Jag har ett väldigt varierat växtval , många tror att "grus" (alltså naturgrus inte sjösten ) är "sterilt -det är det inte
-Massor av mineraler och spårämnen som växterna behöver finns i gruset -se på artrikedomen i grusskrevorna Alperna ! Ingen springer där o sprider kodynga:)
-så visst -det kan bli magert om man inte göder med blåkorn , eller flytande gödsel på våren tex till småbuskar o sådant som vill växa fort -Men de penstemoner jag har planterat i rent grus utan något alls under -har under tre säsonger inte fått gödning överhuvudtaget -de blommar hur mycket som helst ...
Gödningen beror alltså på
Växtvalet
de växter som är små med korta rötter kommer överhuvudtaget aldrig åt kodyngan i mina rabatter
Fördelar , vackert -tycker jag
Väldigt lite ogräs och "lagom tillväxt " sällan delningar i alla fall inte så ofta som i jord
Lätt att göra själv
Zonhöjande -tinar först av alla på våren -underbart med botaniska små tulpaner där då
Lökar trivs jättebra
Förutom i etableringsstadiet -ingen vattning -sätt fingret i en grushög o i en rabatt på sommaren -grushögen håller lagom fukt , men rothalsen hålls torr
Alltså borde detta vara bra om man har problem med viterväta pga vinterregn ...
Sjösten är som sagt en smaksak -jag tycker grått eller sandfärgatnaturgrus är alllra vackrast -men jag har sjösten som markbeläggningar på en del ställen dock i anslutning till plattläggningar -och utan växter
men det är jag det
Nu vill jag se bilder i sommar av era grusodlingar !
K