Full version: grustäckt rabatt
sparre
Detta var intressant ! Jag har alltid tänkt att "grus och sten"är endast japanska trädgårdar men så fel man kan ha.
Detta verkar jätte snyggt och praktiskt .
Min fundering kan man lägga först "vanligt" grus och ovanpå det dekorations grus typ sjösten?
Jag älskar sten och skulle man slippa ogräs ännu bättre.
Anki Sth
zine
Ja det är verkligen snyggt med sten och grus i trädgården tycker jag... wub.gif
kerstin z5-6
Visst kan man , man kan lägga vilken sten man vill -
Förutom detta kan man plantera väldigt mycket känsliga saker direkt i grus-zonknäckare -om man bottnar med tex ko eller hästdynga -hittar rötterna ner själva
Det man kan tänka på är att i början behöver de mer vatten än vanligt eftersom de inte har så stora rötter då

Kaktusar o Yucca är roliga tex - och Lewisia och andra stenpartiväxter
penstemoner med mera
Snyggt tycker jag är om man varierar stenstorleken och inte har så runda stenar .. men det är en smak sak

ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 19:09)
Snyggt tycker jag är om man varierar stenstorleken och inte har så runda stenar .. men det är en smak sak

Det där var/är snyggt med olika storlek. Att jag inte tänkt på det
Det blir en mer levande yta. Den idén knycker jag direkt smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Min första större grusrabatt var helt rund -kantad med runda kattskallar och täckt med vit sjösten -den såg ut som en jätteelefant bajat mitt i trädgården .. men det var ju min -det finns säkert snygga sådana med , men min såg inte bra ut ...

Sen försökte jag låta växterna tala mer än gruset , ställa stenarna på högkant och bilda skrevor för växter -stoppade in dem långt in i gruset så bara bitar av dem stack fram, som det ser ut i naturen i rasbranter -och fick ett lite mer naturligt uttryck på elefantlämningen ..smile.gif

Nu planterar jag och har påbörjat en jättegrusrabatt ...6m minst eller mer

jag tänker pröva rosor i grus laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alpiner i Halmstad
Bildserie från en gruslig växtplats.
Krossat stenmaterial stannar på plats.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Grusligt snyggt som alltid smile.gif
En stor inspirationskälla!
Alpiner i Halmstad
Till våren skall vi plantera en Dionysia aretoides framför en av flathallarna.
Den skall få sällskap av ca 300 andra småttingar också.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Lycka till med den ! smile.gif o håll gärna en tumme för mina ... smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon