Här är en bild på min Inkalilja som blommar lika fint hela sommaren. Funderar nu på vilka fler färger som finns av den eftersom jag blivit lite såld på denna tacksamma blomma skulle jag gärna vilja skaffa fler och då gärna i andra färger också
Eva St
Fenja
08-11-2006, 00:51
Otroligt vacker!! Den verkar finnas i en massa färger se här. Mvh Fenja
Eva St
08-11-2006, 00:57
Men hallå får jag skämmas lite nu visste inte ens att jag skulle söka på Alstroemeria det är en evig tur jag har er Eva St
Eva 33c
08-11-2006, 10:54
Jättefin är den. Jag har gått och sneglat lite på de där nya låga varianterna som sålts i krukor på Coop, men undrat lite över just hur länge de blommar. Hela sommaren alltså. Har du haft din ute? Är det första sommaren eller har du sparat den över vintern? Vissnar den under vintern eller hur gör man? Ska prova en nästa säsong.
Eva St
08-11-2006, 23:25
Jag fick min av en kompis som delat sin för ett par år sedan. Den står i ett uterum hela sommaren och blommar från tidig vår och den blommade fortfarande för fullt när jag tog in den i mitten på oktober. Då ställer jag den i ett förråd som håller ca 8 - 12 grader och skvätter något lite vatten på den men bara någon enstaka gång. Den vissnar ner helt men när jag börjar vattna upp den i mars - april så kommer den igång väldigt lätt sedan sätter jag ut den i uterummet så fort frostrisken är över och vattnar och göder precis som med andra blommor under sommaren tills det åter är dags för vinterförvaring. Tror dessutom att den är väldigt svår att ta död på för första året när jag fick den var den en jätteliten planta som satt i en vanlig liten planteringskruka och denna ställde jag på en sten i trädgården för att dagen efter plantera om den i en lite större kruka men då fanns där ingen Inkalilja i krukan utan den låg utspridd på hela gräsmattan så jag samlade ihop så många bitar jag hittade och den har trots behandlingen klarat sig så här bra. Hur den kommit ut på gräsmattan--- Jo en liten hundvalp hade varit på besök
Eva 33c
09-11-2006, 10:24
Det avgör saken, jag ska prova en alstroemeria nästa år. (Den borde kunna övervintra i jordkällaren sedan... )
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-11-2006, 14:16
Jag hade mina i min trädgård och dom klarade sig fint över vintern ute.
Förökade sig väldigt mycket så jag fick ta bort mycket annars hade dom tagit överhand.
Elisabeth
Eva St
15-11-2006, 00:13
Menar du att du övervintrat dem ute i landet!!!!!!!!!!!! Vore ju kanon om det blev några krukor mindre att släpa hem från stugan varje sommar - jag vet i alla fall en till mig närstående person som skulle tacka dig något enormt om så vore fallet. Vilken zon har du övervintrat dem i - själv bor jag ju i zon 2. och har du täckt dem på något särskilt vis??
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-11-2006, 08:30
Bor i Göteborg, zon 2.
Dom växte i en liten upphöjd rabatt och j ag varken täckte dom eller gjorde något speciellt inför vintern.
Alla tyckte att dom klarar sig inte, men det gjorde dom och förökade sig enormt. Jag hade dom aldrig i kruka.
Du kan ju täcka dom första vintern
Elisabeth
Eva St
18-11-2006, 17:23
Låter ju jättebra. Jag ska dela min till våren så då får en liten del av den bo ute i rabatten året om får vi se om det funkar för mig med Stort Tack för tipset Elisabeth Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.