Full version: Med sorg i hjärtat
Yin o Yang
Vårt gamla Åkerö-träd var svårt angripet av kräfta, så nu fanns ingen återvändo. Vi blev tvungna att såga ner det sad.gif . Till våren tänker vi plantera ett nytt äppelträd smile.gif , men frågan är vilket wink.gif . Det ska ju helst vara resistent mot det mesta och gärna bära frukt så snabbt som möjligt sleep.gif . Sedan tidigare har vi ett Transparent Blanc (stavas det så wink.gif ). Någon som har förslag på sorter?
ingrid fuxwall
Vill du ha sommar eller vinter äpplen?

ingrid
Yin o Yang
Vi vill nog gärna ha vinteräpplen smile.gif
Jan af Lisö
Synd, för annars skulle jag föreslå Amorosa som ger jättefina höstäpplen. Just nu njuter vi varje kväll av årets skörd.

Jag har för mig att frågeställning om vilka äppelsorter skall planetras har diskuterats här på forumet nyligen, kanske någon månad sen. Pga trasig sökfunktion hittar jag inte tråden....
Yin o Yang
Har kollat i lite böcker om Amorosa och det låter som ett fint äpple wub.gif . Men, först ska vi ta oss igenom vintern, sedan fräsa bort stubben tongue.gif och sedan, när den härliga våren är här, då får det bli plantering smile.gif
Eva i Västerås
Åkerö är visst besvärligt.
Mitt blev bara 12 år innan det var fullt av kräfta och dog.
åsgård
Jag tycker nog att man bör vara försiktig med att plantera ett nytt träd på samma ställe.
Det finns ju en risk för utarmning av jorden från det gamla trädet. Flytta några meter är ju rekommendationen, alternativt att verkligen gräva ut ordentligt jorden där trädet vuxit. .
Yin o Yang
CITAT (åsgård @ 15-11-2006, 20:02)
Jag tycker nog att man bör vara försiktig med att plantera ett nytt träd på samma ställe.
Det finns ju en risk för utarmning av  jorden från det gamla trädet. Flytta några meter är ju rekommendationen, alternativt att verkligen gräva ut ordentligt jorden där trädet vuxit. .

Precis det rådet fick vi av vår beskärare från den eminenta trädgårdsförening som finns i min kommun smile.gif . Problemet är bara att det gamla trädet stod i ett hörn och det är ganska smalt åt båda hållen sad.gif . Får se, kanske blir det ett annat träd där, prydnadsträd, och ett nytt äppelträd på en annan bättre plats wink.gif
Cilla
Ja, eller körsbär, plommon, persika. Det går också att plantera päron där äpple vuxit utan att man behöver byta så mycket jord.

Men alla dessa är också känsliga för kräfta, så det gäller att ta bort allt smittat grenmaterial, inte välja de mest kräftkänsliga sorterna, göra en mycket bra växtbädd som inte blir för våt på vår och höst och att hålla det unga trädet vitalt de första åren med bevattning och frihet från gräs över rötterna. Samt att beskära noggrannt och inte i onödan mycket och ofta förstås. Väljer man dessutom E-plantmärkt träd har man minskat riskerna ett steg till.

Vill man inte chansa alls bör man vänta ett par år innan man sätter ett lövträd där ett annat med kräfta vuxit. Men om platsen inte är sank, man inte väljer de mest kräftkänsloga sorterna och man sköter trädet med lite omsorg så brukar det fungera ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon