Ragnwald
08-11-2006, 10:28
Planterade tre Schersminer för två år sedan (doft, karamell, smultron), men tillväxten går bedrövligt långsamt ca 10 cm per år.
Har provat att gödsla extra etc, men inget verkar hjälpa.
Är de verkligen så trögstartade ?
Ska tillägga att jag har två jättestora Schersminer i närheten, 2,5 m höga, som verkar gå mot rekordhöjd, dock inte planterade av mig.
Buskrosor som jag planterat i samma jordmån samtidigt med Schersminerna, växer nu över staketet och blommar frodigt.
Gör jag något fel, eller har jag bara för brottom ?
Jag planterade en Philadelphus ’Mont Blanc’ - Hybridschersmin (tidigare kallad Smultronschersmin) förra våren. Såg ingen nämnvärd tillväxt första året. Den har en mycket markerad smultrondoft, jag planterade min vid vår uteplats så att man kan njuta av doften när man slår sig ner där. Hybridschersminer är inte lika storväxta som "vanliga" , de blir inte mer än ca 1,5 m. höga.
Jag tror inte att du har gjort något fel, jag tror du har lite bråttom bara.
Mina schersminer är också långsamma som sniglar.Jag har haft samma funderingar men kommit fram till att de behöver lite tid att komma igång.
kristerh
08-11-2006, 12:03
De är sena i starten, men när de kommer igång växer de fort.
Vår Schersmin har några år på nacken. Vet inte hur många. Den ingick i husköpet, men den växer så det knakar utan speciell omvårdnad. Vi klippte den rejält i fjol för att få se något annat än busken. I år är den nästan lika stor igen. Den är såå vacker.
Ge inte upp - den kommer.