|
Har precis fått mitt startpaket med kort och pärm från: 'Lyckas med blommor - Allt om mina krukväxter'  Är det nån mer som är som samlar dessa kort?...vad tycker du/ni om 'klubben'? Jag själv tycker att det verkar vara bra...bra bilder...bra info...inte allt för dyra... Skriv vad ni tycker...
Såna hade jag för vääääldigt länge sedan. Nu tycker jag hela idén är förlegad. De tips och råd som man får i korten, får man helt gratis på nätet.
Monica i Nässjö
08-11-2006, 18:40
Just dom korten känner jag inte till men själv har jag, får många år sen, samlat på sömnadskort. Visst, varje försändelse var inte speciellt dyrt men när samlingen var komplett och jag la ihop hur mycket jag betalat sammanlagt så kom jag upp i flera tusen kr. Jag hade fått många fina sömnadsböcker för den summan! Kan vara värt att tänka på.
CITAT (monka @ 08-11-2006, 18:40) Visst, varje försändelse var inte speciellt dyrt men när samlingen var komplett och jag la ihop hur mycket jag betalat sammanlagt så kom jag upp i flera tusen kr. Jag hade fått många fina sömnadsböcker för den summan! Kan vara värt att tänka på. Ja jo det är ju sant... har prenumererat tidigare på nån slags hushållsläkar bok för många år sedan... Det roliga med den här...tycker jag själv då....att man längtar tills nästa bunt ska komma....och jag läser alla korten...det gör jag inte med en 'vanlig' blom/växt bok....där kollar jag oftast det som är mest intressant just då...jag lusläser inte från pärm till pärm..jag tar fram boken och letar det jag behöver få reda på just då...sån är jag iaf... ...och böcker om växter och blommor kan man aldrig få för mycket av...iaf inte jag...
Jag hade mat/bak-recept på kort för flera år sedan. Precis som du säger så tittar man extra när korten kommer. Hade ju även kokböcker men de läste jag inte igenom på samma sätt.
Lady Hamilton
08-11-2006, 20:39
Jag tycker att blomsterkorten är bra. Roligt att sitta o bläddra i och läsa. Man upptäcker nya växter och får nya ideér av bilderna. Just det där med växtbilder tycker jag är bra för det är inte alltid man kommer i håg växtnamnen. Så Floppy fortsätt att samla  För det gör jag också
Jag har 2 fullständiga samlingar krukväxter och trädgårdsväxter.Visst blev de ganskar dyra men jag titta fortfarande i dem ibland om jag leter efter något speciellt.Men idag skulle jag inte samlar på kort längre,nu när jag kan får all information på internet ,och alla trädgårdstidningar som finns.När jag samlade fanns det inga trädgårdstidningar,jag köpte några i Tyskland eller Österrike när jag var där.Kruväxtsamlingen ska jag ger bort,är inte så intresserat av krukväxter längre.Ska ger den till min svägerska om hon vill ha den.
malin72
08-11-2006, 22:34
jo jag tycker om dom...har 2 fulla pärmar, men jag hade tur ,en på området flyttade och hade gård loppis så min sambo var där och såg dom köpte för en 20 lapp eller så jag tycker om att titta i dom ibland om jag glömt namen eller så eller har ohyra mm
CITAT (Hamilton @ 08-11-2006, 20:39) Så Floppy fortsätt att samla  För det gör jag också   ...jajemänsan...jag har ju precis börjat så nog kommer jag att fortsätta allt...hur kul som helst....
Lady Hamilton
09-11-2006, 00:00
CITAT (renate @ 08-11-2006, 21:02) ......Men idag skulle jag inte samlar på kort längre,nu när jag kan får all information på internet ,och alla trädgårdstidningar som finns............... Det går nog bra för er som är duktiga o flinka med datorn  Men som te.x. jag som inte är lika bra på datorer, för mig går det betydligt snabbare att kolla o läsa typ i en pärm. Och trädgårdstidningarna  Hua! De är så många att kolla igenom, eftersom jag inte kommer i håg i vilken tidninga som "det" stod eller fanns. Nä, då är det smidigare med en "blomster pärm"  Men visst, det är ju inte dumt om man kan kombinera varifrån man hämtar sin infornmation. Är man osäker kan man ju jämföra "vad "som står "vart"  så följer man den rekommendationen som passar bäst!
CITAT (Floppy @ 08-11-2006, 12:23) Har precis fått mitt startpaket med kort och pärm från: 'Lyckas med blommor - Allt om mina krukväxter'  Är det nån mer som är som samlar dessa kort?...vad tycker du/ni om 'klubben'? Jag själv tycker att det verkar vara bra...bra bilder...bra info...inte allt för dyra... Skriv vad ni tycker... Just krukväxter har jag inte samlat på, men de här! Jag har tre fulla pärmar, och jag önskar att jag hade tre till  . Då, när jag samlade, hade jag tyvärr inte råd att fortsätta. Idag, när jag skulle kunna kosta på mig det, finns de inte att hitta  . Fast det är klart, om nån av er vet vart de finns att hitta så  ........... 
Lady Hamilton
09-11-2006, 08:02
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 06:43) .......Just krukväxter har jag inte samlat på, men de här! Jag har tre fulla pärmar, och jag önskar att jag hade tre till........... Tre till har jag inte..............men fyra  ! (Sammanlagt sju pärmar) Kostar du på frakten så har vi en Deal.............
CITAT (Hamilton @ 09-11-2006, 08:02) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 06:43) .......Just krukväxter har jag inte samlat på, men de här! Jag har tre fulla pärmar, och jag önskar att jag hade tre till........... Tre till har jag inte..............men fyra  ! (Sammanlagt sju pärmar) Kostar du på frakten så har vi en Deal............. Vadåå! Tycker du inte att de är bra, eftersom du säljer dem så billigt Det är därifrån jag lärt mig det lilla jag kan
Lady Hamilton
09-11-2006, 08:34
 Närå, de är mycket bra tycker jag. MEN jag har slutat att använda mig av dem. Har köpt så många bra trädgårds böcker så jag känner inte längre att jag har något behov av dem. Dessutom skulle jag behöva plats i bokhyllan för mina nya pärmar
Konstigt hur det kan vara, jag har också flera trädgårdsböcker, en del " tegelstenstjocka ", en del som små " pockethäften ". Men det är pärmarna jag fortfarande har mest nytta av  .
kerstin z5-6
09-11-2006, 11:43
När jag började köpte jag rätt snabbt AHS Encyclopedia of Garden Plants.A-Z Illustrerad -innehåller även krukväxter -eller rättare sagt de vi har som krukväxter -många tusen bilder, jättetegelsten , innehåller korta sammanfattningar om växtens naturliga livsmiljö-vilket man bör efterlikna om det ska lyckas, hur frö gror bäst , blommning osv - Många sidor med beskärningsråd , planteringsförslag , osv osv Trädgårdstidningar sparade jag ett tag men nu slänger jag alla eftersom -boken -den är sönderläst och lagad , men används fortfarande ofta. Rek ! En enda bok visserligen lite dyr men innehåller så mycket Finns även RHS Encyclopedia of Roses
Va kul å höra att flera tycks gilla denna form av information av växter mm... Då ska jag definitivt fortsätta och göra det med stor glädje... Visst det kostar en del men det är ju inte en klumpsumma som man ska ut med på en gång...då hade det blivit liiiite tungt ...och det är ju ett stort intresse...så varför inte lägga ner lite pengar på det...
kerstin z5-6
09-11-2006, 14:31
 Så här ser den ut på framsidan , min bok heter nog eg American Horticultural Society A-Z Encyclopedia of Garden Plants (Hardcover) by American Horticultural Society (Corporate Author), Christopher Brickell (Editor), Judith D. Zuk (Editor) amazon .com har den bla
Den ser intressant ut...synd bara att jag är så urdålig på engelska...  ... ...och det borde man kunna...om man vill fortsätta att ha levande blommor och inte döda...vilket jag nog skulle göra....läsa fel och övervattna och ställa solig....när det skulle vara tvärtom... Men boken måste ju vara super om du använder den...för du har ju sån hög kunskap om växter mm...
kerstin z5-6
09-11-2006, 14:51
Det finns även en svenskspråkig variant Botanica heter det :)Översatt version G Burns är författare Nästan lika bra  lite mindre omfattning bara PERENNER i din trädgård- till nytta och fägring av Lena Månsson o.Bertil K Johansson ica förlaget är bra "Din trädgård" av Karin Berglund oumbärligt trevlig
Tack för tipsen... Jag har ett par bra böcker men som jag skrev tidigare så är det helt annat med dessa kort....det är ju så oliiiidligt spännande att vänta på nästa paket...  ...och så läser man varje kort...det gör jag inte med böckerna... tråkigt nog  ...men så funkar jag...
Lady Hamilton
09-11-2006, 15:58
Botanica har även jag. Den boken brukar "dyka upp" i bland och kostar kring 250-300:- Men tyvärr verkar det svårare att köpa den via nätet......
kerstin z5-6
09-11-2006, 15:59
Den brukar tyvärr vara slutsåld , men förekommer ofta på bokrean
Lady Hamilton
09-11-2006, 16:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2006, 15:59) ...men förekommer ofta på bokrean......  Ja! Det var där jag såg den för inte så länge sedan.......
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2006, 14:31)  Så här ser den ut på framsidan , min bok heter nog eg American Horticultural Society A-Z Encyclopedia of Garden Plants (Hardcover) by American Horticultural Society (Corporate Author), Christopher Brickell (Editor), Judith D. Zuk (Editor) amazon .com har den bla Om det finns nån bok som står högt på " önskelistan ", så är det denna  . Men, nu är det så att, medans min konversationsengelska är riktigt sjysst,........så är " fackengelskan " katastrofal  . Och då kanske jag gör mig själv en " björntjänst " genom att köpa den  . Men om jag istället köper den svenska versionen ( som Hamilton pratar om ), kanske jag i gengäld inte får lika mycket kött på benen som jag vill ha  . Varför ska ni vara så besvärliga? " Svårt fall, doktorn grät "
kerstin z5-6
11-11-2006, 12:56
Inte behöver man mer än lite lagom engelska för den varianten .. det är det där med peatmoss-torv och sådana uttryck som förekommer -inte svårare än att läsa instruktioner på engelska såpåsar  Lite om mycket , mycket bilder , och man kan för det mesta få en hint om hur det mesta ska sås , och vilket läge o jord de trivs i
Ludvig Johansson
13-11-2006, 15:38
Lady Hamilton
14-11-2006, 09:52
Så här ser min bok ut  Och den svenska finns tyvärr ff inte att köpa på nätet. (ISBN 3-89731-911) Men ni som känner er lite osäkra på vilken bok ni "vill ha" och således kommer att söka efter, ni kan pröva att kolla på erat bibliotek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|