Full version: ID - hjälp Tack
Eva St
Vad heter denna blomma. Fick den förra året av en som delat sin och den blommade så fint i våras skulle vara roligt att veta vad den heter och ni brukar ju ha svar på det mesta som man undrar över

Eva St

Hittade en bild till som kanske är lite tydligare

Maria i Helsingborg
En slags näva? wink.gif
Har inga själv, så jag kan vara helt ute och cyklar.......

Nu har jag googlat, slår man på "Geranium" så visst är det likt.
Eva St
Javisst är det likt. Tycker Geranium Gerwat påminner mycket men vet inte

Eva St
Fenja
Visst är det en näva.... frågan är väl bara vilken av dem....
Mvh
Fenja
Betty
En storblommig näva av nåt slag, absolut. Här finns en del nävabilder. Här en artikel som Sylvia skrivit om nävor. Geraniumforum på Garden Web.. Mera nävor. Märks det att jag gillar nävor... rolleyes.gif
Eva St
CITAT (Betty @ 08-11-2006, 00:44)
En storblommig näva av nåt slag, absolut. Här finns en del nävabilder. Här en artikel som Sylvia skrivit om nävor. Geraniumforum på Garden Web.. Mera nävor. Märks det att jag gillar nävor... rolleyes.gif

ohmy.gif ohmy.gif
Uj Uj Uj Nu har jag lite att bita i men får nog börja söka igenom allt material i morgon kväll annars blir det väl morgon innan jag kommer i säng men Tusen Tack till slut kanske vi lyckas utröna vilken det är wink.gif wink.gif wink.gif
Eva St
zine
Finns ju miljoner sorter. Liknar ju Geranium Sylvaticum väldigt mycket förutom att kronbladen är lite mer hjärtformade på din. Men det är ju inte vanligt midsommarblomster...
Måste ju nästan vara en hybrid av midsommarblomster (Geranium Sylvaticum)
Sagosessa
Praktnäva tycker jag att det liknar!
Sagosessa
... och här kommer en länk till praktnävan: http://www.s-weeds.net/bfgruderat/gallery0...imalayense.html
fruberglund
Åhhhh, vilken fin Näva, blir ju bara så avis smile.gif
zine
CITAT (Sagosessa @ 08-11-2006, 08:58)

Ja, den var väldigt lik.
Eva St
CITAT (zine @ 08-11-2006, 12:07)
CITAT (Sagosessa @ 08-11-2006, 08:58)

Ja, den var väldigt lik.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Håller helt med er måste vara praktnäva den ser precis likadan ut tycker jag. Massor av Tack för hjälpen
Lotta i Gbg
Det här är inte en Geranium himalayense, praktnäva. Återigen är det svårt att utifrån bilder (ibland är det hopplöst ändå) se vad det kan vara. Det finns otroligt mycket sorter. En som jag tror att det kan vara och som är rätt vanlig är Geranium x magnificum, kungsnäva, som är en hybrid mellan Geranium ibericum och Geranium platypetalum. Den kan variera lite. Här är några exempel Geranium x magnificum Googlessökning
Ophelia
Den är en av mina favoriter. Så snygg och läcker, passar utmärkt till nästan vad som helst smile.gif
Eva St
ohmy.gif
Oj Oj det här med Nävor är ju mer än en hel vetenskap. Men tror vi mest på Kungsnäva då eller???? Den är ju lik min även om det är svårt utifrån en bild wink.gif wink.gif wink.gif
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon