset, lyfta på duken gräva om och tillföra dynga och annat godis och så på med allt igen. Behöver man bara göra det vart annat år och istälelt slipper rensa ogräs däremellan kanske det är värt det?
Vad tror ni?
Vet ni föresten hur sniglar trivs i rabatter med sten?
Erbjuder det bra gömställen för dem eller ogillar de materialet. Misstänker att de inte älskar skarpt småkross men sjösten kanske inte är några problem? Erfarenheter mottages.
ewa zon 3
CITAT (Katti med torpet @ 07-11-2006, 16:53)
Gödsla kan man ju förvisso göra flytande men hur blir det med tillförsel av organiskt material? De stackars maskarna har väl inte en chans att ta sig igenom 1 dm grus, speciellt inte om man har markduk.
Man kanske får inrikta sig på att göra om rabatten då och då, dvs skyffla undan gruset, lyfta på duken gräva om och tillföra dynga och annat godis och så på med allt igen. Behöver man bara göra det vart annat år och istälelt slipper rensa ogräs däremellan kanske det är värt det?
Vad tror ni?
Vet ni föresten hur sniglar trivs i rabatter med sten?
Erbjuder det bra gömställen för dem eller ogillar de materialet. Misstänker att de inte älskar skarpt småkross men sjösten kanske inte är några problem? Erfarenheter mottages.

Om jag förstått saken rätt så ska man vara sparsam med gödsel till prydnadsgräs. För mycket gödsel också gräsmattegödsel så blir gräset inte lika stabilt och lägger sig gärna ner. Gäller kanske inte alla gräs men många har sin naturliga växtplats på magrare jordar. Jag har inte gödslat mina gräs däremot är jag noga med dräneringen.
Rundad natursingel/sjösten har jag på en del partier och där brukar sniglarna inte krypa, men dom kan säkert tongue.gif
Har också tänkt plantera i natursingeln (stora gräs). Tänker se till att jorden är hyfsad och blanda i grus för dränering och skyffla tillbaka singeln ca 1 dm tjockt.
Får väl passa med vattning första tiden. Sen får det klara sig själv.
Kanske bra att välja växter som inte behöver få massa dynga och godis varje år.

/Ewa
kerstin z5-6
Jag har ett väldigt varierat växtval , många tror att "grus" (alltså naturgrus inte sjösten ) är "sterilt -det är det inte

-Massor av mineraler och spårämnen som växterna behöver finns i gruset -se på artrikedomen i grusskrevorna Alperna ! Ingen springer där o sprider kodynga:)

-så visst -det kan bli magert om man inte göder med blåkorn , eller flytande gödsel på våren tex till småbuskar o sådant som vill växa fort -Men de penstemoner jag har planterat i rent grus utan något alls under -har under tre säsonger inte fått gödning överhuvudtaget -de blommar hur mycket som helst ... tongue.gif

Gödningen beror alltså på
Växtvalet
de växter som är små med korta rötter kommer överhuvudtaget aldrig åt kodyngan i mina rabatter

Fördelar , vackert -tycker jag
Väldigt lite ogräs och "lagom tillväxt " sällan delningar i alla fall inte så ofta som i jord

Lätt att göra själv
Zonhöjande -tinar först av alla på våren -underbart med botaniska små tulpaner där då
Lökar trivs jättebra
Förutom i etableringsstadiet -ingen vattning -sätt fingret i en grushög o i en rabatt på sommaren -grushögen håller lagom fukt , men rothalsen hålls torr
Alltså borde detta vara bra om man har problem med viterväta pga vinterregn ...

Sjösten är som sagt en smaksak -jag tycker grått eller sandfärgatnaturgrus är alllra vackrast -men jag har sjösten som markbeläggningar på en del ställen dock i anslutning till plattläggningar -och utan växter smile.gif
men det är jag det
Nu vill jag se bilder i sommar av era grusodlingar !
K biggrin.gif
Katti med torpet
Kerstin, hur skall man tänka när det gäller planteringsdjup.

Utgår du från grusytan eller är det jordytan som gäller?
Förstår på din beskrivning att dina små alpiner är planterade med grusytan som utgångspunkt men torkar inte jordklumparna ut väldigt fort om de planteras i gruset? Det tar ju ett tag innan rötterna ev har sökt sig ner i jorden.
Hur sätter du lökarna, en liten lök skall ju inte ner mer än kanske 6 cm och då har vi ju inte kommit ner till jorden än, men det kanske är det som är själva finessen, eller?
cato
När det gäller duk eller ej har jag en annan uppfattning.
Man bör använda duk mellan jorden och gruslagret. Yrkesmännen använder en extra tjock duk för att få bukt på rotogräsen.
Utan duk kommer maskarna att dra upp jorden till ytan. Det har jag sett i praktiken.

Hälsningar
Cato
kerstin z5-6
Jag har duk på direkt på backen på lerjorden , men inget mellan gödsel och gruset, gruset är olika tjockt men 3 dm, ev mer på sina ställen -och lökar sätter jag i förhållande till grusytan , med benmjöl i botten vid planteringen

Den enda rabatt där inget hängde av torka -inte ens nyplanterat var grusrabatten -denna heta sommar -den har totalt söderläge
Vattnet rinner inte som på jord -ovanpå ... utan rätt ner till växternas rötter .. ytan är torr direkt , men en bit ner finns fukt.
Det är ingen större fara med nyplanterat ..

nu har jag inte sniglar -annat än liten grå åkersnigel , de trivs def inte här i gruset

Min rabatt är eg ingen "grustäckt rabatt" -utan mer en rabatt av grus , med ett godisunderlag för de något större växterna .....

Maskar .. -de ska bla se till att syre tillförs rötterna , hålla jorden lucker mm .. något som gruset är i sig självt ... ... på de plantor jag behövt flytta har jag häpnat över de stora breda, välgrenade rotsystem de hunnit bilda .. på bara en säsong ..

recept -1 traktorskopa kodynga läggs på duk -överöses med 2 tr. skopor naturgrus -Forma till , stenar sätts i -låt ligga -fördel om det regnar en del -eller att den ligger från höst till påföljande vår -fyll ev på grus
plantera -sätt dej på en stol o njut laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
anneli85
Den röda graniten kostar: 1500kr för 500kg och för 800kg kostar den 2000kr finns i storlek 8-16 (vanligast) och 32-64mm.

Gulmelerad sjösten kostar:

Pris 500kg inklusive frakt till Er: 1850kr ink moms.
Pris 800kg inklusive frakt till Er: 2600kr ink moms.

En lathund för hur stor yta sten räcker till är: 8-16 500kg = 12kvm och för 800kg = 20kvm, storlek 16-32 500kg = 8kvm och för 800kg = 12kvm samt 32-64 = 5kvm och för 800kg = 8kvm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon