sanna
Vet ej om detta är en fråga för ogräsavdelningen eller komposten...? unsure.gif
Men jag provar väl här så får vi se:

Jag är en trött och sliten innehavare av en MM-matta. (MM=maskrosor och mossa)
Denna säsong verkar maskrosorna helt vilda och har nästan slagit ur mossan! (alltid något förstås...)blink.gif
Men idag tröttnade jag på att flitigt rotrensa alla "glada, gula solar" mad.gif och mejade helt sonika ned dem med gräsklipparen, bara för att akut förhindra att de fröar av dig. Gräsklippet vill jag nu inte lägga på komposten, eftersom maskrosorna ju ligger och eftermognar och fröar av sig ändå.
Jag vet att man skulle kunna lägga in klippet i mitten av komposten, men jag har det inte tillräckligt varmt där. Min kompost verkar ha lagt av sig...

Frågan är därför följande: jag har lagt i gräsklippet i plastsäckar och min tanke är att de kan få stå och gona sig i solen och bli riktigt kokvarma på det att maskrosfröna förtvinar och går under!

Vad tror ni om det? Vill verkligen inte göra mig av med så näringsrik fin gröngödsel. Någon som tror på min lösning? Någon som har någon annan lösning?

Sanna

smile.gif
Hasse_h
Har samma bekymmer.... fast jag dumpar allt maskrosrens på kommunens sortergård för vidare kompostering i större skala....
Cilla
Har du möjlighet att blanda maskrosrenset med hästgödsel och halm så får det hela sådana temperaturer att till och med tomatfrön ger upp. Kanske kan du uppnå samma effekt med gräsklipp och maskrosrens, och det känner du säkert på säckarna efter en tid.
KURT
UTAN att egentligen ha några fakta så tror jag inte att maskrosfrön har så lång överlevnad. De tillhör inte de mest robusta fröna (som tex tomatfrön). Även om några skulle överleva så brukar man ju ändå inte sprida kompostjorden på gräsmattan, skulle det komma upp någon maskros i rabatten eller grönsakslandet så är det ju mycket lätt att rensa bort dessa i den lösa jorden.
Så man kan lugnt fortsätta lägga maskrosor i komposten. Skall man vara försiktig med att lägga några ogräs i komposten så är det framförallt rotogräs som man inte vill ha i rabatter och trädgårdsland, man bör se till att de torkat ordenligt innan de läggs i komposten.
sanna
Tack för svaren!

Provar nog att dutta i lite gödsel och halm i säckarna så får vi se om det börjar koka... smile.gif
Bara det inte exploderar...wink.gif

Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon