Katti med torpet
Såg ett inlägg om beskärning av pellisar under rubriken trädgårdsbygge som jag måste fråga er om.
Eftersom trädgårdsbygge ju inte är riktigt rätt avdelning för pellisfrågor så lägger jag en egen fråga här istället.

Alltså, Sollan skrev att "engelska pelargoner inte skall beskäras på våren för då klipper man bort blommanlagen. Om man måste beskära så skall de beskäras på hösten."
Har inte hört detta förut, är det så?
Vad har ni för erfarenheter av beskärning av engelska pellisar.
kerstin z5-6
Mina växer trots växthusmiljö inte mycket okt -februari ... om jag beskär dem i september innan intagningen -eller i februari när de verkar vakna till har jag svårt att se skillnad -man klipper väl lika mycket blomanlag på hösten som på våren .. eftersom de inte växer ? eller <?

vet inte jag beskär i alla fall alla mina pelargoner i februari .. smile.gif
Margith
Sollan har helt rätt!
Engelska pelargoner behöver kyla för att sätta knopp, alltså normalt hösten. Därför ska du inte klippa dem, då klipper du bort blomanlagen.
Nu har jag iofs, klippt engelska pelargoner tidigt på våren (januari-februari), satt ut dem så tidigt att temperaturen varit runt 0 grader på natten och de har blommat.... i september, när jag måste ta in dem igen wacko.gif

Så absolut, måste du klippa i dina engelska pelargoner, gör det på hösten!!

Jag har dessutom nån diffus känsla av att detsamma gäller för ängla-pelargoner.... men jag är alltså inte säker.
kerstin z5-6
Före knoppsättning alltså i augusti ,innan kalla nätter då eller ???
fast det är ju väldigt kallt i mitt växthus okt-dec +8-10
Katti med torpet
Kerstin, har du bra blommning på dina engelska?
Antar att min vinterförvaring är jämförbar med din...

Om den sätter knoppanlagen på hösten borde man ju se till att beskära den på sensommaren så den verkligen hinner bilda en ny tät krona innan den börjar sätta knopp. Jag menar om man skär ner den vill man ju att den skall hinna förgrena sig igen innan den sätter knopp eller? wacko.gif
Margith
Nu blir jag väldigt nyfiken smile.gif
NÄR blommar dina engelska pelargoner Kerstin?
Jag är alltså beredd att säga att ja, eventuell beskärning ska göras senast i slutet av augusti hos oss biggrin.gif om de ska blomma till sommaren unsure.gif
Nu övervintrar jag mina i rumstemperatur och måste alltså lita på vädrets makter för att få till den temperatur-svängning som jag lärt mig måste till för att de ska blomma unsure.gif
Kanske det inte alls fungerar så om du övervintrar dem ljust i en temp av 8-10 grader?? unsure.gif
kerstin z5-6
jag har visserligen bara testat en säsong och några få , men de blommade from juni ..och jag klippte modest -de var ju rätt nya
Storåtjejen
Har en engelsk som just nu är inne på sin andra övervintring. Har den svalt (7-8 gr) och lysrör. Den blommade i etapper under hela sommaren. Sedan klippte jag ner den nu i oktober (tror det var i början av okt) (glömmer så fort) wink.gif , den var snabb med att skjuta nya skott och har faktsikt fått knoppar. Den första blomman har just slagit ut.
Förra vintern stod den oklippt i ett söderfönster i sval temp och blommade i stort sett hela vintern. Fast då klippte jag inte ner den på våren som de övriga pelargonerna.
Så är det för mig, men tillvägagångsmetoderna är nog många rolleyes.gif
Samsara
man ska klippa engelska pelargoner under oktober - november, de gör jag och dom blommar mycket fint. Detta året kommer jag inte att klippa dom gör det varannat år eftersom dom växer så sakta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon